سه‌شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۱
گرامیداشت مقام «غلامرضا اعوانی» در كتاب ماه فلسفه

شصت ‌و هفتمین شماره مجله «كتاب ماه فلسفه» منتشر شد. یکی از پرونده‌های شماره فروردین‌ماه اين نشريه به گرامیداشت مقام دکتر غلامرضا اعوانی می‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، سخن سردبیر اين نشريه با عنوان «مثلث عقل و عاقل و معقول» به قلم علی اوجبی نوشته شده است.

وي در اين سخن با اشاره به این‌که در مثلث علم و عالم و معلوم که به تعبیر حکما اتحاد دارند حیثیت عالم برجسته‌تر و نقش‌اش کلیدی‌تر است، می‌نویسد: «اگر عالمی نباشد، نه علمی خواهد بود و نه معلوم بما هو معلوم. از سوی دیگر، رافت علم و معلوم در شرافت عالم تاثیرگذارند. بنابراین عالمان دین که صیادان گوهرهای دینی‌اند و حکیمان متأله که هستی‌شناس چیره‌اند، صدر نشین‌اند.»

وی با همین نگاه و رویکرد به ضرورت ارج نهادن به تلاش‌های «دکتر غلامرضا اعوانی» در این شماره کتاب ماه فلسفه اشاره می‌کند. در همین راستا علی اوجبی در این پرونده در گفت‌وگو با غلامرضا اعوانی، بخش‌هایی از حیات علمی این استاد فلسفه را بررسی کرده است.

در بخش دیگری از این نشریه،  «مائده پناهی آراللو» گشت و گذاری در کتاب «حکمت و هنر معنوی» تالیف و ترجمه اعوانی دارد. به گفته نویسنده مقاله، کتاب حکمت و هنر معنوی، حاوی مجموعه‌ای از آثار دکتر اعوانی است و در موضوعات مختلفی نگاشته شده است. این موضوعات و محورهای مختلف در سه بخش اصلی با عنوان‌های دین، فلسفه و هنر دینی جای گرفته‌اند اما به دلیل روان بودن نثر نویسنده و غنای آن، مخاطب را به خوانش و تامل بیشتر در هر یک از نوشتارها ترغیب می‌کند. این کتاب در واقع، آینه‌ای از باورها و اندیشه‌های معنوی دکتر اعوانی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد، اندیشه‌هایی که بر پایه حکمت معنوی یا همان حکمت جاوید ایرانیان باستان استوارند.    
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                             کتاب کتاب «از دکارت تا لایب نیتس به روایت کاپلستون» که به قلم غلامرضا اعوانی ترجمه شده، از سوی زهرا طاهری اخوان در مقاله دیگری بررسی شده است. همچنین «رضا کی‌منش» کتاب «اثبات عقلانی نبوت در اعلام النبوة» و فرشته ابوالحسن نیارکی کتاب «وجه وجه دین» از دیگر آثار منتشر شده دکتر اعوانی را بررسی کرده‌اند.

«مبانی منطقی استقرا» نیز عنوان پرونده دیگر این شماره نشریه کلیات ماه فلسفه است. در این پرونده گزارشی از نشست «واکاوی مبانی منطقی استقرا» با حضور محمد سعیدی‌مهر، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس، غلامرضا ذکیانی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و مالک شجاعی جشوقانی آورده شده است.

همچنین «احمد لهراسبی» در مقاله‌ای کتاب «مبانی منطقی استقرا و جایگاه آن در آرای کلامی شهید صدر» را بررسی کرده است. این کتاب توسط غلامرضا ذکیانی و محبوبه جا‌ نثاری از سوی نشر علم منتشر شده است. نویسنده تکرار مطلب را در این کتاب یکی از اشکالات اصلی آن می‌داند و می‌گوید اشکالات ویرایشی نیز در کتاب پررنگ است. پیروی نکردن از شیوه واحد نقل قول و ارجاع به مرجع، یک دست نبودن عناوین فرعی درون متنی و ... از جمله اشکالات ویرایشی کتاب به شمار می‌آیند.
 
پرونده دیگر نشریه کلیات ماه فلسفه به «فلسفه علم» اختصاص دارد. در این شماره مقالاتی با عناوین «فلسفه علم به روایت پیتر گادفری اسمیت، در آمدی بر درآمدی بر فلسفه علم، نگاهی تاریخی به فلسفه علم، کوتاه درباره فلسفه علم، نگاهی به چیستی علم و فلسفه آن و فایده فلسفه علم چیست؟» دیده می‌شود.

«نقد و بررسي» عنوان بخش ديگري از كتاب ماه فلسفه است كه به بررسي کتاب «حکمت متعالیه» نوشته یحیی یثربی پرداخته است. نویسنده این مقاله «محمود هدایت‌افزا» در مطلبش روند آثار یثربی درباره مکاتب فلسفی مسلمانان و تفاوت روشی و نگارشی حکمت متعالیه با دو اثر دیگر یثربی را بررسی کرده است. 

در بخش نقد و بررسی، مقاله دیگری با عنوان «کاستی‌های روشی در دفاع از ملاصدرا» نوشته سیدحسن اسلامی اردکانی درج شده است. وی در این نوشتار نقدهایی را بر مقاله «دفاع از فیلسوف: فیلسوف مخالف تقلید و مقلدان مخالف وی» نوشته اکبر ثبوت آورده است.

به گفته اردکانی، «ثبوت در مقاله خود به جای پاسخ به مساله اصلی، یعنی انتحال ملاصدرا و توضیحی درباره آن، در کنار انکار این ادعا و نادیده گرفتن شواهد گوناگون به شخص مدعی حمله می‌کند و عمدتاً از دو شیوه شناخته شده بهره می‌گیرد؛ یکی مسموم کردن چاه و دیگری مغالطه خودت هم! گاهی نیز مرتکب مغالطه بی سابقگی می‌شود.»

یکی دیگر از بخش‌های این شماره نشریه کلیات ماه فلسفه، به بررسی زندگی و آثار «ریچارد رورتی» اختصاص دارد. محمد اصغری در این بخش «تاریخ فلسفه مدرن به روایت ریچارد رورتی» را بررسی کرده است. این مقاله می‌کوشد تاریخ فلسفه مدرن و ویژگی‌های عمده آن را از زبان رورتی بیان کند. رورتی در کتاب‌ها و مقالات خودش با رویکردی نئوپراگماتیستی کوشیده است تا روایتی از تاریخ فلسفه مدرن از دکارت تا نیچه را برای خواننده امروزی عرضه کند. 

در بخش گزارش نیز گزارشی از انتخاب دو اثر فلسفی در بیست و دومین دوره جایزه کتاب فصل در دی‌ماه سال 91 و نیز گزارش نهمین جشنواره نقد کتاب آورده شده است.

در بخش پيشخان فارسي اين شماره از كتاب ماه فلسفه نیز شش کتاب تازه منتشر شده معرفي شده‌اند.

ماهنامه تخصصي اطلاع‌رساني و نقد و بررسي كتاب ماه فلسفه به صاحب‌امتيازي خانه كتاب و سردبيري علي اوجبي با بهاي 20 هزار ریال منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط