دوشنبه ۲ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۴
شعرهای احد ده‌بزرگی درباره امامزاد‌گان شیراز

احد ده‌بزرگی مجموعه‌ای از سروده‌هایش درباره امامزاد‌گان شیراز را در کتابی با عنوان «سومین حرم» گردآوری و آماده انتشار کرده است. در این کتاب اشعار ده بزرگی در وصف زندگی و اشعار حدود 90 امامزاده شیراز گردآوری شده است.-

ده‌بزرگی درباره این مجموعه به خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گفت: شعرهای این مجموعه در قالب‌های غزل، دوبیتی و مثنوی سروده شده‌اند و هریک حال و هوای ویژه‌ای دارند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر برخی از این شعرها در مدح یکی از امامزاد‌گان سروده شده‌اند و برخی دیگر به بیان خصوصیت‌های اخلاقی ویژه یا سرگذشت آن‌ها اختصاص دارند. برای مثال در قالب یک مثنوی بلند کل سرگذشت حضرت شاه‌چراغ را شرح داده‌ یا غزل‌هایی در مدح وی سروده‌ام.

این شاعر درباره تعداد امام‌زاده‌گانی که شعری برای آن‌ها سروده و نام برخی از آن‌ها توضیح داد: برای حدود 80 تا 90 تن از امامزاد‌گان شیراز قطعه شعری در این کتاب آمده است. سیدعلاء‌الدین حسین، علی‌ا‌بن حمزه، سیدمیرمحمد عابد، سید تاج‌الدین غریب ، نوه حضرت ابوالفضل، نوه امام حسن مجتبی(ع) و فرزندان امام صادق(ع) برخی از امامزاد‌گانی هستند که در قالب شعری در این کتاب از آن‌ها نام برده شده است. 

وی پیش‌تر نیز در گفت‌وگو با «ایبنا» از آماده‌سازی این مجموعه خبر داده بود و ضمن تاکید بر لزوم پشتوانه مطالعاتی در انجام چنین کارهایی، گفته بود: «برای سرودن شعرهای این مجموعه ابتدا زندگی‌ و سرگذشت این شخصیت‌ها را مطالعه و بررسی کرده‌ام. احساس می‌کنم پرداختن به سرگذشت این افراد در قالب شعر می‌تواند توجه مخاطبان را بیش از پیش به موضوع جلب کند.»

ده‌بزرگی در پایان با تاکید بر آماده انتشار بودن مجموعه «سومین حرم» گفت: هنوز ناشر این مجموعه مشخص نشده است، اما باتوجه به اهمیت و جایگاه این کار به دنبال ناشر مناسبی برای آن هستم.

احد ده‌بزرگی متولد 1328 است. «مثل درخت خورشید»، «لحظه‌های رنگین»، «شروه‌ها»، «طوفان خطبه‌ها»، «عاشقانه‌های غزل»، «لبخند صبح»، «پنجره‌های همیشه‌ باز»، «در آیینه شقایق»، «دختر شهر آشوب»، «روضه خورشید» و «آرزوی کربلا» عنوان برخی از مجموعه‌های شعر منتشر شده این شاعرند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط