یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹
سهم ناچيز از بازار انتشارات و علاقه‌مندي فراوان مردم

چاپ و نشر در استان لرستان دست‌کم از نظر آماری در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد و این را از آمار چاپخانه‌ها و انتشارات این استان می‌توان دریافت.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، تعداد ناشران رسمی این استان ۱۳ ناشر عنوان شده، درحالی که چهار هزار و ۳۲۷ انتشاراتی در کل کشور فعالند و همچنین از دو هزار و ۲۸۲ چاپخانه کل کشور تنها ۴۳ عدد آن در لرستان فعاليت مي‌كنند.
 
در اين گزارش نظرات مدیرکل و معاون فرهنگی اداره کل ارشاد لرستان و برخی از کارکنان و مراجعان این اداره کل ارايه شده است، نظراتي كه به کمبودها و نارسایی‌هایی این اداره کل اشاره دارند.

مناطقی که به کتاب دسترسی ندارند
لرستان با جمعیتی حدود دو میلیون نفر، یکی از استان‌های جوان و استعدادخیز کشور است اما همچنین از استان‌های محروم کشور به حساب می‌آید.

حجت‌السلام علی اسماعیلیان، مدیرکل اداره ارشاد استان لرستان، با بیان این‌که مناطقی دورافتاده در استان قرار دارند که به کتاب و کتابخانه‌ها دسترسی ندارند، گفت: برای چنين مناطق دورافتاده‌اي، نمایشگاه‌های سیار را در سال جدید ترتیب داده‌ایم.

مدیرکل ارشاد لرستان طرح گسترش خدمات نمایشگاهی به مناطق محروم را در صدر برنامه‌های سال جاری این اداره کل عنوان کرد و گفت: همچنين برگزاري نمایشگاه‌های کوچکی به‌صورت سیار، اقدام جديدي است که در سال ۱۳۹۱ پی‌گیری جدی خواهد شد. 

وی در توضیح فعالیت‌های جدید اين اداره كل در سال جاری افزود: از برگزاري هرگونه مسابقه‌ای در زمینه کتاب و کتابخوانی از سوی دانشگاه‌ها و مدارس استقبال خواهیم کرد.

وی در پايان گفت: از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به‌ویژه معاونت امور فرهنگی می‌خواهیم نگاه ویژه‌ای به استان‌های محروم مانند لرستان و ایلام داشته باشند تا این استان‌ها هم به پیشرفت لازم در زمینه‌های فرهنگی برسند. 

نمايشگاه كتاب لرستان مكان مناسبي ندارد 
ماشاالله بهاروند، معاون فرهنگی ارشاد لرستان، به زمان نامناسب برگزاری نمایشگاه کتاب در دوره پیشین در این استان اشاره کرد و گفت: اسفند، ماه خریدهای نوروز است و کمتر به کتاب توجه می‌شود. پیشنهاد ما برای برگزاری دوره جدید این نمایشگاه، در سال ۱۳۹۱، برپايي نمايشگاه در آبان ماه است، زيرا هم فصل کتاب و مدرسه است و هم آب و هوای استان لرستان در آن زمان برای برگزاری نمایشگاه مناسب است.

وی همچنين درباره مکان نمایشگاه اظهار كرد: هنوز مکانی برای برگزاری نمایشگاه کتاب نداریم و جایی که به این منظور درنظر گرفته شده است، هنوز آماده بهره‌برداری نیست.

بهاروند در پایان اضافه کرد: با وجود تمام این کمبودها، در آخرین نمایشگاه استانی کتاب در لرستان که اسفندماه گذشته برگزار شد، بیش از ۲۰۰ میلیون تومان از این نمایشگاه کتاب خریداری شد و این نشان از استقبال هم‌ميهنان لرستانی از نمایشگاه‌های کتاب دارد. 

آمار از وضعیت چاپخانه‌ها و انتشارات مي‌گويد
سال گذشته ۹۰ مجوز کتاب در استان داده شد و ۷۸ کتاب از این تعداد به چاپ رسید. این کتاب‌ها با موضوعات مذهبی، تاریخ لرستان، ایلات، شعر، رمان و حماسه‌های دفاع مقدس بوده است.

اين مطلب را حميد گودرزی‌مهر، کارشناس مسوول چاپ و نشر اداره ارشاد لرستان به هنگام ارایه آماری از فعالیت‌های این اداره کل و وضعیت چاپ و نشر در سال گذشته گفت و ادامه داد: میانگین شمارگان هر کتاب چاپ شده در استان لرستان در سال گذشته هزار و 500 نسخه بوده است. همچنین سه واحد انتشاراتی دایر شدند و جمع کل ناشران استانی تا پایان سال گذشته، ۱۳ ناشر است.

وی افزود: رقم خرید کتاب در سال گذشته، ۳۰ میلیون تومان بوده است، در حالی که این رقم در سال ۸۹، ۱۱ میلیون و در سال ۸۸، پنج میلیون بوده است.

کارشناس مسوول چاپ و نشر اداره ارشاد لرستان در پایان سخنانش با اشاره به برگزاری یک دوره کارگاه آموزشی در قالب چاپ و نشر گفت: هفت چاپخانه جدید در سال ۹۰ به ثبت رسیدند و تا سال گذشته، ۴۳ واحد چاپخانه در استان لرستان ثبت شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط