سه‌شنبه ۲۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۴
كتابي درباره كيف‌قاپي و راه پيشگيري از آن منتشر شد

پليس اداره آگاهي و نويسنده كتاب «شوك؛ چگونه از جان، مال و فرزندانمان در مقابل خطرناك‌ترين مجرمان محافظت كنيم» معتقد است كيف‌قاپان از خطرناك‌ترين مجرمانند. وي در اين اثر، انواع كيف‌قاپي و راه‌هاي پيشگيري از آن را بررسي كرده است.-

سرهنگ دوم افشين سبزواري نويسنده اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، با اشاره به فعاليتش در اداره پليس آگاهي گفت: اين كتاب شامل تجريباتم به عنوان پليس بخش جنايي و همچنين مطالعه پرونده‌هاي متعدد، گفت‌وگو با كارآگاهان و تحقيق از مجرمان درباره موضوع كيف‌قاپي است.

وي كيف‌قاپي را جزو شايع‌ترين و گسترده‌ترين جرايم دانست و گفت: كيف‌قاپي تاثير بسيار بد و گسترده‌اي در جامعه دارد. مال‌باختگان در جريان كيف‌قاپي علاوه بر از دست دادن اموال، دچار شوك و ضربه روحي نيز مي‌شوند؛ به گونه‌اي كه تا مدت‌ها هراس و تلخي آن لحظه در خاطرشان مي‌ماند. مردمي هم كه شاهد اين جرمند نيز دچار وحشت و اضطراب مي‌شوند و بر احساس ناامني آنان در جامعه افزوده مي‌شود.

اين پليس نويسنده با خودداري از اظهارنظر درباره ميزان افزايش يا كاهش كيف‌قاپي در كشور گفت: به دليل محدوديت‌هاي كاري از ارايه آمار حتي به صورت كلي معذورم. از ميان دلايل كيف‌قاپي نيز تنها به عنوان يك پليس در اين كتاب اظهارنظر كرده‌ام.

وي درباره مطالب كتابش گفت: در اين اثر ابتدا انواع «قاپيدن‌»ها را تعريف كرده‌ام كه شامل قاپيدن از بانك، قاپيدن به شيوه‌هاي پنچري، تخم‌مرغ‌مالي و دوغ‌پاشي، قاپيدن در سطح معابر و اماكن عمومي، قاپيدن با استفاده از تيغ موكت‌بري و همچنين قاپيدن با استفاده از خودرو مي‌شود. سپس راه‌هاي پيشگيري از آن و محافظت از خود حين سرقت را شرح داده‌ام.

سرهنگ اداره آگاهي ادامه داد: براي تشريح اين بخش‌ها از مصداق‌ها و تصاوير واقعي بهره گرفته‌ام، مصداق‌هايي كه متناسب با هر يك از شيوه‌هاي قاپيدن بودند.

سبزواري درباره ميزان اثرگذاري آموزش اين موضوع از طريق كتاب گفت: ابزارهاي آموزشي متعددي وجود دارند. كتاب هم يكي از آن‌ ابزارهاست و مي‌توان روي اثرگذاري آن حساب كرد. البته هر كتاب آموزشي، تاثيرگذاري مناسب را ندارد، زيرا همه آن‌ها از متن روان و جذابي برخوردار نيستند. اين موضوع به كيفيت فرهنگ مطالعه در كشورها نيز موبوط است. يك ملت كتابخوان، استفاده بهتري از كتاب‌ها آموزشي مي‌كنند.

وي در پايان يادآوري كرد: به‌جز اين اثر تاكنون كتابي با موضوع كيف‌قاپي و راه‌هاي دفاع از خود در برابر آن در ايران و ساير كشورها نوشته نشده است. كتاب ديگري نيز با همين موضوع و با رويكرد جرم‌يابي براي ماموران پليس نوشته‌ام كه تنها مختص ماموران پليس است و در بازار نشر توزيع نشده است. «امنيت شهروندان و خطرناك‌ترين مجرمين» نيز عنوان يكي ديگر از كتاب‌هايم است.

كتاب «شوك، چگونه از جان، مال و فرزندانمان در مقابل خطرناك‌ترين مجرمان محافظت كنيم» با شمارگان 3000 نسخه، 80 صفحه و با بهاي 25000 ريال از سوي انتشارات انديشه عصر و با همكاري پست‌بانك ايران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط