یکشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
زمينه‌هاي شكل‌گيري انقلاب صنعتي

چاپ نخست کتاب «درآمدي بر صنعت و شهرك‌هاي صنعتي» تاليف مهدي توانا از سوي انتشارات قدس رضوي منتشر و روانه بازار نشر شد.در اين اثر تلاش شده تا با طرح و بيان مسايل و مفاهيم مرتبط با صنعت و شهرك‌هاي صنعتي براي مديران و دلسوزاني كه در حيطه صنعت، آميختگي و اثرگذاري دارند، باعث ايجاد هم‌افزايي و ايجاد آهنگ موزون در حفاظت و هدايت سرمايه‌هاي فيزيكي، اقتصادي و انساني بخش مهم و حساس صنعت و شهرك‌هاي صنعتي شود.-

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)،به عقيده نويسنده كتاب، «در جوار پديده‌هاي بي‌شماري كه خواست و نياز امروز بشر را تامين مي‌كنند صنعت و ابزارهاي تكنولوژيك به عنوان يك پديده عيني كه پسامد دوران سرمايه‌داري است به صورت مستقيم و بي‌واسطه در خدمت بشر قرار گرفته‌اند و بخش اعظمي از رفاه، امنيت و بهداشت فردي و اجتماعي انسان‌هاي امروزه را تامين مي‌كند. توسعه، پيشرفت، رفاه، امنيت، تكامل، همگرايي و زيست مطلوب، مناسب و متناسب انسان امروزه بدون صنعت و توسعه صنعتي و تنوع ابزارهاي تكنولوژيك آن غيرقابل تصور است.
در پيكره نظام مديريتي كشور، صنعت و شهرك‌هاي صنعتي، گستردگي جغرافيايي آن و طول عمري محدود همچون يك اكوسيستم، از زنجيره‌اي از ارگان‌ها و مبادي متعدد تغذيه و برنامه‌ريزي مي‌شوند، لذا شناخت ماهيت، ابعاد و اضلاع آن براي مديران غيرصنعتي كه به طور سيستمي در اين بخش منشا نظر، سياست، برنامه، ارزيابي و... هستند، اهميت فوق‌العاده‌اي دارد تا سرمايه‌گذاري، توليد، اشتغال، جذب سرمايه، كه در اين برهه از حيات سياسي، اجتماعي و اقتصادي كشور عزيمان، محور پيشرفت و رفاه عمومي تلقي مي‌شود، به طور همدلانه و حامي‌گرايانه توسط اركان ذي‌ربط، درك و تحقق يابد.»

توانا معتقد است كه «آنچه كه صنعت ما و اين دهكده‌هاي صنعتي را از مهجور بودن و غريبگي ناشي از نوظهور بودن غير ارگانيك آن مي‌رهاند، توسل به هنر هشتم و پيام‌رساني و توسعه پيام و نمايش واقع‌بينانه از فضاي صنعت و شهرك‌هاي صنعتي كشور، براي شناخت و آگاهي صاحب‌نظران، مديران و بخش‌هاي مرتبط با صنعت و شهرك‌هاي صنعتي است. اين نوع نگرش مي‌تواند سرآغاز تاثيرگذاري ساير كارشناسان و دلسوزان باشد تا بتواند تركيبي تكوين يافته از نگرش و رفتار در عرصه صنعت و شهرك‌هاي صنعتي را متجلي كند.»

روند شكل‌گيري انقلاب صنعتي
حدود 300 سال قبل در طول كم و بيش نيم قرن، انفجاري رخ داد كه اين امواج سراسر كره زمين را به لرزه درآورد و جوامع را در هم ريخت و تمدني به تمامي نوين خلق كرد؛ اين انفجار انقلاب صنعتي بود. در حقيقت، انقلاب صنعتي عبارت است از دگرگوني‌هاي بزرگ در صنعت، كشاورزي، توليد و حمل و نقل كه در اواسط قرن 18 از انگلستان آغاز شد؛ البته در اين‌كه اين رشته تحولات را مي‌توان انقلاب صنعتي ناميد، اختلاف‌نظر وجود دارد.

به عقيده نويسنده كتاب «درآمدي بر صنعت و شهرك‌هاي صنعتي» نيز واژه انقلاب صنعتي در دگرگوني‌هاي ناگهاني اطلاق مي‌شود، در حالي كه اين تحولات صنعتي به هيچ وجه ناگهاني نبودند، حتي برخي از محققان، اين تحولات را مختص به صنعت نمي‌دانند و معتقدند اين تحولات داراي جنبه‌هاي اجتماعي و فكري نيز بوده‌اند.

به هر حال مي‌توان گفت كه انقلاب صنعتي در اواسط قرن 18 از انگلستان آغاز شد و به تدريج به ديگر كشورها گسترش يافت. در اين زمان اختراع، لازمه انقلاب صنعتي بود و به همين دليل، با توجه به ظهور نبوغ دانشمندان انگليسي در قرون 17 و 18 در اين كشور، زمينه‌هاي بروز انقلاب صنعتي را پيدا كرد.  تحولات اقتصادي، اجتماعي انگلستان در دوره و عصر جديد به گونه‌اي بود كه در نهايت به انقلاب صنعتي منجر شد.

در آغاز انقلاب صنعتي خانواده‌ها فشار تحول را احساس مي‌كردند كه اين فشار به شكل تعارض و حمله به اقتدار پدرشاهي و روابط دگرگون يافته والدين و فرزندان و مفاهيم جديد آداب و معاشرات ظاهر شد. 

از سوي ديگر، با انتقال توليد اقتصادي از مرزعه به كارخانه، افراد خانوار ديگر به صورت يك واحد و يكپارچه با هم كار نمي‌كردند اما قبل از قرن نوزدهم، رفته رفته تاريخ‌نگاران اقتصادي با اصطلاح انقلاب صنعتي خو گرفتند و منظورشان به واقع، مجموع نوآوري‌هاي فني و اقتصادي بود كه طي دوره 1760 تا 1830 ميلادي در انگلستان پديد آمده بودند.

توانا در اين باره مي‌نويسد: «در زمينه شكل‌گيري انقلاب صنعتي در انگلستان، بايد به اين نكته توجه داشت كه نخستين مرحله اين امر در ميانه قرن 18، اختراع نخستين ماشين بخار بود، نوآوريي كه نقش مهمي در اين انقلاب داشت. همچنين دومين مرحله كه از اواسط قرن 19 آغاز مي‌شود، ارتباط به رشد سريع راه‌آهن ـ‌توليد فولاد و جانشيني كشتي‌هاي بادباني به وسيله كشتي‌هاي بخاري و در محور گردش اين انقلاب صنعتي در مرحله سوم با رشد صنايع اتوميبل‌، برق و تلفن مواجه هستيم. بعد از اين مراحل شكل‌گيري جنگ جهاني دوم، سرآغاز مرحله چهارم بود كه وجه تمايز آن توسعه چشم‌گيري است كه در صنايع هواپيمايي، الكترونيك و... مشاهده مي‌شود.
در نهايت مي‌توان گفت كه انقلاب صنعتي با وجود تمام تغييرات و دگرگوني‌هايي كه ايجاد كرد، به وقوع پيوست.»

كتاب حاضر در هشت فصل، نگاهي به تاريخچه صنعت و انقلاب صنعتي دارد.

چاپ نخست کتاب «درآمدي بر صنعت و شهرك‌هاي صنعتي» با شمارگان 5000 نسخه، 168 صفحه و به بهاي 45000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط