دوشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۰
اطلاعات جنگ تحميلي با دشواري به دست مي‌آيد

حسين نواده توپچي، نويسنده و پژوهشگر حوزه حقوق سرگرم نگارش كتاب «حقوق مخاصمات مسلحانه» با تمركز بر جنگ تحميلي عراق عليه ايران است. او براي نوشتن اين اثر به بخشي از اطلاعات مُجاز نياز دارد كه به دست آوردن آن‌ها با دشواري‌هايي همراهند.-

 نواده‌توپچي، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اظهار كرد: با توجه به رخدادهاي جنگ تحميلي هشت ساله در كشورمان، بررسي «حقوق مخاصمات مسلحانه» اهميت پيدا مي‌كند. اين بررسي، زمينه آشنايي نيروهاي مسلح و سياسيون را با حقوق جنگ و مخاصمات و حقوق بشردوستانه فراهم مي‌كند. متاسفانه در يادآوري و بررسي مسايل دفاع مقدس تنها به كليات اكتفا كرده‌ايم.

وي با اشاره به نگارش بخشي از اين كتاب گفت: يكي از دشواري‌هاي تاليف چنين آثاري همكاري بسيار اندك نهادهاي ذيربط، در ارايه اطلاعات مورد نياز است.

نواده‌توپچي ادامه داد: اطلاعاتي مانند تعداد درگيري‌ها و تعداد اعلاميه‌هاي ارتش و قرارگاه‌ها، حمله به نفت‌كش‌هاي ايراني و مشكلاتي كه عراقي‌ها در خليج فارس به وجود آوردند بايد به صورت مدون در اختيار پژوهشگران قرار گيرند تا زمينه شكل‌گيري بررسي‌هاي علمي و همه‌جانبه جنگ تحميلي عراق عليه ايران فراهم شود.

وي افزود: درباره حمله آمريكا به هواپيماي ايرباس ايران، اطلاعاتي غير از خبرهاي روزنامه‌هاي كيهان و اطلاعات آن دوران در اختيار ندارم. چنين كمبودهايي، ضعفي براي جامعه علمي كشورند. 

نواده‌توپچي با تاكيد بر لزوم فراهم شدن زمينه براي تحليل حقوقي آثار حاصل از اتفاقات جنگ عليه ايران اظهار كرد: با مشخص كردن اين اتفاقات مي‌توان واكنش مجامع بين‌المللي به آن‌ها را دريافت.

وي در پايان گفت: كتاب «حقوق مخاصمات مسلحانه» را كه به بررسي مورد نظر آن در جنگ‌هاي مربوط به خشكي، دريا و هوا مي‌پردازد، براي انتشار به نشر خرسندي مي‌سپارم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط