چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
آمريكايي بودن چه معنايي دارد؟

كتاب «آمريكايي بودن چه معنايي دارد؟» منتشر شد. نويسنده اين اثر معتقد است كه آمريكايي شدن بسيار راحت است، زيرا هر فردي مي‌تواند در اين كشور زندگي كند و به اين ترتيب، صفت آمريكايي، اطلاعات معتبري درباره ريشه، تاريخ و فرهنگ‌هاي صاحبان آن به دست نمي‌دهد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، مايكل والزر، نويسنده اين اثر، در مقدمه‌اش به بررسي «سياست تفاوت» در ايالات متحده آمريكا مي‌پردازد.

به اعتقاد اين نويسنده، موفقيت، تنوع فرهنگي و تسامح ديني، داستان‌هايي‌اند كه بارها در آمريكا نقل مي‌شوند. در اين داستان‌ها، ايالات متحده آمريكا يكي از بهترين جوامع معرفي مي‌شود؛ چراكه باز، كثرت‌گرا و تقريبا مساوات‌طلب است. او مي‌كوشد در مقالات اين كتاب، شرايط اين موفقيت و برخي از ويژگي‌هاي خاص آن را توصيف كند.

نويسنده اين اثر همچنين تلاش مي‌كند شرحي جامع و نظريه‌اي از سياست تفاوت در مقدمه كتاب ارايه دهد. او توضيح مي‌دهد كه سياست تفاوت، چگونه در حوزه‌هاي اجتماعي تاثيرگذار است. به زعم وي، اهميت سياست تفاوت در جامعه‌اي كه مهاجرت و كثرت‌گرايي فرهنگي فراواني در آن به چشم مي‌خورد، درك نشده است.

والرز در كتابش از آنچه در اروپاي مركزي و شرقي «قبيله‌گرايي نوين» خوانده مي‌شود، براي مقايسه «قبيله‌گرايي» در برابر «چندفرهنگي‌گرايي» استفاده كرد. والرز براي «سياست تفاوت» سه مرحله را مشخص مي‌كند كه نخستين آنها «بيان» است.

در اين مرحله، سياست تفاوت زماني آغاز مي‌شود كه گروهي از مردم كه تا پيش از اين سركوب مي‌شدند و وحشت‌زده بودند، با تاكيد بر ارزش‌هاي خود به عنوان يك گروه، خواستار به رسميت شناخته شدن از طرف عموم مي‌شوند.

مرحله دوم، «مذاكره» است. به اعتقاد نويسنده، اين كه گروه‌هاي سركوب شده خواستار حقوق و اعتباراتي مي‌شوند كه حقوق و اعتبارات اقليت‌هاي بين خود را محدود مي‌كنند، جاي شگفتي دارد. به اين ترتيب، مذاكره‌اي طولاني و خسته‌كننده آغاز مي‌شود و هر گروه در پي اثبات اين مدعاست كه محدوديت‌هايي كه با آنها روبه‌روست، در پي مشروعيت ديگران به وجود آمده‌اند. 

والرز مرحله سوم را «تلفيق» مي‌نامد. به زعم او، تلفيق‌هاي قديمي و غيرعادلانه، بر سياست تفاوت مقدم‌اند. 

در بخشي از مقاله نخست كتاب با عنوان «آمريكايي بودن چه معنايي دارد؟» نوشته شده است:«كشوري به نام آمريكا وجود ندارد. ما در ايالات متحده زندگي مي‌كنيم و صفتي كه براي ما به كار مي‌رود "آمريكايي" است. كانادايي‌ها و مكزيكي‌ها نيز آمريكايي‌اند، ولي صفات مخصوص به خود را دارند. كلماتي مانند متحد در مورد ما صدق نمي‌كند. هر فردي مي‌تواند در اينجا زندگي كند و اكنون نيز بدين گونه است – مردان و زنان از سراسر جهان در اين كشور زندگي مي‌كنند ـ آمريكايي شدن بسيار راحت است. صفت آمريكايي اطلاعات معتبري درباره ريشه، تاريخ، ارتباطات يا فرهنگ‌هاي صاحبان آن به دست نمي‌دهد.»

«جنبه سياسي كثرت‌گرايي»، «مدنيت و برتري مدني در آمريكاي معاصر» و «حقوق اساسي و قالب جامعه مدني» عناوين ساير مقالات كتاب‌اند.

كتاب «آمريكايي بودن چه معنايي دارد؟» به همت رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط