سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۱
همایش شاعران، ارتباط با شعر و جهان امروز را در پی دارد

حمیدرضا شکارسری، شاعر، برپایی همایش «شاعران ایران و جهان» را از این منظر که سبب می‌شود شاعران از یک سو با شعر روز جهان خویش ارتباط برقرار کنند و از سوی دیگر از اتفاقات جهان امروز آگاهی یابند، اقدامی شایسته می‌داند.-

شکارسری در حاشیه مراسم شعرخوانی همایش «شاعران ایران و جهان» در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) گفت: مهم‌ترین مساله برای شاعر دو چیز است؛ یکی مشهور بودن در جامعه و دیگری مشهور بودن در شعر. به این معنی که شاعر در میان مردم زندگی کند و از شرایط اجتماع خود باخبر باشد و همچنین در میان شاعران باشد و از شرایط و ویژگی‌های روز شعر آگاه شود.

وی افزود: برهمین اساس شاعر یک رابطه دوگانه میان شعر و جامعه خویش برقرار می‌سازد. گردهمایی‌های داخلی این امکان را به شاعر می‌دهند که از حوادث شعر روز و جامعه خود آگاه باشد و با تلفیق آن‌ها شعر بسراید.

این شاعر توضیح داد: گردهمایی‌هایی چون همایش «شاعران ایران و جهان» این امکان را به شاعران می‌دهد که از یک سو شاعر با شعر روز جهان خویش ارتباط برقرار کند و از سوی دیگر از اتفاقات جهان امروز آگاهی ‌یابد.

وی با تاشاره بر این مساله که این دو هدف از این همایش حاصل نمی‌شود توضيح داد: این امر چند دلیل دارد. یکی از این دلایل آن است که تعداد زیادی شاعر برای شرکت در این همایش دعوت می‌شوند. بنابراین به دلیل کثرت شاعران نمی‌توانیم از هر یک از آنان بهره لازم را ببریم و با شعر و ویژگی‌های شعری‌ آن‌ها آشنا شویم.

شکارسری در توضیح دلیل دیگر تشریح کرد: از سوی دیگر فرصتی که در اختیار هر یک از این شاعران قرار می‌گیرد تا در جامعه شعری حضور یابند بسیار محدود است. معمولا گردهمایی‌هایی از این دست بیشتر جنبه آکادمیک دارد و عموم علاقه‌مندان امکان برقراری با این شاعران را پیدا نمی‌کنند. همچنین کثرت شاعران، کیفیت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی پیشنهادی برای پربارتر برگزار شدن همایش «شاعران ایران و جهان» مطرح کرد و گفت: بهتر است کارگاه‌هایی با حضور شاعران ایرانی و غیرایرانی برای ارزیابی شعر آن‌ها تشکیل شود. از رهگذر این کارگاه‌ها می‌توانیم به تبادل فکر و اندیشه در حوزه مسایل جهانی و شعر بپردازیم. متاسفانه در دو دوره همایش شاعران ایران و جهان، شاهد برپایی چنین کارگاهایی در همایش نبوده‌ایم.

این شاعر ادامه داد: نخستین و بدیهی‌ترین انتظاری که می‌توان از این همایش داشت این است که مخاطب با ترجمه تحت‌الفظی از آثار آن‌ها روبه‌رو شود. البته در این زمینه انتشار کتاب همایش اقدامی شایسته است.

وی در پایان یادآور شد: در مجموعه برپایی این همایش به عنوان گام‌های نخستین در این حوزه، بی‌تردید حرکتی قابل تقدیر است و باید امیدوار باشیم که در آینده شاهد پربارتر برگزار شدن آن خواهیم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط