چهارشنبه ۶ مهر ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۱
تغيير لحن و نثر خاطرات جنگ، روايت را بي‌اعتبار مي‌كند

سعيد علاميان در نشست «بررسي تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس» گفت: نكته مهم در ثبت خاطرات جنگ، نفس خاطره است كه راوي با لحن و زبان خود به آن اعتبار مي‌بخشد. اين امر تا‌ آنجا پيش مي‌رود كه اگر نويسنده‌اي لحن و نثر خاطره را تغيير دهد، موجب بي‌اعتباري روايت مي‌شود.-

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به دومين نمايشگاه ملي كتاب دفاع‌مقدس در مشهد، نشست «بررسی تاریخ شفاهی در دفاع مقدس» عصر ديروز (5 مهر ماه) با حضور حجت‌الاسلام «سعید فخرزاده» مدیر واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و «سعید علامیان» نويسنده دفاع‌مقدس، در سالن شهید شوشتری مجتمع آيه‌های مشهد برگزار شد.

سعيد علاميان در ابتداي اين نشست، به ارتباط ميان خاطره‌‌نگاري و تاريخ‌نگاري اشاره كرد و گفت: خاطره به تنهايي، روايتي تاريخي محسوب نمي‌شود زيرا آن‌چه كه خاطره را به تاريخ پيوند مي‌دهد، مكان و زمان و اتفاق رخ داده‌‌اند كه در برهه‌اي از زمان با تاريخ هماهنگ مي‌شوند.

وي افزود: نكته مهم در ثبت خاطرات جنگ، نفس خاطره است كه راوي با لحن و زبان خود به آن اعتبار مي‌بخشد. اين امر تا‌ آنجا پيش مي‌رود كه اگر نويسنده‌اي لحن و نثر خاطره را تغيير دهد، موجب بي‌اعتباري روايت مي‌شود.

اين نويسنده دفاع‌مقدس در ادامه تصريح كرد: تاريخ‌شفاهي، هميشه پيرامون خاطره، راوي و سوژه آن بررسي مي‌شود. زيرا اين اطلاعات، درستي مسير روايت واقعه را بيان مي‌كنند.

علاميان با اشاره به كتاب‌هاي خاطرات و زندگي‌نامه فرماندهان جنگ، اشاره كرد و افزود: برخي از اين كتاب‌ها از زمان تولد يك فرمانده آغاز مي‌شوند و تا مبارزات او در دوران انقلاب و جنگ تحميلي ادامه پيدا مي‌كنند و در برخي ديگر، بخشي از خاطرات را به زمان حال سوق مي‌دهند. اين نوع نگارش، خاطره‌نگاري است نه تاريخ شفاهي؛ البته برخي از افراد نيز تاريخ‌شفاهي را در قالب سوال و جواب مي‌دانند.

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، در ادامه نشست «بررسي تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس» گفت: دوران 8 سال دفاع‌مقدس، معدني از فرصت‌هاست كه هنوز اطلاعات آن را به خوبي استخراج نكرده‌ايم. اين فرصت‌ها در طول زمان از دست مي‌روند و نيازمند توجه بيشتر افراد براي نگارش تاريخ شفاهي دقيق‌تر‌ند.

وي در پايان يادآور شد: تاريخ شفاهي، اطلاعات خود را از خاطره‌گو استخراج مي‌كند. در اين ميان كسي كه با خاطره‌گو مصاحبه مي‌كند، بايد به حادثه مورد بحث اشراف كامل داشته باشد تا اطلاعات را به طور دقيق، استخراج كند و به واقعيت نزديك شود زيرا در پي كشف اين وقايع، تاريخ شفاهي شكل مي‌گيرد. 

دومين نمايشگاه ملي كتاب دفاع‌مقدس تا دهم مهر ماه 90 به همت سازمان حفظ آثار و ارزش‌هاي دفاع مقدس سپاه و بسيج در مجتمع آيه‌ها در مشهد برپاست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط