جمعه ۸ مهر ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
خلاصه‌اي جامع از مكتوبي كامل

چاپ نخست كتاب «تلخيص و ترجمه منتخب‌الاثر» تاليف آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني با تلخيص و ترجمه لطيف راشدي و سعيد راشدي، از سوي انتشارات مسجد مقدس جمكران منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اين اثر كه از مهم‌ترين اثر آيت‌الله صافي گلپايگاني به شمار مي‌رود، دربردارنده روايات و احاديث اهل‌بيت(عليهم‌السلام) درباره حضرت بقية‌الله‌الاعظم، امام زمان(عج) و يكي از كتاب‌هاي مرجع در حوزه مهدويت است.

از آنجا كه اين كتاب گرانقدر در سه جلد و حجم صفحات آن زياد است و شايد عموم مردم نتوانند از آن بهره‌مند شوند، تصميم به تلخيص آن گرفته شده كه با حذف متن عربي و فقط ترجمه برگزيده احاديث اين كتاب شريف در آن اثر، تدوين شده است.

كتاب «منتخب‌الاثر» مهم‌ترين اثر آيت‌الله صافي گلپايگاني تاكنون چندين بار تجديد چاپ و به زبان‌هاي مختلف ترجمه شده است. اين كتاب حدود پنجاه سال پيش به چاپ رسيد و تاكنون كتاب‌هاي زيادي نيز با استناد به آن نگارش يافته است.

عشق و علاقه به امام عصر(عج) يكي از عوامل اصلي نگارش كتاب منتخب‌الاثر است كه جرقه نگارش آن در زمان آيت‌الله بروجردي(ره) زده شد. علت آن نيز اوج‌گيري فعاليت‌هاي بهائيت در آن زمان بود. وي براي استناد به اسناد و نسخه‌هاي اصلي يك حديث يا روايت در اين كتاب، كتاب‌هاي چند جلدي زيادي را مطالعه كرد. اعتبار اين كتاب از مرزهاي جغرافيايي ايران نيز فراتر رفت و در كشورهاي ديگر جهان بويژه مصر و فرانسه مورد توجه قرار گرفت. حتي يكي از شاعران سوريه به نام «رشيد مندوح» اشعاري درباره ارزش و مقام اين كتاب سروده است.
 
اين كتاب علاوه بر دانشمندان شيعه، مورد توجه انديشمندان اهل‌ سنت نيز قرار گرفته است و تعدادي از اهل‌سنت با خواندن آن، شيعه شده‌اند. آيت‌الله صافي گلپايگاني براي نگارش اين كتاب از 390 جلد كتاب بهره گرفته است.

وي علاوه بر منتخب‌الاثر، حدود 16 جلد كتاب و رساله ديگر دارد كه تعدادي از آنها به زبان‌هاي ديگر ترجمه شده‌اند. آيت‌الله صافي گلپايگاني در زمينه اصول و فقه نيز كتاب‌هايي نوشته‌ كه بعضي از آنها هنوز چاپ نشده‌اند. از جمله كتاب‌هاي ديگر آيت‌الله صافي گلپايگاني، كتاب «الهيات در نهج‌البلاغه» است كه نشان‌دهنده تبحر و تسلط وي بر نظريه‌هاي فلسفي و كلامي است.

كتاب «التعزير احكامه و ملحقاته» يكي ديگر از كتاب‌هاي آيت‌الله صافي گلپايگاني است كه به عنوان كتاب سال جمهوري اسلامي ايران انتخاب شد. تطبيق قانون مجازات، حدود و احكام، يكي از دلايل نگارش اين كتاب بود. 

آيت‌الله صافي گلپايگاني با نزديك به يك قرن عمر با بركت، همچنان به تاليف و تدريس و مباحثه سرگرم است و يكي از مراجع پركار عصر ما به شمار مي‌آيد.

كتاب حاضر، در 9 فصل سامان يافته است. فصل نخست اين اثر، با عنوان «ائمه دوازده‌گانه(عليهم‌السلام)» در پي‌اثبات اين موضوع در ميان روايات اهل‌بيت(عليهم‌السلام) است و فصل دوم كتاب به موضوعاتي چون ظهور، اسامي، اوصاف، خصلت‌ها و شمايل آن حضرت(عج) مي‌پردازد. 

چگونگي تولد، معجزات و كساني كه ايشان را زيارت كرده‌اند، عناوين مطالبي است كه زينت‌بخش فصل سوم اين اثرند. در فصل چهارم، به معجزات او در زمان غيبت كبري و كساني كه به ديدارش شرفياب شده‌اند، بازگو مي‌شوند. نشانه‌هاي قيام و ظهور آن حضرت(عج) فصل پنجم كتاب را سامان داده‌اند و اتفاقات بعد از قيام امام زمان(عج)، مطالبي‌اند اس كه فصل ششم به آن اشاراتي دارد. 

در فصل هفتم، اوصاف همراهان و ياران امام(عج) به بررسي گذاشته شده‌اند. مدت حكومت و چگونگي زندگي امام زمان(عج) و آنچه به آن دعوت مي‌كند، مباحثي‌اند كه در فصل هشتم اين اثر مي‌خوانيم و بالاخره در فصل نهم، موارد و مسائلي كه درباره امام زمان(عج) در جامعه اسلامي و بالاخص در جامعه شيعي مورد سوال‌اند، مطرح و بررسي شده‌اند.

چاپ نخست كتاب «تلخيص و ترجمه منتخب‌الاثر» با شمارگان 3000 نسخه، 231 صفحه و بهاي 27000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط