جمعه ۱ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۱۴
شرح ساده‌اي بر «آيات الاحكام شاهي» نوشته شد

غلامرضا جمشيدنژاداول، نگارش معرفي و شرح تفسير «آيات الاحكام شاهي» را به پايان برد. به گفته وي، اين تفسير، يك دوره فقه اسلامي است و به دستور شاه طهماسب به فارسي نوشته شد._

اين نويسنده و مدرس دانشگاه در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، پژوهش، تلفيق و ارزيابي اين تفسير را موضوع كتابش دانست و گفت: فرهنگي كه اكنون در كشورمان بر آن تكيه داريم، بر پايه انديشه و آثار فقهاي موثر عهد صفويه نظير میرابوالفتح سیدمحمد نويسنده «تفسير شاهي» و همچنين میرزا محمدبن علی‌بن ابراهیم استرآبادی شكل گرفته است.

وي اين اثر را نخستين تفسير آيات الاحكام به زبان فارسي خواند و گفت: شاه طهماسب از اين فقيه خواست تا يك تفسير فقهي به زبان فارسي بنويسد. از اين تفسير، چاپي تقریبا صحيح منتشر شده است كه در نگارش كتاب، از آن استفاده كردم. 

اين نويسنده و پژوهشگر يادآور شد: پيش از اين تفسير، برخي از مفسران نظير مقدس اردبيلي، تفسير آيات الاحكام نوشته بودند كه تمامي آنها به زبان عربي‌اند.

جمشيدنژاداول ادامه داد: در اين اثر، آن دسته از آياتي كه در «تفسير شاهي» به آنها استناد شده است، به همراه ترجمه آنها ذكر شدند. مهم‌ترين بخش اين كتاب، شناسايي مهم‌ترين نظرات فقاهتي مفسر و شرح آنهاست.

اين نويسنده كتابش را جزو مجموعه چهل جلدي «ايرانيان و قرآن» دانست كه از سوي خانه كتاب منتشر مي‌شود. اين مجموعه، مهم‌ترين مفسران ايراني قرآن به همراه شيوه تفسيري آنان را با زباني روان به مخاطبان جوان معرفي مي‌كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط