چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
نزول قرآن، دليلي براي رونق زبان و ادبيات عرب در دايره مكتوبات است

حجت‌الاسلام دكتر علی‌محمد میرجلیلی با اشاره به اين كه پيش از اسلام هيچ كتابي درباره ادبيات و زبان عرب نوشته نشده بود، در بررسي‌هاي خود به اين نتيجه دست يافته است كه با نزول قرآن و تلاش مسلمانان براي فهم اين كتاب آسماني، تاليفات اين حوزه رونق گرفتند.-

نويسنده كتاب «تأثیر قرآن در پیدایش و پيشرفت علوم ادبی» در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان كرد: همچنان كه از آثار و پژوهش‌هاي مختلف پيداست، پس از گذشت حدود پنج دهه از ظهور اسلام به تدريج نوشتارهايي درباره ادبيات عرب شكل گرفتند.

وي ادامه داد: با تداوم اين روند، در نيمه دوم نخستين قرن هجري قمري به طور رسمي نگارش متون ادبيات عرب در حوزه لغت و نحو آغاز شد.

دكتر میرجلیلی از كتاب خود به عنوان پژوهشي درباره علل نبودن كتابي در علوم صرف و نحو عربي پيش از ظهور اسلام و واكاوي دلايل افزايش اين متون در دو قرن ابتدايي اسلام ياد كرد و گفت: بر اساس تحقيقات به اين نكته دست يافتم كه آنچه مسلمين را به تدوين كتاب‌هايي در زمينه ادبيات عرب ترغيب كرد، نزول قرآن كريم بود.

استاديار دانشگاه يزد عنوان كرد: مسلمانان ساير سرزمين‌ها براي درك و فهم معاني و آيات اين كتاب با خلوص نيت و هدف قرب الي‌الله به اين وادي گام نهادند.

وي از كتاب «تأثیر قرآن در پیدایش و پيشرفت علوم ادبی» به عنوان منبعي براي آموزش‌هاي تخصصي و دانشگاهي ياد و اظهار كرد: اين كتاب مهر ماه سال گذشته منتشر شد و كمتر از دو ماه به چاپ دوم رسيد. همچنين اين توفيق را پيدا كرد تا در بخش آثار برتر حوزه مطالعات علوم قرآنی نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي قرآن كريم رتبه دوم را كسب كند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط