چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
مصوبه استانداردسازی چاپ در چاپخانه‌های دولتی تصويب مي‌شود

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم روز ملی صنعت چاپ گفت: اقدامات حمایتی وزارت ارشاد از صنعت چاپ با پیگیری معاونت فرهنگی و برپایی نشست‌های مستمر در کمیسیون فرهنگی دولت، استانداردسازی چاپ نشریات و کتاب در چاپخانه‌های دستگاه‌های دولتی به زودی تصویب می‌شود.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، بهمن دری در مراسم روز ملي صنعت چاپ كه شب گذشته (سه‌شنبه 15 شهريور) در تالار وحدت تهران برگزار شد، گفت: بسیاری از دستگاه‌های دولتی که چاپخانه‌های مجهز دارند، علاوه بر چاپ ملزومات دستگاه خود، نسبت به دریافت سفارش از بخش‌های دیگر اقدام می‌کنند.

وی ادامه داد: این کار صدمه بسیاری به بخش خصوصی وارد می‌کند به گونه‌ای که بازار کار آنها را راکد کرده است.

دری با اشاره به مفاد این مصوبه، توضیح داد: بر این اساس، چاپخانه‌های دولتی باید به تشکل‌ها و واحدهای خصوصی واگذار شوند که در صورت تصویب نهایی، نقطه مثبتی در این صنعت به شمار می‌آید.

وی افزود: سال گذشته وعده دادیم، شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ تشکیل می‌شود و خوشبختانه این آرزوی دیرینه اصحاب چاپ محقق شد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اهتمام این وزارتخانه در شکل‌گیری شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ، گفت: پیش از این قرار بود نشست‌های شورا، هر سه ماه یکبار برگزار شود که با حمایت و همراهی اعضای شورا، از این پس به صورت ماهانه برپا خواهد شد.

دری تصریح کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به تنهایی متولی صنعت چاپ نیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز اکنون یاریگر این صنعت عظیم است تا مشکلات و مسایل مختلف آن را برطرف سازد.

معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سند چشم‌انداز ایران 1404 را هدف متعالی این صنعت دانست و گفت: نوسازی ناوگان صنعت چاپ کشور در سه حوزه پیش از چاپ، چاپ و پس از چاپ از جمله ضروریاتی محسوب مي‌شود که در این سند به آن توجه شده است.

وی اظهار امیدواری کرد، با یاری دست‌اندرکاران و پیشکسوتان این صنعت که برخی از آنان بیش از 50 سال سابقه فعالیت در این صنعت دارند، صنعت چاپ از حیث فرهنگی پویا و فعال باشد.

به گفته دری، تشکیل کمیسیون رسیدگی به تخلفات صنعت چاپ نیز یکی دیگر از دستاوردهای یکساله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود که با حکم وزیر ارشاد بر اساس آیین نامه هیات وزیران فعالیت خود را آغاز کرده است.

در ادامه اين مراسم، سيد رضا اكرمي، عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي نيز در سخناني گفت: تشكيل اتاق فكر يكي ضرورت‌هاي صنعت چاپ كشور است كه بايد به مدد و همت دست‌اندركاران اين حوزه تشكيل و در آن پيشنهادها و انتقادات اعضاي صنف مطرح شود.

وي افزود: اين اتاق فكر بايد به گونه‌اي عمل كند كه يك كارگر چاپخانه تا افراد تحصيلكرده، فارغ‌التحصيل و پيشكسوت بتوانند با حضور در آن علاوه بر طرح مشكلات و مسايل صنف، پيشنهادهاي كارساز خود را ارايه دهند.

اكرمي با بيان اينكه دست‌اندركاران اين حوزه بايد با تكيه بر توان خود فعاليت‌هايشان را دنبال كنند، يادآور شد: دولت و نظام موظف است طبق قانون در حوزه‌هاي مختلف با فعالان اين بخش همكاري كند.

وي با اشاره به لايحه هدفمندي يارانه‌ها، توضيح داد:‌ در ابتدا قرار بود در اين لايحه 30 درصد يارانه‌ها به بخش توليد و صنعت اختصاص پيدا كند كه متاسفانه در يكسال اخير اين امر متوقف شده است و با گذشت شش ماه از سال 1390، اين موضوع ادامه دارد.

اكرمي همچنين پيشنهاد كرد، اصناف مرتبط با صنعت چاپ مشكلات و مسايل اين صنعت را با مجمع نمايندگان تهران در ميان بگذارند تا در تعامل با دولت و بخش‌هاي ديگر نواقص و مسايل مختلف مالياتي برطرف شود.

به گفته وي، اگر فعالان اين صنعت در حوزه‌هاي مختلف با يكديگر متحد و هم‌صدا شوند مي‌توانند مسايل خود را بهتر و مناسب‌تر حل و فصل كنند.

مراسم روز ملی صنعت چاپ شب گذشته (سه‌شنبه 15 شهریور) با حضور جمعی از دست‌اندرکاران این صنعت در تالار وحدت تهران برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط