سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۴۵
موسوي‌‌بروجردي: حمايت بيشتر دولت از نشر آثار تخصصي ضروري است

مدیر كتابخانه علامه مجلسي با اشاره به مشكلاتي كه مولفان و ناشران آثار تخصصي و فوق تخصصي در نشر و عرضه آثارشان دارند، خواستار حمايت و توجه بيشتر دولتي براي نشر آثار تخصصي و احياي تراث شيعي شد و توسعه جلسات نقد و بررسي‌ چالشي، صحيح و اصولي را از عوامل غني‌سازي محتوا و چاپ آثار گوناگون ذكر كرد./

حجت‌الاسلام سيدحسن موسوي‌‌بروجردي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، عنوان داشت: يكي از مسايلي كه به ويژه در نشر آثار تخصصي و فوق تخصصي با آن مواجهيم، كمبود مخاطبان و پژوهشگران اين عرصه است.

وي با اشاره به اين كه اين مركز كتاب‌هاي تخصصي را در حوزه احياي ميراث شيعي و مصادر «بحارالانوار» علامه مجلسي به چاپ مي‌رساند كه هر سال بيش از 60 درصد آنها در جشنواره‌هاي گوناگون كتاب سال، كتاب فصل، كتاب سال حوزه و ... در شمار رتبه‌هاي برتر و برگزيده معرفي مي‌شوند، تصريح كرد: با اين وجود، به دليل تخصصي‌بودن اين كتاب‌ها كه در شمار منابع اسلامي شيعي شناخته مي‌شوند، كتاب‌هاي ما بيش از چهار تا پنج سال در انبار باقي مي‌مانند! اكنون شرايط عرضه اين آثار به‌گونه‌اي شده كه ناچاريم شمارگان كتاب‌هايمان را از 2000 نسخه حتی به 500 نسخه كاهش دهيم كه اين امر موجب افزايش بهاي تمام شده كتاب و دشواري خريد آن براي مخاطبان خواهد شد.

كارشناس آثار خطي و ميراث كهن درباره اين موضوع كه «چرا با پایین آوردن کیفیت چاپ کاغذ و ... از قیمت اين آثار نمی‌کاهید؟» اظهار كرد: شايسته نيست آثار تخصصي و منبع كه در نهايت به چاپ دوم خواهند رسيد، در كاغذهاي كم ارزش كه امكان چاپ مناسب و مطالعه دقيق آنها فراهم نيست و پژوهشگران را به دشواري مي‌اندازد، چاپ شوند. علاوه بر اين، در دنياي كنوني كه دنياي تبليغات و جلوه‌هاست، ظاهر اثر و نحوه چاپ آن در انتخاب كتاب از سوي مخاطبان، تاثير به‌سزايي دارد و ماندگاري اين منابع را افرايش خواهد داد.

حجت‌الاسلام موسوي‌بروجردي با بيان اين كه میراث مکتوب همه ادیان و مذاهب و حتی کتاب‌هاي مربوط به آن ها در سراسر دنيا از سوي دولت‌ها به راحتی حمايت مي‌شوند، گفت: اين درحالي است كه ما مشكلات متعددي داريم.

وي با اشاره به این که جامعه فرهنگی کشور باید درصدد چاپ و نشر آثار علما و انديشمندان شیعه آن هم به زبان‌هاي علمي و مشهور دنيا باشد، افزود: مديران كشور بايد توجه بيشتري به احیاي نسخ خطی تشیع و مسايل نشر و توزيع كتاب‌هاي مربوط داشته باشند، زیرا ناشران، مصححان و مولفان اين دسته از آثار با مشكلاتي متفاوتي نسبت به توليدكنندگان كتاب‌هاي عمومي مواجه‌اند، مسايلي كه نيازمند راه‌كارهاي حمايتي بيشتري‌اند. برخي مشكلات تا حد زيادي انگيزه و توان ادامه كار را از توليدكنندگان اين عرصه سلب مي‌كند.

مصحح و ويرايشگر نسخه‌هاي كهن شيعي، يكي از راهكارهاي غني‌سازي محتواي كتاب‌ها را برپايي جلسات نقد و بررسي‌هاي چالشي كتاب به صورت تخصصي ذكر كرد و توضيح داد: چنانچه طرحي دايمي براي نقد و بررسي كتاب با حضور شخصيت‌هاي علمي داشته باشيم و منتقدان صاحب‌نظر نيز به صورت علمي و حرفه‌اي آثار گوناگون را از ابعاد مختلف محتوايي و ويرايشي نقد كنند، مولفان و ناشران در نگارش و توليد كتاب دقت بيشتري صرف خواهند كرد. 

اين پژوهشگر ديني و آثار مرجع ادامه داد: کتابخانه علامه مجلسی طرح جامعی را در این امر به معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه كرده که اميد است بر اساس آن، توجه مناسبي به مراكز مردم نهاد و مجموعه‌های دولتی صورت بگيرد.

مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، صبح چهارشنبه هفته گذشته (۲۹ تیر) در دیدار جمع کثیری از کتابداران، جایگاه مطالعه و شمارگان کتاب‌ها را برای کشوری چون ایران ناکافی دانسته و خواستار همت بیشتر همه مسوولان برای نهادینه کردن فرهنگ کتاب‌خوانی در کشور شدند. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط