چهارشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
زنده كردن فرهنگ فراموش شده سنتور به کمک حبيب سماعي

مراسم رونمايي از كتاب «حبيب سماعي و راويان آثار او» اثر شهاب منا، عصر دیروز (سه‌شنبه 21تير) در انتشارات سوره مهر برگزار شد. سيد عليرضا ميرعلي‌نقي، پژوهشگر موسيقي، تاليف اين كتاب را زنده كردن فرهنگ فراموش شده سنتور دانست._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين نشست رضا مهدوي، مدير مركز موسيقي حوزه هنري، سيدعليرضا ميرعلي‌نقي، محمدرضا فياض، ميلاد كيايي و ارفع اطرايي، از هنرمندان و پژوهشگران موسيقي سخنراني كردند.

در ابتدای این مراسم، مهدوي با بيان اينكه كتاب «حبيب سماعي و راويان آثار او» نخستين رونمايي کتاب بعد از انتشار 50 اثر در حوزه موسيقي توسط انتشارات حوزه هنری است، اظهار کرد8 وضعيت موسيقي در بخش پژوهش،‌ انتشار و اجرا مطلوب نيست و اوضاع خوبي ندارد.

وي با بيان اينكه در این انتشارات پس از نيازسنجي حوزه موسيقي كتاب‌ها براي چاپ انتخاب مي‌شوند، گفت: مطالب شاخص شناسایی و براي چاپ انتخاب مي‌شوند تا در اين حوزه الگوسازي شود؛ به عنوان نمونه زندگي سماعي به واسطه بيان مقطعي از تاريخ موسيقي، معروف بودن او به پدر سنتورنوازي و الگو بودنش در يك صد سال گذشته منتشر شد.

مهدوي شمارگان كتاب موسيقي را بسيار كم دانست و افزود: وقتي كتابي در حوزه موسيقي تجديد چاپ مي‌شود موجب خوشحالي است. موسيقي در طول تاريخ مظلوم واقع شده، كم دانشي در حوزه موسيقي فرياد مي‌زند و سرفصل درس‌هاي دانشگاهي، قديمي و قرون وسطايي هستند.

وي برگزاري اينگونه مراسم را براي برطرف كردن نواقص كتاب‌ها لازم دانست و بيان داشت: با مطالعه و بررسي آثار تفاوت ديدگاه‌ها مطرح و ايرادات [در چاپ‌های بعدی] برطرف خواهد شد.

در ادامه، ميرعلي‌نقي كتاب نوشتن درباره شخصيت‌هاي حوزه موسيقي را كار دشواری توصیف کرد و گفت: در اين زمينه اسناد نوشتاري و صوتي بسيار كم است.

وي درباره كتاب «حبيب سماعي و راويان آثار او» توضيح داد: مطالب نوشته شده درباره سماعي بيشتر مربوط به زمان فوت اوست كه در نشريات دهه 50 منتشر شده، چون راويان آثار او از دنيا رفتند.

ميرعلي‌نقي تصريح كرد: مولف كتاب از هيچ آغاز كرده و منابع او به نوعي زيرخاكي است!‌ چون اين مطالب قابل دسترس نبودند و راويانی كه از آن دوره باقي مانده‌اند بالاي 80 سال سن دارند كه حوصله بازگويي مطالب را ندارند. بخش ديگر منابع نيز از موسيقدانان خارج از كشور به‌دست آمده است.

وي تاليف اين كتاب را زنده كردن فرهنگ فراموش شده سنتور دانست و اظهار داشت: انتشار اين اثر باز كردن روايتي است كه سال‌ها مغفول مانده بود.

ميرعلي‌نقي پس از چاپ كتاب «حبيب سماعي و راويان آثار او» نوشتن درباره اين هنرمند را «آسان و سخت» دانست و گفت: اين كار آسان مي‌شود چون مستندات و منابع زيادي جمع‌آوري و در دسترس است. سخت مي‌شود چون دیگر بايد از گردآوري مستندات فراتر رفت. تفسير تاريخ و تحولات موسيقي كار بسيار دشواری است و كار هر شخصي نيست. 

وي درباره رويكرد مركز موسيقي حوزه هنري و انتشارات سوره مهر توضيح داد: هدف مركز و انتشارات سوره مهر زنده كردن بخشي از فرهنگ فاخر این حوزه است كه والي تربيت معنوي و روحي بوده و در گذر زمان فراموش شده.

در ادامه مراسم، محمدرضا فياض با بيان اينكه فرهنگ از اهميت دادن آغاز مي‌شود، تصريح كرد: هر انساني بين تمام ديدني‌ها و رويدادها گزينش مي‌كند، تاريخ نيز از اين جهت كه به چه اهميت مي‌دهد، شناخته مي‌شود، از راه اهميت دادن به موضوع مي‌توان آنرا درك كرد.

وي بيان داشت: مولف با نگاهي موشكافانه، كارگاهي و همتي بلند مانند چيدن تكه‌هاي پازل به تدوين اين اثر همت گماشته است. او اهميت موضوع را به خوبي درك كرده.

فياض توضيح داد: كتاب را با لذت خواندم، جاذبه‌اي دارد كه مي‌توان 400 صفحه را در يك روز خواند و حتي برخي مطالب را بازخواني كرد. آنچه در كتاب گردآوري شده ارزش خواندن چند باره دارد. جمع‌آوري اسناد كار سختي بود كه با دليري و پشتكار مولف به نتيجه رسيده است. 

همچنین ارفع در ادامه این نشست، از ويراستاري و طبقه‌بندي مناسب كتاب «حبيب سماعي و راويان آثار او» گفت و مولف را به دليل اين پشتكار، علاقه و دنبال كردن مطالب تحسين كرد.

وي خود را از شاگردان غير مستقيم حبيب سماعی دانست و اظهار داشت: در موسيقي احتياج به الگوسازي داريم. البته نه به شكلي اغراق آمیز كه بسياري از مسايل را بپوشاند و موجب گمراهي شود.

اطرايي ادامه داد: خرسندم يك نسل بعد از خودم و پس از 20 سال كتابي درباره حبيب سماعی نوشته است. اين علاقه‌مندي بسيار مهم و داراي ارزش است. اميدوارم درباره هنرمندان ديگر هم كتاب نوشته شود تا جوانان اشتباهي به سمت مطالب گمراه کننده نروند.

ميلاد كيايي، منتقد دیگر حاضر در این نشست با اشاره به ارزش‌های کتاب «حبيب سماعي و راويان آثار او» تصریح کرد: تا فردي در حوزه موسيقي تحقيق و پژوهش نكرده باشد نمي‌تواند در وادي موسيقي به عمق كاري شهاب منا پي برد. او به گونه‌ای از موسیقی پرداخته كه يك قرن ريشه فرهنگي دارد.

در ادامه مراسم مولف کتاب به عنوان آخرين سخنران با نشان دادن اسلايد، درباره بخش‌هايي از كتاب را توضيح داد و افزود: اين كتاب را با دو هدف مستند كردن تاريخ موسيقي و شناخت درست از گذشته تاليف كردم. مي‌توان از گذشته عناصري را گرفت و با افكار جديد تركيب كرد.

وي با بيان اينكه كتاب مي‌تواند مورد استفاده محققان ديگر قرار بگيرد، تصريح كرد: سماعي از مكتب سنتورنوازي مي‌آيد كه وامدار مكتب و پیشینه خاص خود است. او در تداوم این مكتب نقش داشته و علاقه‌مندان را با بسياري از مسايل آشنا مي‌كند.

مراسم رونمايي كتاب «حبيب سماعي و راويان آثار او» با اهداي لوح تقدير از سوي انتشارات سوره مهر به شهاب منا پايان يافت.

پخش قسمت‌هايي از موسيقي اين مكتب از ديگر بخش‌هاي مراسم بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط