چهارشنبه ۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۳
کاربرد هندسه و تناسبات در معماري كتاب مي‌شود

هانيه اخوت، استاد دانشگاه و پژوهشگر، از تدوين و چاپ كتاب «کاربرد هندسه و تناسبات در معماری» خبر داد. این کتاب با هدف بررسی تبلور دو مقوله ریاضی هندسه و تناسبات در معماری جهان و سپس ایران تنظیم شده است.\

 اخوت به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، گفت: هندسه و تناسبات مفاهیمی ریاضی‌اند که در هنر و معماری بر رابطه مناسب میان اجزا با یک دیگر و با کل اثر دلالت می‌کنند.

وي ادامه داد: کاربرد هندسه و تناسبات به دلیل ایجاد زیبایی بصری در معماری و هنرهای تجسمی از اهمیتی ویژه برخوردار است. از این جهت هندسه و تناسب یکی از اصول اولیه اثر هنری است که رابطه هماهنگ میان اجزا آن را بیان می‌کنند.

اخوت با بيان اينكه موضوع استفاده از تناسبات از ابتدای خلقت بشر و آگاهی او نسبت به مسايل و محیط اطرافش مطرح بوده و از دیرباز تاکنون مورد پژوهش، بررسی هنرمندان و دانشمندان گوناگون قرار گرفته است،‌ توضيح داد: منظور تمامی تئوری‌های تناسبات، ایجاد احساس نظم بین اجزا یک ترکیب بصری است.

وي گفت: این کتاب با هدف بررسی تبلور دو مقوله «ریاضی هندسه» و «تناسبات در معماری جهان» و سپس ایران تنظیم شده است.

اخوت بيان داشت: کتاب در 5 فصل به شناخت دانش هندسه و تناسب در معماری مي‌پردازد. در فصل نخست به بررسی طرح و تعریف موضوع، نقش ریاضیات در طبیعت، واژه‌شناسی هندسه و تناسبات، ابعاد، نظام‌ها، مفاهیم و سپس جایگاه هندسه و تناسبات در مبانی اسلامی اختصاص یافته است. فصل دوم پیشینه تاریخی بهره‌گیری از هندسه و تناسب در معماری شامل دانش هندسه در تمدن‌های باستانی مصر، یونان، هند و ایران و سپس نقش هندسه در هنر و معماری قدسی همین تمدن‌ها مطالعه شده است.

وي تصريح كرد: در فصل سوم به هندسه و کاربردهای آن در معماری، انواع هندسه، اشکال هندسی و تجلی آن در هنر مانند نمادهای ماندالا و چلیپا و در نهایت مباحثی مانند هندسه و ساختمان‌های تک عملکردی، ساختمان‌های پیچیده، زمینه‌گرایی و جامع‌گرایی هندسی پرداختم. در فصل چهارم به طور کامل انواع سیستم‌های تنظیم تناسبات در معماری جهان بررسی شده و در نهایت فصل پنجم به طور ويژه به تاثیر هندسه و تناسبات در معماری ایران شامل تناسبات زرین ایرانی و پیمون و مصادیق آنها و سپس کاربرد هندسه در تزيینات ایرانی اسلامی اختصاص يافته است.

اخوت درباره ويژگي و اهميت اين كتاب اظهار داشت: با وجود کاربرد بسیار زیادی که مسئله هندسه و تناسبات در معماری جهان و ایران در طول دوره‌های مختلف داشته است، امروزه کمتر مکتب معماری است که تناسبات را به طور كامل تشريح کند. گاه در اینجا و آنجا با ترس و لرز درسی در این باب می‌دهند، ولي این درس شبیه به یک فرجام خواهی نظری است و به کاربرد قانونمند آن در طراحی توجه نمی‌شود.
وي اضافه كرد: هر چند که برای مدت دو هزار سال مسئله هندسه و تناسبات برای نظریه‌پردازان معماری مسئله اصلی بوده است. در نگاه اول به نظر متناقض می‌آید که در این قرن علم و تکنولوژی، در معماری به طور دقيق این نگرش را متقن(استوار) و ریاضی را نادیده انگاشته‌اند. این احتمال به دلیل ماهیت شبه علمی نظام‌های تناسبات باستانی و رنسانس است. هرچند این نظام‌ها از نظر ریاضی درست هستند، کاربرد زیباشناختی آنها بیشتر حاصل عادت است تا حقیقت انکار ناپذیری که بتواند ملاک کار قرار گیرد.

اخوت گفت: ویژگی اصلی این کتاب در این است که انواع سیستم‌های تنظیم هندسه و تناسبات در معماری را بررسی و مورد نقد قرار می‌دهد. مقایسه تناسبات طلایی یونان با تناسبات زرین ایرانی و بحث «پیمون» از دیگر ویژگی‌های کتاب است.

وي يادآور شد: كتاب «کاربرد هندسه و تناسبات در معماری» از سوي  ناشر تخصصی معماری و شهرسازی «طحان- هله» منتشر خواهد شد.

اخوت كتاب «معماری و باغ‌سازی اسپانیا در دوران اسلامی» را در اين انتشارات در دست چاپ دارد. كتاب «معماري و شهرسازي سنتي در كشورهاي اسلامي» تاليف و ترجمه مشترك هانيه اخوت، محمدرضا بمانيان و نينا الماسي‌فر نيز به تازگي به چاپ رسيده است.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط