پنجشنبه ۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۶
جايزه كتاب فصل باعث افزايش كتابخواني دانشجويان است

مترجم شايسته تقدير شانزدهمين جايزه كتاب فصل براي كتاب «مقدمه‌اي بر اقتصاد اكولوژي» گفت: جايزه كتاب فصل به دليل معرفي و تشويق آثار با كيفيت دانشگاهي، باعث افزايش كتابخواني در ميان دانشجويان مي‌شود._

فرزام پوراصغر سنگاچين در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، عنوان كرد: متاسفانه كتابخواني غيردرسي دانشجويان ايران در مقايسه با كشورهاي توسعه يافته و برخي كشورهاي درحال توسعه در سطح پايين‌تري است و يكي از علل اين امر نيز ارايه نشدن آثار ارزنده و متون جذاب است.

اين استاد گروه برنامه‌ريزي و محيط زيست دانشگاه تهران يادآور شد: زمان‌بندي، فضاي برپايي و داوري آثار اين دوره از كتاب فصل بسيار مناسب بود و همين امر سبب افزايش انگيزه مولفان و مترجمان خواهد شد. 

وي با اشاره به اينكه كتاب «مقدمه‌اي بر اقتصاد اكولوژي» به منظور رفع نياز جامعه و دغدغه‌ كارشناسان اقتصاد اكولوژي و زيست‌محيطي  كشور ترجمه شده،افزود: در اين اثر نويسندگان تلاش دارند با نگاهي جامع و فراگير مسايل توسعه و محيط زيست را بررسي و ساز و كارهاي لازم را براي بهبود وضعيت زيست محيطي و منابع طبيعي تشريح كنند.

وي يادآور شد: مباحث اقتصاد اكولوژي و قوميت‌گذاري كالاهاي زيست محيطي از دهه هشتاد ميلادي در كشورهاي توسعه يافته مورد توجه قرار گرفت و به منظور انجام طرح‌هاي اين حوزه، بودجه‌اي از سوي سازمان‌هاي محيط زيست و بخش اقتصادي براي آن اختصاص يافت.

پوراصغر با اشاره به اينكه مبحث اقتصاد اكولوژي در برنامه‌ چهارم و پنجم توسعه ايران نيز لحاظ شده است افزود: در اين نوشتار مباحث كلان محيط زيست و استفاده از آن‌ها در محيط ‌هاي ملي بيان شده است. در حوزه محيط زيست ايران كتاب‌هاي زيادي تاليف و ترجمه شده اما اين نوشتار نخستين اثر در حوزه اقتصاد اكولوژي محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه كتاب «مقدمه‌اي بر اقتصاد اكولوژيكي» داراي 14 فصل است، گفت: «كالاهاي عمومي اقتصادي»، «سازوكارهاي اقتصاد اكولوژي»، «شكست بازار و جبران آن» و «چگونگي استفاده از ابزارهاي اقتصادي در حفظ محيط زيست» از جمله سرفصل‌هاي اين كتاب است.

پوراصغر تاكيد كرد: متاسفانه رشته اقتصاد اكولوژي هنوز در ايران راه‌اندازي نشده و بهتر است كارشناسان و استادان حوزه محيط زيست و اقتصاد در فكر راه‌اندازي رشته دانشگاهي براي اين حوزه باشند.

كتاب «مقدمه‌اي بر اقتصاد اكولوژيكي» تاليف مايكل كامان و زيگريد استاگل با ترجمه اسماعيل صالحي، فرزام پوراصغر سنگاچين و علي حبيبي از آثار انتشارات دانشگاه تهران، سه‌شنبه شب به عنوان اثر شايسته تقدير جايزه كتاب فصل در بخش محيط زيست انتخاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها