سه‌شنبه ۲۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۴
«نظریه‌های روابط بین‌الملل» در آستانه انتشار

عضو هیات علمی بخش علوم سیاسی دانشگاه شیراز درباره كتاب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» گفت: اين اثر در پاسخ به یکی از مهم‌ترین نیازهای موجود در حوزه روابط بین‌الملل با عنوان مطالعات منطقه‌ای به رشته تحرير درآمده است./

دكتر فرهاد قاسمي در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين باره اظهار داشت: روابط بين‌الملل، علمي نوين است كه حيات آن به بعد از جنگ جهاني دوم برمي‌گردد و مطالعات منطقه‌اي نيز يكي از حوزه‌هاي مطالعاتي آن به شمار مي‌آيد كه عمر بسيار كمي از آن مي‌گذرد و پيدايش آن به پيچيده شدن سيستم بين‌الملل و محيط آن مربوط مي‌شود.

مولف كتاب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» ادامه داد: بخشي از نظريه‌پردازي در روابط بين‌الملل بر منطقه و تحليل آن متمركز است. در اين مسير دوره‌هاي متعددي در مطالعات منطقه‌اي شكل گرفته‌اند كه «مطالعه منطقه در قالب سيستم‌هاي تابعه، مجموعه امنيتي، برون‌گرايي دفاعی منطقه‌اي، منطقه‌گرايي دفاعي، شناختي و هويتي» ازجمله آنها محسوب مي‌شوند.

وي تصريح كرد: نظريه‌پردازي در مطالعات منطقه‌اي به عنوان يكي از ضروريات اساسي حوزه روابط بين‌الملل به شمار مي‌آيد. از سوي ديگر، مطالعات منطقه‌اي به عنوان يكي از گرايش‌هاي حاكم بر دپارتمان‌هاي روابط بين‌الملل مطرح شده و در حوزه علمي نيز در سياست خارجي كشورها، سياست خارجي منطقه‌اي و مباحث استراتژيك منطقه‌اي ضروري تشخيص داد شده و از جمله حوزه‌هاي سياستگذاري دستگاه‌هاي سياست خارجي محسوب مي‌شود.

دكتر قاسمي عنوان داشت: كتاب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» سعي در كالبدشكافي نظري مطالعات منطقه‌اي داردو هدف آن، ارايه طرح مفهومي از مطالعات منطقه‌اي است.

عضو هیات علمی بخش علوم سیاسی دانشگاه شیراز افزود: کتاب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» در شش فصل تنظیم شده كه در فصل نخست، طرح مفهومي مطالعات منطقه‌اي با تاكيد بر نظریه‌های مختلف ارايه شده است. 

مولف حوزه حقوق يادآور شد: در فصل دوم، بيان مي‌شود كه چگونه روابط بين‌الملل وارد مرحله پيچيدگي فزآيند شده‌اند. در اين بخش كوشيده‌ام ديدگاه نوين شبكه‌اي را در مطالعات منطقه‌اي ارايه دهم. در فصل سوم به يكي از مهم‌ترين موضوعات مطالعات منطقه‌اي يعنی مدل ژئوپلیتک و امنیت منطقه‌ای پرداخته‌ام.

مولف كتاب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» ادامه داد: در فصل چهارم نیز موضوع‌هاي جهانی شدن، منطقه‌گرایی و امنیت منطقه‌ای تجزیه و تحلیل شده‌اند. هدف اصلي از تاليف اين فصل، تبیین این موضوع است که جهانی شدن سیستم بین‌الملل چه تاثیر یا پیامدهایی برای منطقه‌گرایی و امنیت منطقه‌ای خواهد داشت.

دكتر قاسمي عنوان داشت: در فصل پنجم، یکی از مهم‌ترین موضوعات استراتژیک منطقه‌ای، یعنی بازدارندگی منطقه‌ای بررسی شده است. ضمن این که تلاش شده از مطالعات موردی بازدارندگی منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران و بازدارندگی منطقه‌ای آمریکا به عنوان دو نمونه برجسته دوره بعد از جنگ سرد، بهره گرفته شود.

عضو هیات علمی بخش علوم سیاسی دانشگاه شیراز عنوان داشت: در فصل ششم، موضوع موازنه قوا و کاربست آن در امور منطقه‌ای محور اصلي است.

وي در پايان گفت: کتاب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» می‌تواند به عنوان منبع اصلی درس مطالعات منطقه‌ای در دوره کارشناسی ارشد و دکتری مطالعات منطقه‌ای در گرایش‌های مختلف و روابط بین‌الملل و درس تحول نظری در روابط بین‌الملل در رشته مطالعات منطقه‌ای مورد استفاده قرار گیرد.

«اصول روابط بین‌الملل»، «رژیم‌های بین‌المللی»، «دیپلماسی و روابط بین‌الملل» و«نگرشی تئوریک بر خلیج فارس و مسايل آن» عناوين برخي كتاب‌هاي‌اند كه به قلم دكتر فرهاد قاسمي به رشته تحرير درآمده‌اند.

چاپ نخست كتاب «نظریه‌های روابط بین‌الملل» اثر دكتر فرهاد قاسمي در شمارگان 1000 نسخه، 512 صفحه و بهاي 115 هزار ريال به زودي از سوي انتشارات ميزان راهي بازار نشر خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط