شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۰
بررسي بين‌رشته‌اي در حوزه‌هاي سياست، دين و فرهنگ

نويسندگان كتاب «سياست، دين و فرهنگ، مطالعه‌اي بين‌رشته‌اي» با بررسي تلفيقي اين سه حوزه، مباحث مشترك آنها را شناسايي كردند و به تبيين آنها پرداخته‌اند. تبليغات و سكولاريسم از جمله حوزه‌هاي مشترك اين سه مبحث به شمار مي‌آيند.\

دكتر اصغر افتخاري، ويراستار اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، نمونه‌هايي از مباحث مشترك اين سه مبحث را ذكر كرد و گفت: ديپلماسي عمومي از جمله مباحثي است كه مي‌توان آن را به صورت ميان‌رشته‌اي در حوزه‌هاي سياست و فرهنگ بررسي كرد. كاركردهاي سياسي ـ اجتماعي دين نيز از جمله موضوعات ميان‌رشته‌اي به شمار مي‌آيند.

افتخاري ادامه داد: همچنين نويسندگان اين كتاب، مبحث تبليغات، زاويه فرهنگ، سياست و سكولاريسم را از منظر فرهنگ و دين بررسي كرده‌اند.

وي افزود: اين نويسندگان براي ارايه مطالبي يكدست‌تر، چارچوبي محتوايي براي آن در نظر گرفتند. بر اين اساس، هر يك از حوزه‌هاي دين، فرهنگ و سياست، موضوع قرار گرفت تا نسبت آنها با دو حوزه ديگر سنجيده شود.

اين نويسنده و مترجم با اشاره به مشاركت بيست و شش نويسنده در نگارش اين اثر گفت: از برخي از اين نويسندگان بيش از يك مقاله در كتاب وجود دارد.

عضو هيات علمي دانشگاه امام صادق(ع) مطرح كردن بحث مطالعات ميان‌رشته‌اي و اهميت آن را اصلي‌ترين هدف نگارش اين اثر ذكر كرد و گفت: بنياد دانشگاه امام صادق(ع) بر مبناي معارف اسلامي و مباحث سياسي شكل گرفته، بنابراين از ساختاري ميان‌رشته‌اي برخوردار است.

وي افزود: نويسندگان كتاب كه بيشتر آنها از اعضاي هيات علمي اين دانشگاه هستند، به دليل تسلط بيشتر به اين مباحث، به نگارش كتاب اقدام كردند. موضوعات كتاب نيز بر اساس نياز و علاقه مخاطبان انتخاب شده‌اند.

كتاب «سياست، دين، فرهنگ، مطالعه‌اي بين‌رشته‌اي» به تازگي از سوي انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط