شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳
سایه در باغ محتشم آرام گرفت

مراسم تدفین هوشنگ ابتهاج (سایه)، شاعر پرآوازه کشورمان، ساعتی پیش (5 شهریور) در باغ محتشم رشت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم خاکسپاری امیرهوشنگ ابتهاج (سایه)‌ بعد از 17 روز از درگذشتش، صبح امروز (پنجم شهریورماه) با حضور پرشور مسئولان محلی، اهالی ادب‌‌دوست رشت، خانواده زنده‌یاد هوشنگ ابتهاج و جمعی از مسئولان فرهنگی از جمله محمود شالوئی، دستیار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در باغ محتشم رشت برگزار شد.
 
آرزوی سایه بازگشت به وطن بود
در این آیین، یلدا ابتهاج، فرزند هوشنگ ابتهاج در سخنانی گفت: آرزوی پدرم بازگشت به وطن بود که وی را به آرزویش رساندیم. امروز روز بزرگی برای ما ایرانیان است؛ چراکه پدر این را بارها گفته بود که آرزو دارد در ایران به خاک سپرده شود.

وی با بیان این جمله که پدرم را به شما می‌سپاریم و به هر شکلی که می‌توانید پاسدارش باشید و در غیاب ما به او سر بزنید، ادامه داد: تا لحظه آخر سایه با شعر ماند و او را با همین زبان پاس بدارید و به آیندگان بسپارید.
 

آرامگه یار کجاست؟ رشت شهر خودم
 همچنین در این مراسم، احمد جلالی، نماینده سابق ایران در یونسکو با اشاره به اینکه سایه در آخرین لحظه‌ها نام رشت را بر زبان می‌آورد، گفت: سایه زمانی که از رشت حرف می‌‌زد حال و هوا دیگری داشت. دکتر سام در بیمارستان از او پرسید ای نسیم سحر آرامگاه یار کجاست و سایه جواب داد رشت شهر خودم.
 
وی با اشاره به اینکه یکی از کتاب‌های سایه «تاسیان» است و امشب تاسیان سایه است و شما این شام غریبان را در مزار سایه بخوانید، گفت: سایه یکی از گوهرهای ادبی بود و برای قرن‌ها یکی از دانه‌های درشت زنجیر ادبیات ایران است که از رودکی به این سلسله کشیده شده و به شما به امانت سپرده شد.

جلالی با بیان اینکه این باغی که سایه در آن می‌آرمد به یادمان می‌آورد چگونه هسته ادبیات کشور وقتی شکفته می‌شود باغ‌ها روانه می‌شود، ادامه داد: باغ محتشم نماد باغ‌های زیادی است در اشعار زیاد و در ادبیات پس از این خواهد شکفت.
 

پیکر شاعر فقید کشورمان که 19 مرداد در آلمان درگذشت در میان حزن و اندوه فراوان هموطنان در باغ محتشم آرام گرفت. همچنین پیش از انجام مراسم خاکسپاری، نهال درخت ارغوان به عنوان یادمان در جوار مزار این شاعر گیلانی کاشته شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها