سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۱۲
موسيقي و آثار حبيب سماعي بررسي شد

كتاب «حبیب سماعی و راویان آثار او» پژوهش و نوشته شهاب منا از سوي انتشارات سوره مهر روانه بازار كتابفروشي‌ها شد. این کتاب پژوهشی درباره شرح‌حال، معرفی و تحلیل آثار صوتی به‌ جامانده از حبیب سماعی است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، منا درباره اين كتاب توضيح داد: آغاز تحقیق درباره این کتاب از اواسط سال 83 آغاز شد و در پایان بهار 88 به ‌طور کامل به پایان رسید. البته در فاصله انتشار این کتاب دو کتاب درباره آثار حبیب سماعی با عنوان «بخش‌هایی از ردیف حبیب سماعی به روایت طلیعه کامران» و «ضربی‌های حبیب سماعی براساس اجرای مجید کیانی» منتشر شد. 

وي ادامه داد: این کتاب مبتنی بر تحقیق کتابخانه‌ای و میدانی است. کار با تحقیق کتابخانه‌ای آغاز شد، با بازخوانی کتاب موسیقی و شرح‌حال موسیقیدانان ایرانی، جستجو در کتاب شرح‌حال رجال معاصر و نیز كاوش روزنامه‌ها، هفته‌نامه‌ها، ماهنامه‌ها و سالنامه‌های قدیمی طی چند سال ادامه یافت.

منا بيان داشت: پس از دو سال از شروع کار، برای غنا بخشیدن بیشتر به مطالب کتاب به تحقیق میدانی روی آوردم. شاگردان زنده سماعي چون «طلیعه کامران» را یافتم و اطلاعات دقيق و دست‌ اول ایشان را كه حاوی ردیف «حبیب سماعی» است به‌دست آوردم. همچنین خانواده‌های شاگردان درگذشته سماعي را در ایران پیدا کردم و حتی برای یافتن تنها فرزند استاد، «توران» در صفحه نخست يکی از هفته‌نامه‌های آبادان آگهی دادم که نتیجه‌اي نداشت. 

وي گفت: تلاش من برای یافتن شاگردان سماعي در خارج از ایران نیز ادامه یافت. در این جستجوهای میدانی مقدار زیادی اطلاعات دست‌اول، تصویر، سند و نمونه صوتی درباره حبیب سماعی و شاگردان او یافتم که بر غنای مطالب کتاب افزود. البته برای گردآوری نمونه‌های صوتی از مجموعه‌های شخصی برخی موسیقیدانان نیز بهره‌مند شدم.

منا در پاسخ به اين پرسش كه چرا درباره اين موسيقيدان كتاب نوشته است، توضيح داد: در ایران نوشتن شرح‌حال درباره یک موسیقیدان امری چندان جدی‌ نيست و در حوزه موسیقی ایرانی، جز یکی دو دهه اخیر که کوشش‌هایی در این‌باره انجام شده، سابقه چندانی ندارد. در نظر بسیاری نوشتن درباره شرح‌حال افراد فاقد اهمیت است، ولي برای من به ‌عنوان یک سنتورنواز، بسیار جالب بود که بدانم این پدر سنتورنوازی ایران که بوده، در چه دوره‌ای زیسته و زندگی هنری او چگونه بوده است.

كتاب شامل دو بخش است در بخش نخست «شجره‌نامه»، «معرفی مقالات یادداشت‌ها و آثار نوشته درباره حبیب سماعی»، «نوازندگی حبیب در جشن‌های هزاره فردوسی»، «سماعی و نوازندگی او در رادیو»، «فعالیت حبیب در ارکسترهای اولیه رادیو»، «تلفيق شعر و موسیقی از نظر حبیب سماعی»، «کوک حبیب سماعی در اصفهان» و «تغییراتی که توسط حبیب در ساختمان سنتور ایجاد شد» مكتوب شده و در بخش دوم تصاویر، اسناد و مصاحبه‌ها را مي‌خوانيد.

كتاب «حبیب سماعی و راویان آثار او» پژوهش و نوشته شهاب منا با قیمت 8900 تومان و در شمارگان 2500 نسخه از سوی انتشارات سوره مهر به فروش مي‌رسد. اين كتاب به ضميمه لوح فشرده عرضه شده است. 

حبيب سماعي (1325-1280) آخرين چهره برآمده از مکتب سنتورنوازي دوره قاجار، موسوم به مکتب محمدصادق‌خاني است که از نظر مطالب و شيوه اجرا متمايز از ساير مکاتب موسيقي قاجار (چون مکتب تارنوازي علي‌اکبر فراهاني) محسوب مي‌شود. پايه‌هاي سنتورنوازي کلاسيک ايران در قرن حاضر بر تکنيک حبيب سماعي استوار است و او را مي‌توان پدر سنتورنوازي کلاسيک ايران در قرن حاضر دانست. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها