چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۹
تک نرخی شدن  ارز از فساد پیشگیری می‌کند/ایجاد مشکل در بازار کاغذ با طرح سقف سابقه خرید برای واردات

رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در مخالفت با دو نرخی شدن ارز، گفت که تک‌نرخی شدن ارز از هرگونه فساد و رواج موضوعاتی مثل امضای طلایی و تبعات آن در حوزه واردات کاغذ جلوگیری می‌کند.

حسن میرباقری، رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، با اشاره به دغدغه‌های موجود در حوزه کاغذ و مقوا، گفت: هفته گذشته دیداری با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتیم و درباره دغدغه‌ها و مشکلات در تخصیص و تأمین ارز صحبت کردیم، وزیر در این دیدار قول مساعد داد، پیگیر تأمین ارز کاغذ باشد.
 
وی افزود: واردکنندگان کاغذ طی سال‌های اخیر همه تلاش خود را انجام داده که با وجود محدودیت‌های موجود، در کنار بخش تولید کشور باشد و آنچه نیاز تولید است را در بخش‌های مختلف تأمین کند.
 
میرباقری با اشاره به تلاش‌های خوبی که در حوزه خودکفایی در بخش تولید کاغذ انجام شده است، گفت: مسئله اینجا است که ما فاصله زیادی با خودکفایی در این حوزه داریم به همین دلیل تلاش می‌کنیم کاغذ مورد نیاز را به بازار تزریق کنیم تا شوکی به تولیدکنندگان در بخش‌های مختلف چاپ، نشر و بسته‌بندی وارد نشود.
 
وی از رایزنی با وزارت صمت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای برون‌رفت از این مسئله خبر داد و گفت: مسئله اصلی اینجا است که از اسفند‌ماه سال گذشته برای تأمین ارز دچار مشکل هستیم؛ این کار اگرچه انجام می‌شود اما روند کُندی دارد، در ابتدا گفته شد ارز 28 هزار و 500 تومانی اختصاص پیدا می‌کند اما این رقم به 40 هزار تومان رسیده است.
 
میرباقری بیان کرد: کاغذ کالایی نیست که در انبار بماند و همواره بازار خودش را دارد، از یک ماه آینده مصرف بازار به دلیل تأمین نیاز کاغذ در فصل امتحانات؛ همچنین دفتر مدرسه، لوازم‌التحریر و بازار نشر پُرمصرف می‌‌شود و دلیل برای تامین کاغذ، پیش‌بینی وضعیت بازار است.
 
وی در ادامه صحبت‌های خود به مشکل دیگر واردکنندگان کاغذ و مقوا اشاره کرد و گفت: مشکل دیگری که مزید بر علت شده، اجرای دوباره طرح سقف سابقه برای واردکنندگان است؛ براساس این طرح، میزان واردات بر‌مبنای سابقه فعالیت واردکننده طی یک‌سال اخیر و حتی قبل‌تر از آن است.
 
میرباقری افزود: به‌دلیل کرونا و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، واردات بسیاری از تُجار طبق روال عادی نبوده است، برخی توانستند و برخی نتوانستند براساس کد تعرفه‌ای کاغذ وارد کنند؛ علاوه‌براین نیاز بازار در هر فصل و زمان یک کالای خاص است، اینکه سقف سابقه مطرح باشد زیان آن را صنایع مصرف‌کننده‌ای خواهند دید که نمی‌توانند کار و سفارش خود را به موقع انجام دهند.
 
رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ و مقوا با ابراز نگرانی از دو نرخی شدن ارز برای واردات کالاها ازجمله کاغذ گفت: همواره حامی تک‌نرخی شدن ارز بودیم و هستیم؛ زیرا معتقدیم که چند نرخی بودن مشکلاتی مثل رانت و امضای طلایی ایجاد می‌کند که بر مشکلات دیگر می‌افزاید، امیدواریم با حذف مسائلی مثل سقف سابقه و دو نرخی شدن ارز، زمینه فعالیت برای تُجار و تامین کاغذ مورد نیاز ناشران ایجاد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها