جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۳
«جادوی مریم»؛ داستانی برای انس بیشتر با ریاضیات / عشق به داستان، میرزاخانی را ریاضیدان کرد

مترجم کتاب «جادوی مریم» (داستان مریم میرزاخانی ریاضیدان) تاکید دارد که عشق به داستان و ماجراجویی به مریم میرزاخانی کمک کرده تا ریاضیدانی موفق شود و معرفی هرچه بهتر وی به دانش‌آموزان می‌تواند برای آنها الهام‌بخش باشد.

نرگس اخلاقی‌نیا، مترجم کتاب جادوی مریم درباره زندگی مریم میرزاخانی، در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) عنوان کرد: مریم میرزاخانی، برنده مدال فیلدز، مهمترین جایزه در ریاضیات بود. میرزاخانی در دوران تحصیل در دبیرستان، برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به‌عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی نمره کامل را به دست آورد. وی نخستین دانش‌آموز ایرانی بود که دو سال مدال طلا  گرفت. از مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیده سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا و ذهن برتر در رشته ریاضیات تجلیل شد. سالروز تولد مریم میرزاخانی، ۲۲ اردیبهشت از سوی  به‌عنوان روز جهانی زن در ریاضیات نام‌گذاری شده است.

اخلاقی‌نیا که دارای مدرک دکترای ریاضی و مدرس دبیرستان‌های سمپاد است، افزود: کتاب جادوی مریم نوشته مگان رید، یک نویسنده سیاهپوست آمریکایی در حوزه کودک و نوجوان است. او به‌طور اتفاقی در سال 96 یعنی زمان درگذشت میرزاخانی با وی آشنا شده و به تحقیق درباره وی و نوشتن این کتاب پرداخته است.

وی گفت: برای من خیلی جالب بود که یک نویسنده حوزه کودک و نوجوان آمریکایی درباره میرزاخانی کتاب نوشته و علاقه‌مند شدم نسخه‌ای از کتاب را پیدا کنم و به ترجمه آن بپردازم.

در این کتاب، تصاویر هم راوی داستان هستند. تصویرگر این کتاب، عالیه جلیل، خانم مسلمان آمریکایی-سریلانکایی است و تصویرگری کتاب‌هایی با موضوعات نماز، ماه رمضان و غیره را نیز انجام داده است.

اخلاقی‌نیا تصریح کرد: همه ایرانیان نام میرزاخانی را شنیده‌اند و به وی افتخار می‌کنند؛ ولی شناخت کاملی از وی ندارند. کتاب جادوی مریم، سرگذشت دختری است که عاشق داستان بود و عشق به داستان و ماجراجویی به وی کمک کرد تا ریاضی‌دانی موفق شود. زندگی و دستاوردهای این بانوی ایرانی، می‌تواند الگوی خوبی برای دانش‌آموزان باشد.

وی گفت: یکی از رسالت‌های اصلی مترجمان و نویسندگان، معرفی قهرمانان ملی در حوزه‌های مختلف ازجمله دانش و فناوری به نسل نوجوان و جوان است، امثال مریم میرزاخانی نشان می‌دهند که هراندازه مسیر دستیابی به اهداف دشوار باشد، می‌توان با صبر و تلاش به موفقیت رسید.

اخلاقی‌نیا عنوان کرد: پیام اصلی کتاب جادوی مریم، تلاش و شکیبایی و ایستادگی تا رسیدن به هدف اصلی است.  مریمِ این داستان تنها عاشق ریاضی نیست؛ بلکه داستان و ادبیات را بسیار دوست دارد. «مریم میرزاخانی عاشق داستان بود. او هرشب قبل از خواب، برای خواهرش داستان ماجراجویان شجاع و جادوگران زیرک را تعریف می‌کرد. برای قهرمانان این داستان‌ها، بزرگی و سختی مشکلات و دردسرها مهم نبود؛ آنها همیشه راه‌حل‌هایی عاقلانه پیدا می‌کردند.»

وی افزود: مریم یکی از بزرگ‌ترین ریاضی‌دان دنیا محسوب می‌شود. در کتاب Math Market  -که در سال ۲۰۲۰ درباره زندگی و کارهای ریاضیدانان چاپ شده- مریم میرزاخانی به‌عنوان یکی از ۵۰ ریاضیدان مشهور کل تاریخ معرفی شده است. با این حال، مریم در دوران تحصیل شکست‌هایی را در ریاضی تجربه کرده و حتی در سال اول راهنمایی در این درس نمره 16 گرفته؛ ولی باز هم تلاش می‌کند. به گفته مریم، ریاضی زیباییش را فقط به مشتاقانِ صبور نشان می‌دهد.

اخلاقی‌نیا با بیان اینکه نقطه مشترک تمام قهرمانان علمی، تلاش و صبر آنهاست، گفت: متاسفانه بیشتر دانش‌آموزان در برخورد با درس ریاضی به راه‌حل‌های تستی و ساده عادت می‌کنند و به دنبال کشف راه‌های اصولی و کنکاش در مسایل ریاضی نیستند. به گفته جعفر نیوشا، معلم هندسه مریم در دوران دبیرستان، میرزاخانی معمولاً مسائل هندسه را از چند روش حل می‌کرد.

مترجم کتاب «جادوی مریم» اخیراً ترجمه کتاب «دختران مسلمان می‌آیند» درباره شخصیت‌های زن مشهور در دنیای اسلام از جمله مریم میرزاخانی را به پایان رسانده است.
 
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها