دوشنبه ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
توحید و عدالت دو محور اصلی در اندیشه‌های استاد حکیمی بود/ «منهای تکاثر» اثری که بیماری فرصت انتشارش را نداد

مرتضی کیا گفت: توحید و عدالت دو محور اصلی در اندیشه‌های استاد حکیمی بود. ایشان میراث دار مکتب معارفی خراسان و بنیان‌گذار مکتب تفکیک است که این مکتب قائل به جدایی دین، فلسفه و عرفان است.

مرتضی کیا از شاگردان علامه محمدرضا حکیمی و نویسنده کتاب «سه یار خراسانی در انقلاب: مطهری، شریعتی، حکیمی» در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) با بیان اینکه توحید و عدالت دو محور اصلی در اندیشه‌های استاد حکیمی بود افزود: ایشان معتقد بودند اسلام علوی شامل توحید و عدالت است. آثار ایشان هم طی بیش از 60 سال عمر علمی‌شان حول این محور بوده است.
 
او ادامه داد: یکی از مهمترین آثار ایشان مجموعه 12 جلدی «الحیاة» است که گردآوری دایره المعارف حدیثی است و از جهان بینی و شناخت شناسی آغاز می‌شود و تا عدالت، فلسفه عدالت، فلسفه سیاسی در اسلام و ... ادامه می‌یابد.
 
او درباره تاثیرگذاری استاد حکیمی در حوزه فلسفه نیز توضیح داد: ایشان میراث دار مکتب معارفی خراسان و بنیان‌گذار مکتب تفکیک است که این مکتب قائل به جدایی دین، فلسفه و عرفان است و نگاه و رویکرد انتقادی به فلسفه و عرفان دارد و تاکید بر خالص سازی و خالص فهمی معارف دینی از طریق منابع اصیل دینی اعم از وحی و احادیث است.

کیا همچنین درباره گردآوری کتابی از مجموعه خاطرات علامه حکیمی توضیح داد و افزود: استاد محمدرضا حکیمی چندان موافق تاریخ شفاهی نبودند چون معتقد بودند در این تاریخ ممکن است درباره برخی شخصیت‌های قضاوت درستی صورت نگیرد و خیلی در این باره احتیاط داشتند اما ما از دل آثار مکتوب ایشان هر جا که خاطره‌ای نقل شده بود جمع آوری کردیم تا در قالب یک جلد مستقل منتشر شود اما ایشان با این مجموعه مستقل هم مخالفت کردند.اکنون پس از وفات ایشان باید هماهنگی با برادر و خانواده ایشان صورت گیرد که در صورت امکان چاپ شود.
 
او در پایان گفت: یکی از آخرین کتاب‌های ایشان «منهای فقر» بود و بسیار دوست داشتند که کتاب دیگری هم با عنوان «منهای تکاثر» منتشر کنند اما بیماری به ایشان فرصت نداد که این کار را به اتمام برسانند.
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها