سه‌شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۵
گلایه یک ناشر از عملکرد یک بانک در پرداخت وام «کرونا 2»

رئیس انجمن صنفی و فرهنگی زنان ناشر با اشاره به شروع مرحله دوم پرداخت وام از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ناشران، کتاب‌فروشان و موزعان، از عدم پرداخت این وام به ناشرانی که از طریق بانک صادرات درخواست خود را ارئه کرده‌بودند، خبرداد.

پروین صدقیان، رئیس انجمن صنفی و فرهنگی زنان ناشر و مدیر انتشارات گل‌آذین در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، درباره مرحله دوم وامی که از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای ناشران، کتاب‌فروشان و موزعان درنظر گرفته‌شده‌است، گفت: این وام میان ناشران به عنوان وام «کرونا 2» شناخته می‌شود و ناشران متقاضی، اقدامات لازم برای دریافت این وام را انجام دادند.

وی ادامه داد: ناشرانی که درخواست این اقدام را توسط بانک صادرات انجام دادند، نتوانستند وجه مورد نظر را دریافت کنند. این در حالی است که حتی مبالغ مربوط به کارمزد پرداخت وام برای دریافت وام از حساب آنان کم شده‌است، بعد از 28 روز از زمانی که باید وام پرداخت می‌شد،

مدیر نشر گل‌آذین با تاکید بر اینکه ناشران، کتاب‌فروشان و موزعان به دلیل شرایط سختی که برای ادامه فعالیت با آن مواجه هستند، دنبال دریافت این وام بودند، ادامه داد: در پنلی که برای برای دریافت وام درنظر گرفته‌شده‌بود، امکان انتخاب از میان چند بانک وجود داشت. افرادی که بانک صادرات را انتخاب کردند با این مشکل مواجه شدند و این بانک تا کنون وجهی به آن‌ها پرداخت نکرده‌‎است.

وی گفت: با وجود اینکه تعدادی از همکاران برای پرداخت هزینه‌های بانک، ملک خود را وثیقه گذاشتند و هزینه‌ها را پرداخت کردند، اما همچنان مبلغ وام به حسابشان واریز نشده‌است. این درحالی است که متقاضیان دریافت وام از دیگر بانک‌ها، مبلغ وام خود را دریافت کرده‌اند.

صدقیان درباره شرایطی که فعالان این صنف را نیازمند به وام دولتی کرده‌است، توضیح داد: شرایط ناشران بسیار سخت است، کاغذ دولتی چندین ماه به دست ناشران نرسیده‌است، هزینه‌های چاپ و هزینه‌های امور جاری، ناشران را به این وام نیازمند کرده‌است. در این شرایط، به‌تعویق افتادن پرداخت وام، روزبه‌روز ناشران، کتاب‌فروشان و موزعان را با ضررهای بیشتر مواجه می‌کند.

به گفته صدقیان، مصوبه‌ای که برای وام کرونا در نظر گرفته‌شد، در دو مرحله باید اجرا می‌شد. درسال گذشته، در مرحله نخست، با توجه به لیست بیمه ناشران به ازای هر نفر، مبلغی به حساب ناشر واریز شد. مبلغ این وام بسیار اندک بود و نتوانست از مشکلات ناشران بکاهد. دومین وام، مبلغ بالاتری دارد و زمان بیشتری برای پرداخت آن در نظر گرفته شده‌است که اگر در زمان مقرر پرداخت می‌شد، می‌توانست به ناشران کمک کند.

او تاکید کرد: ادامه این شرایط در زمانی که ماه‌های پایانی دولت دوازدهم را می‌گذرانیم، ناشران را بیشتر نگران می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط