پنجشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
صدوقی‌سها: کتاب «قواعد عقلی در قلمرو احادیث» را برای آشنایی با فلسفه اسلامی بخوانید

منوچهر صدوقی‌سها، استاد فلسفه کتاب «قواعد عقلی در قلمرو احادیث» نوشته جواد خرمیان را برای مطالعه ایام آخر هفته به مخاطبان پیشنهاد کرد.

منوچهر صدوقی‌سها، استاد فلسفه در گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با بیان این مطلب افزود: خوشبختانه من تمام شب و روز مشغول مطالعه هستم اما کتابی که می‌توانم با توجه به حوزه علایق خود به مخاطبان فلسفه پیشنهاد کنم کتاب سه جلدی «قواعد عقلی در قلمرو احادیث» نوشته جواد خرمیان است.

وی درباره علت این انتخاب توضیح داد: تصور می‌شود که وجه تسمیه فلسفه اسلامی به این دلیل است که فلسفه اسلامی از اسلام برخاسته، مانند اینکه وقتی می‌گوییم فلسفه مسیحی چون از دل مسیحیت برخاسته است، بنابراین به نظر می‌آید که قاعده این باشد که فلسفه اسلامی، از اسلام برآمده باشد اما واقعیت این نیست!

این استاد فلسفه توضیح داد: فلسفه اسلامی بدین معنی است که اصل آن همان فلسفه یونانی است اما چون در کشورهای اسلامی آمده است رنگ و بوی اسلام گرفته فلسفه اسلامی شده و در واقع فلسفه فلاسفه مسلمان است.

صدوقی‌سها یادآور شد: همواره یکی از دغدغه‌های اصلی من این بوده که آیا می‌توانیم دستگاه فلسفی را از اسلام استخراج کنیم و آیا اسلام مبانی و مبادی لازم برای این کار را دارد. کتاب «قواعد عقلی در قلمرو احادیث» می‌تواند در پاسخ به این سوالات به ما کمک بسیاری کند.

این استاد فلسفه در بخش پایانی سخنانش از انتشار جدیدترین آثار خود خبر داد و گفت: کتاب انتقادات مرحوم میرزا مهدی آشتیانی بر کتابی از فروغی در مراحل نهایی چاپ است و توسط انجمن حکمت و فلسفه ایران منتشر می‌شود. همچنین کتاب تاریخ سلسله صفی علیشاه اثر جدید دیگری است که از سوی انجمن اخوت به زودی به چاپ می‌رسد. مجموعه وسایل میرزا مهدی آشتیانی نیز کتاب دیگری است که منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها