جمعه ۱۲ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۷
معرفي برگزيدگان «شب‌هاي شهريور»

نهمین جشنواره سراسری شاعران جوان ایران با نام «شب‌های شهریور»، پنجشنبه (۱۱ آذر) با معرفی نفرات برتر در فرهنگسراي ارسباران به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ایبنا) به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در این مراسم که با حضور شاعرانی چون دکتر افشین یدالهی، دکتر سیامک بهرام‌پرور، اکبر آزاد و رسول یونان برگزار شد در ابتدا محمدعلی بهمنی شاعر معاصر و دبیر جشنواره به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره پرداخت.

بهمنی با اشاره به کیفیت مطلوب آثار رسیده به دبیرخانه گفت: امسال 2090 اثر به جشنواره رسید که از میان این آثار 15 نفر در بخش‌های مختلف برگزیده شدند.

وی ضمن تشکر از فعالیت‌های علیرضا قزوه و عبدالجبار کاکایی به عنوان بنیانگذاران «شبهای شهریور»، هدف از برگزاری این جشنواره را استعدادیابی شاعران جوان و قرار گرفتن آنها در کنار پیشکسوتان عرصه شعر و ادب دانست و افزود: دبیرخانه جشنواره از شهریور سال جاری با اعلام فراخوان در سه بخش شعر سنتی(کلاسیک)، شعر نو و ترانه با دو موضوع آزاد و دفاع مقدس کار خود را آغاز کرد.

بهمنی افزود: با اتمام مهلت ارسال آثار از 21 آبان ماه، گروه داوری متشکل از دکتر سیدمحمود سجادی، دکتر سیامک بهرام‌پرور و رسول یونان در بخش شعر و دکتر افشین یدالهی، روزبه بمانی و نیلوفر لاری‌پور در بخش ترانه از میان آثار رسیده 15 اثر را شایسته رتبه برتر دانستند.

وی در پایان با اشاره به این‌که در این دوره از جشنواره حدود یک درصد از آثار رسیده متعلق به شاعران خارج از کشور است افزود: در تلاش هستیم در سال‌های آینده جشنواره با کیفیتی برتر و سطحی گسترده‌تر میان شاعران ایرانی برگزار شود.

در ادامه برنامه، دکتر سیامک بهرام‌پرور به نمایندگی از هیات داوران از کیفیت بالای آثار شاعران جوان تقدیر کرد و گفت: جریان شعر جوان کشور، جریانی بالنده و پویاست و آینده درخشانی را برای شعر معاصر ایران نوید می‌دهد.

وی با اشاره به چرخه ضعیف نشر کشور در انتشار آثار شاعران جوان افزود: شاعر باید دغدغه ادبیات و شعر داشته باشد اما مسوولان نیز باید به انعکاس آثار این جوانان بهای بیشتری دهند و امیدواریم نشر شعر جوان بیشتر مورد توجه مسوولان قرار بگیرد.

بهرام‌پرور ایجاد دبیرخانه دائمی را از ضروریات این جشنواره دانست و افزود: هر جشنواره‌ای باید یک دبیرخانه دائمی داشته باشد که مدام جریان فرهنگی کشور را رصد کند و استعدادهای برگزیده را شناسایی و دعوت نماید و پس از برگزاری جشنواره نیز پیگیر کار شاعران برگزیده باشد تا این نهال به ثمر برسد.

در این برنامه، ضمن شعرخوانی نفرات برتر، قطعاتی از ترانه‌سرایان برگزیده جشنواره به صورت زنده اجرا شد و در پایان به برگزیدگان، تندیس جشنواره و هدایایی اهدا شد.

گفتنی است جشنواره سراسری شاعران جوان ایران (شبهای شهریور) از سوی مديريت امور ادبي معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار می شود.

برگزیدگان نهمین جشنواره سراسری شاعران جوان ایران (شبهای شهریور) عبارتند از: 

در بخش شعر سنتی:
محمد رفیعی (قم)، مریم محمدیان (گرگان)، محمدرضا طاهری (تهران)، شیما شاهسواران‌احمدی (تهران)، سعید حیدری (ساوه)، رضا نیکوکار (رشت) 

در بخش شعر نو:
منیره حسینی (تهران)، احسان نجفی (کرمانشاه)، سعیده جوادزاده (تهران)، لیلا کرد بچه(تهران)، علی‌رضا لبش (تهران)، مریم ترنج (بوشهر) 

در بخش ترانه:
سامیه سلیمی (بندر عباس)، مهدی ایوبی (تهران)، حدیثه دهقان (گرگان)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها