چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۵:۴۲
كتابشناسي شهيد دكتر محمدجواد باهنر

هشتم شهريور، بيست‌وهفتمين سالروز شهادت حجت‌الاسلام دكتر محمدجواد باهنر (1312 - 1360) است. به اين مناسبت "ایبنا" مروري بر آثار منتشر شده درباره اين شهيد دارد./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، محمدجواد باهنر سال 1312 در كرمان متولد شد. 

وي از یازده سالگی در حوزه علميه و به موازات آن در مدارس جدید تحصیل كرد و سال 1332 برای ادامه تحصیلات در علوم دینی به قم رفت. 

محمدجواد باهنر در قم تحصیلات دبیرستانی را نیز ادامه داد و در سال 1337 به دانشكده الهیات دانشگاه تهران راه یافت. نتيجه اين دوره تحصيلي دكتری الهيات و همچنین كارشناسی ارشد علوم تربیتی در دانشگاه تهران شد.

وي پس از آنكه نهضت اسلامی در سال 1342 به رهبری امام خمینی(ره) آغاز شد، در مسیر این نهضت به تبلیغ و مبارزه پرداخت و در آموزش مبارزان جوان و ترویج اندیشه‌های متعلق به نهضت در میان توده مردم، نقش فعالی ایفا كرد. 

محمدجواد باهنر تا سال 1357 علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی همراه یاران روحانی و غیرروحانی همفكر خود به تأسیس مؤسسات آموزشي و كانون‌های تبلیغ در تهران اقدام كرد و توانست با همكاری آیت‌الله سید محمد حسیني‌بهشتی برنامه‌ریزی و تألیف كتاب‌های دینی مدارس را در وزارت آمورش و پرورش برعهده گیرد. 

وي در روزهای اول پس از پیروزی انقلاب اسلامي همراه محمدعلی رجایی، مأمور بازگشایی مدارس و تطبیق وضع آموزش و پرورش با مقتضیات انقلاب شد. 

محمدجواد باهنر در صحنه‌ها‌ی مختلف انقلاب اسلامی فعالانه حضور داشت؛ به عضویت ستاد انقلاب فرهنگی درآمد، در مجلس خبرگان قانون اساسی به نمایندگی مردم كرمان شركت كرد، در تشكیل نهضت سوادآموزی و نیز در بنیان‌گذاری فعالیت‌های موسوم به «امور تربیتی» (با همكاری محمدعلي رجایی) سهم بسزایی داشت و در نخستين دوره مجلس شورای اسلامی نماینده مردم تهران شد. 

وي مهر سال 1359 و در دولت محمدعلی رجایی، وزير آموزش و پرورش و در 15 مرداد سال 1360 نخست وزیر شد. اما دشمنان انقلاب اسلامی در هشتم شهریور 1360 او را به همراه یار قدیمی‌اش محمدعلی رجایی، در انفجار دفتر نخست‌وزیری به شهادت رساندند. 

آثار قلمی محمدجواد باهنر متعدد است كه مهم‌ترين آن‌ها: یك دوره تعلیمات دینی برای سال‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی؛ یك دوره تعلیمات دینی برای سال‌های اول، دوم و سوم راهنمایی و دبیرستان؛ شناخت اسلام؛ یك دوره درس‌هایی از قرآن مجید با ترجمه و شرح فارسی برای سال‌های سوم تا ششم دبیرستان؛ یك دوره درس قرآن برای سال‌های اول و دوم و سوم راهنمایی؛ تربیت و تعلیم دینی و روش تدریس قرآن و مسائل دینی برای سال اول تربیت معلم دوره راهنمایی و تربیت معلم یك ساله و دانشسرای مقدماتی روستایی و عشایری؛ تعلیمات دینی و روش تدریس آن برای دانشكده مكاتبه‌ای؛ خداشناسی و ‌مقاله جهان در عصر بعثت هستند.

پس از شهادت محمدجواد باهنر بسیاری از مقالات و سخنرانی‌‌های وی در قالب كتاب‌هاي «انسان و خودسازی»، «گفتارهای تربیتی»، «فرهنگ انقلاب اسلامی»، «اسلام برای نوجوانان»، «مواضع ما در ولایت و رهبری» و «گذرگاه‌های الحاد» از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رسیده‌اند.

مهم‌ترين كتاب‌هايي كه تاكنون درباره شهيد حجت‌الاسلام دكترمحمدجواد باهنر منتشر شده‌، عبارتند از:
ـ چهار گفتار از دو شهيد / محمد حسيني‌بهشتي و محمدجواد باهنر / معراج (قم) / 1360.
ـ آم‍وزگ‍اران‌ ن‍ور (ب‍ه‌ ی‍اد دو م‍ع‍ل‍م‌ ش‍ه‍ی‍د و دو آم‍وزگ‍ار ن‍ور، رج‍ای‍ی‌ و ب‍اه‍ن‍ر ) / ع‍روه‌ ال‍وث‍ق‍ی‌ (ن‍ش‍ری‍ه‌ دان‍ش‌آم‍وزان‌ و ج‍وان‍ان‌ ح‍زب‌ ج‍م‍ه‍وری‌ اس‍لام‍ی‌) / 1361.
ـ ف‍روغ‌ ان‍دی‍ش‍ه (م‍ج‍م‍وع‍ه‌ س‍خ‍ن‍راني‌ه‍ا، م‍ص‍اح‍ب‍ه‌ه‍ا و ب‍رن‍ام‍ه‌ دول‍ت‌)/ ت‍ه‍ی‍ه‌ و ج‍م‍ع‌آوری‌ م‍رک‍ز م‍دارک‌ ف‍ره‍ن‍گ‍ی‌ ان‍ق‍لاب‌ اس‍لام‍ی‌ / وزارت ارشاد اسلامي / 1362.
ـ ياران امام به روايت اسناد ساواك (كتاب 15: ش‍ه‍ی‍د راه‌ دان‍ش‌ و ف‍ره‍ن‍گ،‌ دک‍ت‍ر م‍ح‍م‍دج‍واد ب‍اه‍ن‍ر) / م‍رک‍ز ب‍ررس‍ی‌ اس‍ن‍اد ت‍اری‍خ‍ی‌ وزارت‌ اطلاع‍ات‌ / دف‍ت‍ر ن‍ش‍ر ف‍ره‍ن‍گ‌ اس‍لام‍ی‌ / 1379. 
ـ بي‌مرگ، مثل صنوبر / ابوالقاسم حسينجاني / سازمان تبليغات اسلامي، شوراي هماهنگي / 1375.
ـ شهيد باهنر در قلمرو انديشه و رفتار / حمیدرضا علوی / دفتر نشر فرهنگ اسلامي / 1381.
ـ شهید دکتر محمدجواد باهنر (مبارزات، مواضع و دیدگاه‌ها) / مرتضی نعمتی زرگران / مرکز اسناد انقلاب اسلامی / 1384.
ـ آن‌ س‍وی‌ ش‍ب‌ (زن‍دگ‍ي‌ن‍ام‍ه‌ داس‍ت‍ان‍ی‌ ش‍ه‍ی‍د دک‍ت‍ر م‍ح‍م‍دج‍واد ب‍اه‍ن‍ر)/ داوود ب‍خ‍ت‍ی‍اری‌دان‍ش‍ور / نشر شاهد / 1385.
ـ شاهد ياران (شماره 10: يادمان شهداي دولت جمهوري اسلامي ايران) / نشر شاهد / 1385.
ـ كتابشناسي شهيد دكتر محمدجواد باهنر / رضا ديبا و شهرام اصغرنيا / نشر شاهد / 1387.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها