سه‌شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۲۶
ادبيات روسي براي دانشجويان ايراني منتشر شد

كتاب «ادبيات روسي» شامل معرفي و تحليل آثار نويسندگان مطرح روس همراه با پرسش و تكليف است كه به تازگي توسط مركز نشر دانشگاهي براي دانشجويان ايراني زبان و ادبيات روسي به نگارش درآمده است.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اين كتاب كه به همت مرضيه يحيي‌پور و جان‌اله كريمي مطهر، دو استاد ادبيات روسي دانشگاه تهران، و ماريا ژيگالووا، استاد دانشگاه دولتي برست بلاروس و عضو آكادمي علوم روسيه به نگارش درآمده، نوعي آنتولوژي با رويكرد آموزشي است كه مخاطبان اصلي آن را دانشجويان زبان و ادبيات روسي در ايران و علاقه‌مندان به ادبيات روسي تشكيل مي‌دهند.

در مقدمه اين كتاب مي خوانيم: «آنچه در اين كتاب آمده دوره كاملي از تاريخ و ادبيات روسيه را از «كلامي درباره هنگ ايگور»، تا ادبيات معاصر... دربرمي‌گيرد و اين دوره كامل از چشم‌اندازهاي متفاوتي بررسي مي‌شود، تا به شكل‌گيري مهارت‌هاي درك اصول و انديشه‌هاي هنري نويسندگان روسي در دانشجويان، كمك نمايد. انگيزه ديگر تدوين اين كتاب، عرضه منبعي است كه تا حد امكان، نياز دانشجويان فارسي‌زبان رشته زبان و ادبيات روسي را براي موفقيت در آزمون‌هاي عمومي و اختصاصي برآورد.»

اين مجموعه مخاطبان خود را با نويسندگان، شاعران و نمايشنامه‌نويساني چون دينيس ايوانويچ فانويزين، آلكساندر سرگئيويچ گريبايدف، آلكساندر سرگئيويچ پوشكين، ميخائيل يورويچ لرمانتف، نيكالاي واسيلي‌يويچ گوگول، ايوان آلكساندرويچ گانچاروف، آلكساندر نيكالايويچ آستروفسكي، ايوان سرگئيويچ تورگنف، فيودور ميخائيلويچ داستايفسكي، نيكالاي آلكسيويچ نكراسف، نيكالايويچ تالستوي، آنتون پاولويچ چخوف، ماكسيم گوركي، ولاديمير ماياكوفسكي، ميخائيل آلكساندرويچ شولوخف، باريس پاسترناك، وارلام تيخونويچ شالامف، آناتولي ولاديميويچ ژيگولين و بسياري ديگر آشنا مي‌كند. 

كتاب شامل سه بخش است. بخش اول حاوي پرسش‌ها، تكليف‌ها و انشاي ادبي به زبان روسي است كه نمونه‌هايي از آثار نويسندگان قرن نوزده تا بيست و يك و تحليل اين آثار را دربر مي‌گيرد. ابتداي هر فصل خلاصه‌اي از شرح حال، بيوگرافي ادبي نويسنده و معرفي آثار او به زبان فارسي آمده كه با ارايه اطلاعات خاص تاريخي و فرهنگي دوره پيدايش اثر به درك بهتر آن‌ها كمك مي‌كند.

بخش دوم كتاب شامل آزمون‌هاي مرتبط با بخش اول و آزمون‌هاي تستي است، درحالي‌كه بخش سوم به تحليل اشعار در بستر فرهنگي و تاريخي‌شان اختصاص دارد و به زبان روسي است.

كتاب «ادبيات روسي (تحليل، پرسش، تكليف): براي دانشجويان ايراني زبان و ادبيات روسي» تاليف مرضيه يحيي‌پور، جان‌اله كريمي مطهر و ماريا ژيگالووا در 385 صفحه و 1000 نسخه به‌تازگي توسط مركز نشر دانشگاهي منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها