شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۱
ادینبورگ؛ میزبان کنفرانس ادبی 2024 یونسکو

کنفرانس شبکه شهرهای ادبی یونسکو در سال 2024 به میزبانی ادینبورگ (پایتخت اسکاتلند) برگزار خواهد شد. این میزبانی به مناسبت 20 سالگی نامگذاری ادینبورگ به عنوان نخستین شهر ادبی جهان، به این شهر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از اسکاتزمن، نمایندگانی از بیش از 40 شهر ادبی جهان اکتبر 2024 به ادینبورگ می‌روند تا دستاوردهای دو دهه گذشته را جشن بگیرند و برای آینده برنامه‌ریزی کنند.

عنوان و مفهوم شهر ادبی در ادینبورگ ابداع شد و پایتخت اسکاتلند در سال 2004 از سوی یونسکو به عنوان نخستین شهر ادبی جهان معرفی شد. 42 شهر ادبی در 32 کشور در شش قاره وجود دارد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2024 این تعداد به 45 شهر برسد.
ادینبورگ همچنین یکی از شهرهای شبکه شهرهای خلاق یونسکو است که هفت نوع مختلف هنری را دربرمی‌گیرد. علی باودن، مدیر مرکز اعتماد شهر ادبی یونسکو ادینبورگ گفت: «در قلب موقعیت شهر ادبی ادینبورگ، ایده همکاری و اشتراک بین‌المللی است. ما مشتاقانه منتظر پذیرایی از نمایندگان شهرهای ادبی سراسر جهان به ادینبورگ هستیم تا شهر زیبا، میراث ادبی و صحنه پر رونق ادبی معاصر خود را به رخ بکشیم. ما می‌خواهیم ایده‌ها را به اشتراک بگذاریم، دستاوردهای شهرها را در سراسر شبکه جشن بگیریم و از شهرهای تازه تعیین‌شده الهام بگیریم. ما در نظر داریم ایده‌هایی را برای همکاری‌های متقابل هنری جدید و پروژه‌های بین‌المللی جدید برای حمایت از نویسندگان و خوانندگان در سراسر شبکه شهرهای خلاق ایجاد کنیم.»

از دیگر شهرهای ادبی یونسکو می‌توان به بارسلون در اسپانیا، بغداد در عراق، دوربان در آفریقای جنوبی، هایدلبرگ در آلمان، اودسا در اوکراین و پراگ در جمهوری چک اشاره کرد.

جوامع ادبی ادینبورگ شامل سازمان‌های ملی مانند اسکاتلند بوک‌تراست، انتشارات اسکاتلند و کتابخانه ملی اسکاتلند بوده و این شهر هر تابستان میزبان جشنواره بین‌المللی کتاب ادینبورگ است. این شهر بیش از 45 کتابفروشی دارد و نویسندگانی از جمله ایان رنکین و جی کی رولینگ در آن سکونت دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها