یکشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۷
اهمیت درس‌های خویشتن‌داری، تواضع و فروتنی کمتر از  ریاضی و هندسه نیست

سامان محمدی با اشاره به نقش برنامه‌های پرورشی در کنار آموزش دانش‌آموزان گفت: اهمیت درس‌هایی، چون خویشتن‌داری، نظم‌جویی، تواضع و فروتنی، مهرورزی و مهرجویی، عزت نفس، مهربانی کمتر از درس‌های ریاضیات، هندسه، تاریخ نیست.

سامان محمدی، مولف کتاب «چگونه فرزندی خوشبخت تربیت کنیم؟» درباره تالیف این کتاب به خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در کردستان اظهار کرد: بدون شک مطالعه و خواندن کتاب از رمان و داستان تا کتاب‌های تاریخی و علمی لذت‌بخش است و دانش فرد را افزایش می‌‌دهد.

وی با بیان اینکه مطالعه برای دوری از استرس، داشتن خواب منظم و افزایش طول عمر کمک‌کننده و فواید بسیاری در زندگی روزمره دارد، افزود: مطالعه سلامت ذهنی و روحی و عاطفی و جسمی را بهبود بخشیده و آرامش‌بخش و تقویت‌کننده کارکرد مغز است.

 
 
سامان محمدی در کتاب خود به نقش والدینی که از الفبای چگونگی تربیت فرزندان اطلاعی نداشته‌اند و از فرزندان خود غافل بوده‌اند، اشاره و عامل اصلی ناهنجاری‌های فرزندان را خود والدین عنوان می‌کند؛ بنابراین آگاهی والدین نسبت به مسائل و موضوعات بلاواسطه و سریع به فرزندان انتقال می‌یابد و هر چه دامنه‌ معلومات والدین گسترده‌تر باشد، کودکان امکانات بالقوه‌ بیشتری برای آموختن در اختیار خواهند داشت.

وی عنوان کرد: بی‌شک آینده‌ هر انسانی با آموزش و علمی که در دوران کودکی و نوجوانی کسب کرده، ارتباط تنگاتنگی دارد؛ وقتی کودکان و نوجوانان در محیطی که همه‌ امکانات برای پیشرفت و ارتقا آن‌ها فراهم شده، پرورش می‌یابند؛ جدا از وضعیت ذهنی و فکری باید تا آنجایی که امکان دارد از نظر اخلاقی و فضیلت هم شایسته و نمونه بار بیایند.
 

به‌گفته سامان محمدی، آموزش فقط در ریاضی و حرفه‌وفن خلاصه نمی‌شود. مگر نباید راه زندگی و تمام مهارت‌های زندگی را یادشان داد. اهمیت درس‌هایی؛ چون خویشتنداری، نظم جویی، تواضع و فروتنی، مهرورزی و مهرجویی، درست کاری، زود قضاوت نکردن، صبور بودن، احترام گذاشتن، صداقت، فداکاری و گذشت، قناعت، عزت نفس، مهربانی و ... کمتر از درس‌های ریاضیات، هندسه، تاریخ و ... نیست.

این نویسنده‌ و مشاور تحصیلی دانش‌آموزان، ساکن در مریوان با اشاره نقش اولیا و مربیان در پرورش این خصوصیات در کنار رسیدگی به مسائلی درسی و تحصیلی در زندگی بیان کرد: فرزندان شما حقشان این نیست که بار آرزوهای از دست رفته شما را به دوش کشیده و کودکی آن‌ها فدای خواسته‌های شما شود. حق آن‌ها این است که مطابق شخصیتشان پرورش داده شوند و در شادی و بازی، زندگی کردن را آموزش ببینند؛ زیرا بازی برای ساخت شخصیت و آموزش فرزند بسیار ضروری است.
 
نویسنده کتاب «چگونه فرزندی خوشبخت تربیت کنیم؟» همچنین گفت: فرزندان شما والدین فردا هستند؛ پس سعی کنید مهارت‌های زندگی را یاد بگیرید و به آن‌ها یاد دهید. خیلی مهم است،  کاری کنید که فرزندان شما در آینده‌ افراد مفیدی برای جامعه باشند و هیچ چیز بالاتر از این نیست.
 

محمدی که خود معلم است، با بیان اینکه ضرورت آموزش این مهارت‌ها زمینه‌ساز تالیف این کتاب شد، افزود: همه می‌توانند زنده بمانند و زندگی کنند؛ اما اینکه چطور زندگی کنند و زندگی خوب و روابط خوب با خود و اطرافیان داشته باشند، بسیار اهمیت دارد.

وی با بیان اینکه این کتاب بیشتر بر مهارت‌های زندگی با دانش‌آموزان تاکید دارد، یادآوری کرد: در این زمینه تحقیقات زیادی انجام دادم تا بتوانم هدفی را که در سر داشته عملی کنم و خدمتی به جامعه کرده باشم و بتوانم با تألیف چنین کتابی راهکارهایی برای والدین گرامی از طریق این کتاب ارائه کنم تا فرزندانی خوشبخت تربیت کنند.

سامان محمدی به اهداف اصلی تالیف این کتاب نیز گریزی زد و عنوان کرد: امروزه گرفتاری‌ها و پریشانی‌های زندگی فرصت مطالعه‌ همه‌جانبه و عمیق را از اغلب افراد جامعه سلب کرده است و تهیه‌ مطالب مختصر و مفید که رساننده‌ مقصود باشد ضروری است تا هم آگاهی‌های لازم را بدهد و هم از اوقات مفید نهایت استفاده شده باشد. امید است با توکل به پروردگار متعال این تلاش‌ها بتواند برای همه‌ بزرگسالانی که تربیت و تهذیب نسل آینده را بر عهده دارند، مفید و سودمند واقع شود.
 
سامان محمدی، نویسنده جوان کردستانی کتاب « چگونه فرزندی خوشبخت تربیت کنیم؟» با ارائه راهکارهای ناب تربیتی کودکان و نوجوانان را سال جاری در نتیجه‌ سال‌ها تلاش و تحقیق در ۴۳۰ صفحه از سوی انتشارات دانش‌پژوهان شریف‌یار روانه بازار نشر کرد و به علت استقبال زیاد والدین از این کتاب، برای چندمین بار تجدید چاپ شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها