چهارشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۸
پر کردن فاصله میان علوم اجتماعی و جامعه ایرانی با جامعه‌شناسی تحلیلی/ابزار همه‌گیر کردن علوم اجتماعی در ایران

منیژه نویدی‌نیا می‌گوید: جامعه‌شناسی ما تنها در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باقی مانده و نیاز داریم تا با ارائه مباحث علوم اجتماعی به زبان قابل فهم همگان شکاف میان علوم اجتماعی و جامعه ایرانی را برطرف کنیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، منیژه نویدنیا مولف و دانش آموخته رشته علوم اجتماعی که با یک مجموعه شش جلدی در حوزه علوم اجتماعی و به گفته خودش با ارائه سطح جدیدی از جامعه‌شناسی به نام جامعه‌شناسی تحلیلی در سی‌ودومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور دارد.

او در توضیحی درباره مجموعه شش جلدی جامعه‌شناسی تحلیلی که امسال از سوی انتشارات جامعه‌شناسان منتشر شده است، گفت: در بحث‌های علمی جامعه‌شناسی را به دو دسته تقسیم‌بندی می‌کنند، جامعه‌شناسی نظری و جامعه‌شناسی کاربردی. این اولین بار است که جامعه‌شناسی تحلیلی به عنوان حد واسط این دو دسته جامعه‌شناسی و ترکیبی از جامعه‌شناسی نظری و جامعه‌شناسی کاربردی در قالب یک کتاب ارائه می‌شود. ارائه درباره جامعه‌شناسی تحلیلی هم در شش جلد زیر چاپ رفته، چون طیف موضوعات جامعه‌شناسی گسترده است و ما باید حوزه‌های مختلف علوم اجتماعی را به صورت مجزا و منفک از همدیگر در اختیار مخاطب قرار می‌دادیم.

او اضافه کرد: تفاوت مهم دیگری که این مجموعه با سایر آثار حوزه علوم اجتماعی دارند این است که این شش جلد کتاب برای تمام علاقه‌مندان جامعه‌شناسی با هر سطح اطلاعات اجتماعی قابل استفاده و خوانش است. به همین منظور هر موضوع حوزه علوم اجتماعی به صورت جداگانه‌ای در یک صفحه و در بخش‌های نظری و کاربردی و تحلیلی توضیح و تشریح شده‌ است. به عبارت دیگر هدف اصلی من برای نگارش این مجموعه کتاب حوزه علوم اجتماعی که ۵ سال هم برای نگارش آن زمان گذاشته‌ام این است که هرکسی که به موضوعات اجتماعی علاقه‌مند هستند و تعدادشان هم کم نیست بتوانند در زمینه مورد علاقه‌شان مطالعه داشته باشند.

این مولف ادامه داد: معمولا کتاب‌های این حوزه بسیار تخصصی و آکادمیک نوشته می‌شوند و احتمالا برای اینکه افراد عامه و غیرمتخصص حوزه آن‌ها را مطالعه کنند، سنگین هستند. این کتاب‌ها با وجود اینکه بحث‌های نظری هم دارند، اما چون این بحث‌های نظری کوتاه و با زبانی ساده در کتاب آورده شده تمام افراد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. البته بالاخره واقعیت این است که علوم اجتماعی یک رشته تخصصی است و یک سری پیش‌نیازها و پیش زمینه ذهنی برای مطالعه وجود دارد. با این حال گاهی این پیش‌زمینه‌ها در سطحی است که خواننده مثلا باید چهار سال دوره کارشناسی علوم اجتماعی را طی کرده باشد و گاهی در این حد که فرد بر حسب علاقه با یک‌سری از مفاهیم جامعه‌شناسی صرفا آشنا باشد.

او افزود: اگر بگوییم که مطالعه این مجموعه هیچگونه اطلاعات اجتماعی نیاز ندارد، درست نیست، ولی سعی شده در این مجموعه مطالب مورد نیاز برای خوانش یک اثر در حوزه علوم اجتماعی آن‌قدر ساده و به زبان غیرتخصصی ارائه شوند تا هرکسی که درگیر یک‌سری مسائل اجتماعی باشد و قطعا همه ما چون در جامعه زندگی می‌کنیم چنین درگیری‌هایی داریم بتواند درک و فهم مناسبی از موضوعات داشته باشد. از مطالب اساسی و اصلی علوم اجتماعی چیزی کم نشده ولی همان مطالب با زبانی قابل فهم و همگانی نوشته شده‌اند. همچنین با اینکه سعی شده پیوستگی محتوایی مطالب حفظ شود اما مخاطب می‌تواند بر اساس علاقه و نیاز خود یا به صورت تصادفی هم موضوعات مطروحه در کتاب‌ها را مطالعه کند.

نویدی‌نیا همچنین در تشریح عنوانین شش‌گانه مجموعه جامعه‌شناسی تحلیلی بیان کرد: کتاب اول مجموعه به بیان مفاهیم علوم اجتماعی بر اساس جامعه‌شناسی تحلیل پرداخته و ویژگی‌های جامعه را با مخاطب درمیان می‌گذارد. در کتاب دوم به بحث جامعه‌شناسی خرد و کلان پرداخته‌ شده و نگاه کل‌نگر و جزء‌نگر جامعه‌شناسی را به سادگی روایت کند. کتاب سوم به موضوعات اجتماعی و روابط و تفاوت‌ها از زاویه یک جامعه‌شناسی تحلیلی پرداخت است. کتاب چهارم هم به سراغ حلقه‌های واسط و واصل سطح خرد و کلان علوم اجتماعی رفته‌ و اینکه چگونه می‌توان مبحثی مثل سرمایه اجتماعی را افزایش داد و حفظ کرد و به مخاطب توضیح داد که اساسا سرمایه اجتماعی به چه چیزهایی وصل است. در کتاب پنجم دو بحث مهم جامعه‌شناسی یعنی توسعه و جهانی‌شدن با مخاطب درمیان گذاشته می‌شود. جلد ششم هم مباحث حول محور الگوهای اجتماعی و امنیت اجتماعی را شامل می‌شود.

او سپس در پاسخ به این پرسش که این جامعه‌شناسی تحلیلی به عنوان واسط جامعه‌شناسی نظری و جامعه‌شناسی کاربردی چقدر کمک می‌کند تا مباحث علوم اجتماعی ما از سطح دانشگاه فراتر برود، متذکر شد: مثلا در مورد بحث علمی جاذبه زمین با ارائه مثال افتادن سیب از شاخه درخت آن را برای هر فردی با هر سطح دانش علمی و تجربی قابل درک و فهم می‌شود و یعنی شما با این مثال بحث علمی قانون جاذبه را همه‌گیر کرده‌اید. در این مجموعه هم سعی شده برای تک‌تک مباحث علوم اجتماعی مثال و نمودار و عکس و ... آورده شود. به عنوان نمونه کالایی‌شدن روابط یک مسئله جامعه‌شناسانه تخصصی است ولی ما در کتاب با ارائه یک مثال این بحث را برای خواننده جا می‌اندازیم.

این جامعه شناس یادآور شد: به باور من همه به جامعه‌شناسی نیاز دارند چون همه با دیگران در ارتباط هستند و ما باید مباحث علمی این حوزه را برای عام قابل فهم کنیم و قصد من از ارائه جامعه‌شناسی تحلیلی همه‌گیر کردن بحث‌های جامعه‌شناسی است. واقعیت این است که جامعه‌شناسی ما تنها در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها باقی مانده و واقعا نیاز داریم تا با ارائه مباحث علوم اجتماعی به زبان قابل فهم همگان این گپ میان علوم اجتماعی و جامعه ایرانی را برطرف کنیم.

نویدنیا در پایان گفت: علاوه بر این ما در سایت جامعه‌شنان جوان به آدرس اینترنتی «youngsociologists.com» سعی داریم تا مطالب حوزه جامعه‌شناسی اعم از کتاب و نشریات و حتی جزوه درسی را به علاقه‌مندان ارائه کنیم و کسانی که در این زمینه دست به قلم هستند می‌توانند مطالبشان در این پایگاه اینترنتی ارائه کنند.




 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها