چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۳
تدوین تاریخ، مستندی برای پژوهش‌های آینده و سندی برای جلوگیری از تحریف تاریخ است

احمد عطایی گفت: ثبت و نگاشتن وقایع از تحریف تاریخ جلوگیری می‌کند و از تحریف کسانی که به تعبیر امام سر در آخور شرق و غرب دارند و از اول معلوم است که با چه هدفی به تدوین تاریخ می‌خواهند برسند. این تدوین تاریخ فقط برای جلوگیری از تحریف تاریخ است و مستندی برای آینده. وقتی به تاریخ مشروطه یا تاریخ پهلوی اول مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که کتاب‌هایی قابل استفاده است که به صورت خاطره‌نگاری نوشته شده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، مراسم رونمایی از چهار کتاب موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت در حوزه تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی چهارشنبه 27 اردیبهشت در نمایشگاه کتاب 1402 برگزار شد. «کارنامه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی» در دو جلد به قلم سعید میرزایی، «کارنامه حجت‌الاسلام خاتمی» اثر دفتر تحقیق و پژوهش موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت و «نقد گفتمانی دولت‌های یازدهم و دوازدهم حجت‌الاسلام روحانی» اثر مجتبی دولتی و حسن ورزقانی در این مراسم رونمایی شد.

در این نشست  احمد عطایی، مدیر مسئول موسسه قدر ولایت گفت: این کتاب کارنامه سیدمحمد خاتمی سال 96 برای مجوز به دولت اعتدال داده شد اما اجازه نشر ندادند. فرآیند زیادی داشت. مسئولین نگاهشان را به صراحت می‌گفتند با مراجعه‌ای که به ارشاد داشتیم، داستان مفصلی دارد که ما چگونه توانستیم حتی در دولت جدید این مجوز را بگیریم. اصلاحات زیادی را انجام دادیم تا بتوانیم مجوز بگیریم.

وی افزود: نکته جالبی که عبدالله گنجی اشاره کرد، روایت ساده و مردمی یا مرور تاریخ است. اگر حکم حضرت امام (ره) به حجت‌الاسلام سیدحمید روحانی را ببینید، اولین حکمی که امام داد برای تدوین انقلاب معلوم می‌شود که حضرت امام تاکید بر تاریخ‌نگاری و ثبت وقایع از نگاه مردم دارد حتی اگر این تاریخ‌نگاری با صوت همراه باشد. 

عطایی بیان کرد: این ثبت و نگاشتن وقایع از تحریف تاریخ جلوگیری می‌کند و از تحریف کسانی که به تعبیر امام سر در آخور شرق و غرب دارند و از اول معلوم است که با چه هدفی به تدوین تاریخ می‌خواهند برسند. این تدوین تاریخ فقط برای جلوگیری از تحریف تاریخ است و مستندی برای آینده.

وقتی به تاریخ مشروطه یا تاریخ پهلوی اول مراجعه می‌کنیم، می‌بینیم که کتاب‌هایی قابل استفاده است که به صورت خاطره‌نگاری نوشته شده است. به اصطلاح تزکیه و تصفیه این تاریخی که نوشته می‌شود، بسیار مهم است. اما به هر حال این حادثه‌هایی که اتفاق می‌افتد اگر به صورت درست روایت شود، مستندی برای پژوهش‌های آینده و سندی برای جلوگیری از تحریف تاریخ می‌شود. 

در ادامه این مراسم سعید میرزایی، نویسنده کتاب کارنامه حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی گفت: به فرموده رهبر معظم انقلاب فرهنگ‌سازی کشور همواره به کتاب نیاز دارد. با اینکه امروزه امکانات فراوان همچون فضای مجازی وجود دارد ولی کتاب همچنان در جایگاه خیلی بالا و مهم خودش قرار دارد و برای فعالیت‌های فرهنگی و هنری مثل تئاتر باید از کتاب کمک بگیریم و از کتاب استفاده کنیم. 

وی افزود: از این صحبت‌ها می‌خواهم استفاده کنم و گریزی بزنم به کتابی که منتشر می‌شود، ما از سال 88 مخصوصا بعد از فتنه 88 شاهد روایت‌های ناروایی از شخصیت هاشمی در برهه‌های مختلف بودیم. البته خاطره‌نگاری توسط رجال سیاسی آسیب‌های بسیار زیادی دارد. خاطره‌نگاران دچار خودسانسوری و قهرمان‌سازی می‌شوند که به نوعی تحریف تاریخ اتفاق می‌افتد.

لذا بحث نقد خاطرات سیاسی رجال سیاسی به عنوان یک ضرورت از اصالت و هدف انقلاب صیانت می‌کند. اگر این اتفاق بیفتد باب خاطره‌سازی و خلق ادعاهای بی‌حساب و کتاب بسته می‌شود. امام خمینی(ره) فرمودند؛ اگر شما تاریخ را روایت نکنید دیگران روایت می‌کنند. هاشمی رفسنجانی خاطرات خود را به صورت روزانه یادداشت کردند که قطعا مراجعه به روایت‌های وی می‌تواند مهم باشد. 
 
میرزایی بیان کرد: از سال 90 جمع‌آوری اطلاعات به مدت 3 سال طول کشید و از سال 93 تا 96 نگارش این سه جلد کتاب ادامه داشت. در سال 96 برای گرفتن مجوز به ارشاد فرستادیم که رد شد. سال گذشته در دوره دولت جدید مجوز چاپ گرفتیم. جلد اول از تولد تا ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی را دربردارد، جلد دوم ریاست‌جمهوری خاتمی و احمدی‌نژاد است و جلد سوم در دوران ریاست جمهوری روحانی تا فوت هاشمی در سال 95 را در برمی‌گیرد.

وی در ادامه گفت: ما نویسنده‌ها سعی می‌کنیم آثار به صورت تاریخی و مستند نوشته شده باشد. اما کتاب خاطرات هاشمی رفسنجانی را نمی‌توانستیم پیدا کنیم، در حالی‌که ما تعهد به تاریخ داریم. به چندین کتابخانه مراجعه کردم تا اینکه به نشر معارف که آثار او را چاپ می‌کرد، رسیدم. اما گفتند کتاب را نمی‌فروشیم. در غرفه نشر معارف نشستم و از صفحات کتاب عکس گرفتم و در سیستم  دوباره آنها را بازیابی کردم و همراه با زحمات طاقت‌فرسا موفق به نوشتن این کتاب شدم.

سی‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «آینده خواندنی‌ است» ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ در مصلی امام خمینی‌(ره) در حال برگزاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها