چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۹
انقلابی‌گری به معنای حرف نزدن درباره کژی‌ها نیست/ افروغ تا آخرین روزهای زندگی‌اش نقد را ادامه داد

اسماعیلی گفت: انقلابی‌گری به معنای حرف نزدن درباره کژی‌ها نیست. یک انقلابی می‌تواند نسبت به اشخاص و مسایل مختلف نقد کند و در چهارچوب نظام آن قدر محبوب باشد که تمام شخصیت‌های در جه یک نظام اعم از رهبری و رئیس جمهوری نسبت به اخلاص عملی  و رفتاری ایشان یاد کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در مراسم بزرگداشت دکتر عماد افروغ که به مناسبت هفتمین روز درگذشت او در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی امروز برگزار شد، طی سخنانی گفت:‌ من دوره دکترایم را تحت نظر دکتر گلشنی و نجفی شروع کردم و افتخار داشتم درس دانشجوی جامعه شناسی سیاسی را در محضر دکتر عماد افروغ باشم.

او ادامه داد: چیزهایی که از خصوصیات اخلاقی ایشان شنیده بودیم از جمله سخت‌گیری، نگاه ارتدوکس و اصولی اشان به مسایل، پرهیز از مصلحت گرایی و ... در سلوکشان مشاهده کردیم. من در این مدت یک و سال نیمی‌که عهده دار وزارتخانه بودم در چهار حوزه با دکتر افروغ افتخار همکاری داشتیم؛ ما عضویت ایشان را در شورای فرهنگ عمومی‌کشور، هیئت نظارت بر کتاب، شورای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات و مرکز ملی رصد داشتیم. بنابراین ما ارتباطاتمان از 20 سال پیش آغاز شده بود و  تا واپسین روزهای ایشان ادامه داشت.

اسماعیلی با ذکر خاطره‌ای از دیدار با دکتر افروغ بیان کرد:‌ در بهمن‌ماه به محضر ایشان رسیدم و با وجود بیماری حال خوشی داشتند و تمام کارهای یک میزبان را با دقت در عین بیماری انجام می‌دادند. مرتب پذیرایی می‌کردند و با صبر و حوصله گفت‌وگو کردیم و جلسه خیلی شیرینی شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ گفت: ما در همین جلسات شورای فرهنگ عمومی‌، ایشان را به عنوان یک عضو منظم و مؤثر داشتیم و یادم نمی‌آید در جلسه‌ای زودتر از ما حضور نیافته باشد. با این وجود با هم بحث استاد و شاگردی و تفاوت دیدگاه هم داشتیم. اما از منظر حاکمیتی ایشان پرچمدار نقد درون گفتمانی است.

او با بیان اینکه افروغ مخالف مصلحت‌سنجی بود افزود: یادم است سر یک جلسه دفاع دکتری درباره اینکه مصلحت سنجی بر حقیقت اولویت دارد یا خیر؟ با هم گفت‌و‌گو کردیم و ایشان به شدت روی موضع خود مصر بودند. ایشان در همه حوزه‌ها نقدشان را مطرح می‌کردند و آن اتهامی‌که به جمهوری اسلامی‌زده می‌شود که کسی تاب نقد ندارد، نوع حضور و کنشگری و نوع این گفتمانی که در نظام، در این حوزه شکل گرفته بود در الگوی ایشان خودش را نشان داد.

اسماعیلی گفت:‌ شما پیام مقام رهبری را درباره ایشان ببینید. نقد دکتر افروغ مبتنی بر اصول علمی‌ و جامعه‌شناختی بود و کسی هم از انتقادات ایشان مصون نبود و ایشان با صراحت لهجه نقدهایش را حتی در صدا‌و‌سیما مطرح می‌کردند. اما آقا وقتی از ایشان یاد می‌کند صفت انقلابی‌گری را برای ایشان بر می‌شمرد.
 
او با بیان اینکه انقلابی‌گری به معنای حرف نزدن درباره کژی‌ها نیست تأکید کرد: یک انقلابی می‌تواند نسبت به اشخاص و مسایل مختلف نقد کند و در چهارچوب نظام آن قدر محبوب باشد که تمام شخصیت‌های درجه یک نظام اعم از رهبری و رئیس جمهوری نسبت به اخلاص عملی  و رفتاری ایشان یاد کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ با بیان اینکه افروغ تا روزهای زندگی اش این نقد را ادامه داد افزود: من وقتی به دیدار آخر ایشان می‌رفتم کسی زنگ زد و گفت از ایشان برای ما حلالیت بگیرید. گفت ما فیلمی‌ ساختیم و ایشان بی محابا نقد می‌کرد و ما هم پاسخ رسانه‌ای تند می‌دادیم. الان فهمیدیم حق با ایشان بوده است.

او افزود: افرادی نگران لحظات موت و برزخ می‌شوند که نگران اعمالشان هستند. او یک عمر پاکیزه زندگی کرد و با اشتیاق به دیدار خود رفت. من برای این دانشمند مؤمن و انقلابی هم نشینی با اولیا الهی را مسئلت دارم و امیدوارم با رفقای شهیدشان محشور شوند.

اسماعیلی گفت: ایشان عمری در جهاد بودند بدون اینکه از حضورشان در جبهه‌های جنگ یاد کنند. ما بیش از اینکه متأثر از رفتن این دانشمند بزرگ باشیم نگران احوالات خودمان هستیم. زندگی و سیره افروغ بهانه را برای امثال ما می‌بندد چون ما ایشان را دیدیم و از او تلمذ کردیم و لذا دلیلی برای کم‌کاری و انجام ندادن تکالیفمان نداریم.

او در پایان گفت: امیدوارم آثار علمی‌ فاخر دکتر افروغ چراغی برای دانشجویان و طالبان علوم اجتماعی در کشور باشد و روح علمی‌ و اخلاق حرفه ای ایشان که به جناح خاصی متعلق نیست برای همه درس‌آموز باشد.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها