شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۴
زائری: ادای رمان‌نویسی ندارم/روحانی قرار نیست تمام مشکلات را حل کند

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری، در نشست جشن امضا و نقد کتاب خود «مسافر سنت در هزاره سوم» گفت: در این کتاب، گزارش اداری صرف و سفرنامه ننوشتم و ادای رمان‌نویسی نیز ندارم؛ بلکه بر برخی قسمت‌ها، لباس ادبیات پوشاندم که قابل نقد است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، در خراسان‌رضوی، جلسه رونمایی و جشن امضای کتاب «مسافر سنت در هزاره سوم» نوشته حجت‌الاسلام محمد رضا زائری، جمعه (31 تیرماه) در «شهر کتاب» مشهد با حضور فعالان فرهنگی و علاقه‌مندان به حوزه کتاب برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدرضا زائری در این نشست با اشاره به اینکه سعی کردم داستان‌های کتاب واقعی و عینی  باشد، افزود: به گونه‌ای برای مخاطب ملموس باشد که آن را احساس کند و به واقعیت رنگ‌آمیزی خیال بخشیدم.  

رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد ملی گفت: در این کتاب، گزارش اداری صرف و سفرنامه ننوشتم و ادای رمان‌نویسی نیز ندارم؛ بلکه بر برخی قسمت‌ها، لباس ادبیات پوشاندم که قابل نقد است.

این نویسنده گفت: اتفاقاتی که در دوران مشروطه و حتی عقب‌تر از آن رخ داده، برای بسیاری از مردم عصر حاضر حساس است و این سوال از ذهن آن‌ها می‌گذرد که زندگی روزمره آن‌ها چگونه بوده؟ من نیز سعی کردم به گونه‌ای بنویسم که برای صد‌سال آینده جذابیت و حس شیرینی از خواندن کتاب و اتفاقات عصر حاضر داشته باشد.

نویسنده کتاب «مسافر سنت در هزاره سوم» در پاسخ به این پرسش که چگونه حد فاصل بین خیال و واقعیت را رعایت کردید؟ اظهار کرد: شما اتفاقات بریتانیای قدیم را در آثار شکسپیر می‌بینید در صورتی که نمایشی است.

وی افزود: در کتاب «سبک زندگی» هدفم این بود به جای صحبت‌ از کلیات و تعاریف، اثری عینی خلق کنم که به شکل ساده، کاربردی و واقع‌بینانه موضوع سبک زندگی را مطرح کند.

حجت‌الاسلام زائری با اشاره به اینکه خبطی بین سه مفهوم «لایف استایل» ـ سبک زندگی ـ «لایف اسکیلز» ـ مهارت زندگی  و اخلاق کابردی صورت گرفته، افزود: در حالی‌که در لایف استایل براساس عواملی، نوع مصرفی را ترجیح می‌دهیم و این ترجیح همان سبک زندگی است و لایف اسکیلز مباحث مربوط به مهارت‌های اجتماعی است؛ بنابراین مهارت‌ها در حوزه سبک زندگی قرار نمی‌گیرند اما برخی نویسندگان در آثار خود به این مهم دقت نکردند.

نویسنده کتاب «مسافر سنت در هزاره سوم» به آثار و پیامدهای فاصله گرفتن عامه مردم از طیف روحانیت اشاره کرد و گفت: قشر روحانیت مطلبی را در سخنرانی بیان می‌کند که فکر می‌کنند مردم متوجه می‌شوند، در حالی‌که مساله دیگری متوجه می‌شوند؛ به طور نمونه من یک تعریفی از سعادت و خوشبختی ارائه می‌دهم درصورتی که در نگاه مخاطب متفاوت است. این سوال مطرح است که آیا این مساله در 50 یا صد سال گذشته وجود داشت؟ باید گفت خیر. چون به دلیل محدود بودن محیط‌های اجتماعی، مردم و روحانیت یک نوع پوشش داشتند و فاصله‌ای بین آن‌ها نبوده و این رسانه‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی باعث این شکاف شدند.

وی خاطر نشان کرد: از طرفی روحانیت متوجه این فاصله گرفتن نبوده و از سوی دیگر تلاشی نمی‌کند پاسخ دهد. در فیلم‌ها نیز بازنمایی و ارائه چهره خوبی از روحانیت نداریم در حالی‌که اگر در تولیدات غرب نگاه کنید به این نکته توجه شده و فیلم «کفش‌های ماهیگیر» جلوه خوبی از یهودیت را به نمایش می‌گذارد. آنتونی کوئین نیز چقدر هنرمندانه نقش حضرت حمزه(ع) را بازی می‌کند که هنوز در ذهن‌ها ماندگار است.

رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد ملی تاکید کرد: نکته‌ای که باید در تصویر به آن دقت کرد گرفتن نمای بسته برای مراسم شادی و جشن است و نمای باز برای مراسم عزا، روضه و درد و ماتم است؛ چون نمای نزدیک بر شدت احساسات می‌افزاید؛ از این رو نمای دور برای تراژدی کارآمد است؛ اما متاسفانه این مهم در رسانه رعایت نمی‌شود و کاملا برعکس است.

این پژوهشگر و نویسنده حوزه دین ابراز کرد: روحانی باید بداند قرار نیست تمام مشکلات را حل کند. چرا بالای منبر که می‌رویم از همه مسائل صحبت می‌کنیم؟ از یک واقعه دینی صحبت می‌کنیم و کنار آن درباره مسائل سیاسی و اقتصادی هم صحبت و اظهارنظر می‌شود.  

حجت‌الاسلام زائری افزود: حضرت علی(ع) سخن زیبایی دارند و می‌فرمایند: «اجملو فی‌الخطاب، تسمعوا جمیل الجواب، زیبا سخن بگویید تا پاسخ نیکو بشنوید.». مسائل اخلاقی و درک مشکلات مردم و هم‌نوایی و هم‌کلامی باید سرلوحه سیره روحانیت قرار گیرد. 

وی ادامه داد: امام موسی صدر فقیه مجتهد و فرزند پیامبر، سخنرانی برای بانوان پرستار دارند که بسیار شنیدنی است، او می‌گوید همه‌جا لشکرکشی برای کشتن است و امروز لشکرکشی برای خدمت هستید و شما زخم‌های سربازان را جبران می‌کنید. این فقیه در این سخنرانی آنچنان ارزش و جایگاهی به این بانوان می‌دهد و از انسانیت سخن می‌گوید. خبرنگار در آخر از او می‌پرسد برای حجاب زنان شیعه چه کاری انجام دادید و پاسخ می‌دهد «ما آن‌ها را وارد فعالیت‌های اجتماعی می‌کنیم، تا به خانه فقرا می‌رود و دردهای بانوان جامعه و مشکلات مردم را از نزدیک لمس کنند تا آرام آرام نگاه آن‌ها به هستی تغییر کند.

حجت‌الاسلام زائری افزود: همه به یاد داریم و شنیدم که امام خمینی با لشکریان چگونه صحبت می‌کرد و به آن‌ها ارج و مقام می‌داد و می‌گفت شما فرزندان و فداییان کشورید و قصد خیانت ندارید و اینگونه شد که صیاد شیرازی و عباس دوران‌ها رشد کردند.

وی گفت: امام خمینی به گونه‌ای رفتار کرد که از مردم خواست زندگی خود را بگذارید و آن‌ها وجود و زندگی و فرزندان خود را قربانی کردند.

رئیس اندیشگاه فرهنگی سازمان اسناد ملی اظهار کرد: رای مردم در انقلاب اسلامی نقش اساسی دارد بر همین اساس مسئولی که بخواهد جایگاه داشته باشد باید دل مردم را به دست بیاورد. اگر صد‌هزار نفر شهروند در شهری باشد و یک شیعه وجود داشته باشد باید مودب‌ترین، خوش‌خلق‌ترین، راستگو‌ترین باشد.

به گزارش ایبنا؛ کتاب «مسافر سنت در هزاره سوم» که روزنوشت‌های شهری نویسنده است به همت انتشارات آرما با 5000 نسخه در 152 صفحه سال 1401 به چاپ رسیده است. از این نویسنده آثار دیگری چون کتاب سبک زندگی سبک زندگی؛ نگاهی به زندگی دینی مسلمانان ایرانی. حجاب با حجاب. قدم کلیک هایتان برچشم. حجاب بی‌حجاب به رشته تحریر درآمده است.

در مقدمه کتاب آمده است: «این کتاب مجموعه‌ای از یادداشت‌های روزمره و نوشته‌های شخصی من است. مهم‌ترین دغدغه من در نوشتن این یادداشت‌ها، ثبت برخی از تجربه‌های شخصی یک روحانی بوده که ساکن یک کلانشهر است و در تعاملات اجتماعی روزمره قدری از رفتار و گفتار مردم را برای مطالعه و مرور دیگران به یادگار می‌گذارد.

من به‌عنوان یک عضو از جامعه بزرگ روحانیت در میان مردم حضور دارم. روحانینی که قرار بود با آغوش پدرانه، مهر و تحملش پناه مردم و با هدایت معلمانه‌اش چراغ هدایت زندگی‌شان باشد.
روحانیتی که گاه توانسته به هر دلیل رسالت و تعهد خود را به درستی ادا کند و همین عامل در کنار برخی عوامل و دلایل دیگر، سبب فاصله گرفتن مخاطب عام با این لباس و این شخصیت شده است. در این روزنوشت‌ها کوشیده‌ام به اندازه توان و مجال خود و حوصله و تحمل خواننده به این مساله جدی بپردازم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها