شنبه ۱۸ تیر ۱۴۰۱ - ۰۸:۴۲
همایش «قلم برای قلم» در آذربایجان‌غربی برگزار شد

به‌مناسبت روز قلم، همایش ملی قلم برای قلم با موضوع گرامیداشت آثار حکیم نظامی گنجوی همزمان با کتابخانه‌های مرکزی نهاد در آذربایجان‌غربی برگزارشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در آذربایجان‌غربی، به‌مناسبت روز قلم همایش «قلم برای قلم» با حضور خدیجه معصومی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، هنرمندان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر همزمان با سراسر کشور با محوریت خوانش نظم و نثر، طراحی و خوشنویسی آثار حکیم نظامی، 17 تیرماه، در کتابخانه مرکزی ارومیه  برگزار شد.

خدیجه معصومی، مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی، در این جلسه گفت: امروز به ابتکار نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در برنامه قلم برای قلم به بررسی آثار  حکیم نظامی با حضور هنرمندان در رشته‌های مختلف می‌پردازیم.

وی افزود: آثار نظامی گنجوی بی شک از غنی‌ترین میراث ادبیات جهان به حساب می‌آید و به چندین زبان دنیا نیز ترجمه شده  و نظامی با سرودن مخزن الاسرار مجموعه‌ای از بیست عنوان مطلب و حکایت در باب حکت و معرفت را بازتاب می‌دهد.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان آذربایجان‌غربی افزود: نظامی به شیوه داستان در داستان آثار خود را سروده که باعث جذب خواننده شده و لذا نظامی هم مفاهیم و مضامین اخلاقی را مطرح کرده و هم سبک والای خود را نشانده داده است.

معصومی گفت: قلم‌ورزی رسالت عظیمی است که خداوند متعال، این ودیعه الهی را در اختیار کسانی قرار داده است که جستجوگرند  و فرهنگی را که در آن رشد کرده‌اند شناخته و با موانست با قلم  و استعانت از اصحاب اندیشه، هویت فرهنگی خود را به درستی می‌نگارند.

در ادامه رضا خلیل‌زاده، رئیس انجمن خوشنویسان آذربایجان‌غربی ضمن گرامیداشت روز قلم شعر زیر را خواند:
با قلم می گویم: ای همزاد، ای همراه،
ای هم‌سرنوشت
هر دومان حیران بازی‌های دوران‌های زشت.
شعرهایم را نوشتی
دست‌خوش؛
اشک‌هایم را کجا خواهی نوشت؟
وی در ادامه توضیحاتی پیرامون زندگی و آثار حکیم نظامی ارائه داد و گفت: حکیم ابومحمد الیاس بن یوسف بن زکی ابن موید معروف به نظامی گنجوی از شاعران قرن شش  است و نظامی را می‌توان در شمار شاعران بزرگ فارسی همچون سعدی و فردوسی  و یکی از استادان مسلم ادبیات فارسی دانست.

خلیل‌زاده گفت: خمسه یا پنج گنج نظامی مهم‌ترین اثر اوست که در 5 منظومه شعری تشکیل شده است و یکی از مهم‌ترین آثار ادبیات غنایی ایران به شمار می‌رود.
عیب کسان منگر و احسان خویش
دیده فرو کن به گریبان خویش
آینه روزی که بگیری به دست
خود شکن آن روز مشو خودپرست
خویشتن‌آرای مشو چون بهار
تا نکند در تو طمع روزگار
جامه عیب تو تُنُک رشته‌اند
زان بتو نه پرده فروهشته‌اند
چیست درین حلقه انگشتری
کان نبود طوق تو چون بنگری
گر نه سگی طوق ثریا مکش
گر نه خری بار مسیحا مکش
کیست فلک؟ پیر شده بیوه ای
چیست جهان؟ دود زده میوه ای
جمله دنیا ز کهن تا به نو
چون گذرنده است، نَیَارزد دو جو
اَندُه دنیا مخور ای خواجه خیز
ور تو خوری بخش نظامی بریز

به گزارش ایبنا؛ در  این همایش حاضرین به خلق آثار هنری با محوریت آثار نظامی گنجوی پرداختند و به  صورت زنده از طریق  پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور پخش شد؛ در انتها با اهدای لوح سپاس از هنرمندان تقدیر شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها