سه‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶
تقویت صنایع فرهنگی به تشکل‌‌های قوی و فراوزارتخانه‌ای نیاز دارد

محمد‌مهدی اسماعیلی در آئین اختتامیه هفتمین دوره جایزه ملی فیروزه از نگاه ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین دولت سیزدهم به موضوع صنایع فرهنگی گفت و افزود: تاثیر‌گذاری در حوزه صنایع فرهنگی، نیازمند تشکل‌های قوی و فراوزارتخانه‌ای است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آئین اختتامیه هفتمین دوره جایزه «فیروزه» با اشاره به توجه دولت سیزدهم به موضوع «اقتصاد فرهنگ» بیان کرد: دولت مردمی، یکی از برنامه‌های مهم خود را به بحث صنایع خلاق فرهنگی و اقتصاد اختصاص داده است. در دوره تدوین برنامه وزارت فرهنگ و سند تحول دولت سیزدهم در قالب سرفصل مهم تدارک دیده شده است که به‌زودی رونمایی می‌شود. موضوع توجه به توسعه صنایع خلاق فرهنگی جزء پنج برنامه کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارد.           
 
وی ادامه داد: با نگاه عمیق به مفهوم صنایع فرهنگی، به موضوعات قابل توجهی دست پیدا می‌کنیم؛ به‌عنوان مثال در جایزه ملی فیروزه با عناوین مهم مرتبط با سبک زندگی مواجه هستیم که مهم‌تر از مباحث اقتصادی آن تاثیر‌گذاری فرهنگی آن است. بسیاری از بازار‌های کالاهای فرهنگی مانند عروسک و بازار کالا‌های حوزه کودک و نوجوان با سبک زندگی ایرانی اسلامی فاصله دارد.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دایره وسیع کالا‌های فرهنگی از کتاب تا فیلم و سریا‌ل‌سازی، همچنین پویا‌نمایی گفت: وضعیت بازار‌ کالا‌های فرهنگی، با توجه به گستردگی نماد‌های مخرب غربی و توجه کودکان، دختران و پسران به این نماد‌های بسیار نگران‌کننده‌ است. در برخی حوزه‌‌های تولید محصولات فرهنگی، به‌ویژه نوشت‌افزار عملکرد قابل توجهی داشته‌ایم و نیرو‌های انسانی جوان و حزب‌الهی در این حوزه موفق شدند بازار را متاثر کنند؛ حتی با نبود حمایت‌های جدی. امید‌واریم از مجموعه دولت جریان حمایتی را شاهد باشیم.
 
اسماعیلی درباره مشارکت بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنایع خلاق بیان کرد: در حوزه صنایع خلاق بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علاوه‌بر اداره کل مجامع تشکل‌ها و فعالیت‌های فرهنگی، صندوق اعتباری هنر، معاونت توسعه منابع و بیرون از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به موضوع صنایع خلاق توجه دارند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به تشکیل کارگروهی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه صنایع فرهنگی ادامه داد: پیش‌بینی ‌می‌کنم این کارگرو خروجی قابل توجهی داشته باشد. در دولت سیزدهم بنا نداریم، فقط از ایده‌ها صحبت کنیم، بلکه تلاش می‌کنیم از اقدامات بگوییم. مهم است تاثیر اقدامات انجام شده را در بازار‌ کالا‌های فرهنگی از‌جمله بازار عروسک و بازار نوشت‌افزار ببینیم.
 
اسماعیلی با بیان اینکه برخی ایده‌ها از‌جمله در حوزه عروسک‌سازی به نتیجه نرسید افزود: تاثیر‌گذاری در حوزه صنایع فرهنگی، نیازمند تشکل‌های قوی و فراوزارتخانه‌ای است. 
 
وی با اشاره به ارسال 8000 اثر به دبیر‌خانه هفتمین دوره جایزه فیروزه گفت: ارسال 8000 اثر به دبیر‌خانه، نشان‌دهنده ظرفیت‌های قابل توجه و استعداد نیرو‌های هنرمند است. باید مجموعه‌ای از دوستان در حوزه پژوهش و ذائقه‌‌شناسی و متغیر‌های دخیل در تولید آثار فاخر متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و سبک زندگی مبتنی بر فرهنگ ایرانی ـ اسلامی کنار هم باشند بررسی شود تا مورد خروجی مورد پسند و ذائقه کودکان قرار بگیرد. این حلقه‌ها اگر دچار مشکل شود، به نتیجه دلخواه نخواهیم رسید.  
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: مطلع هستم اقدامات قابل توجهی در حوزه صنایع خلاق در جریان است بنابراین امید‌واریم شاهد اتفاقات قابل توجهی در این حوزه باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها