یکشنبه ۴ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
گامی در بیان علمی و مقابله با باورهای سنتی و اشتباه به عسل/ صنعت زنبورداری فراکشاورزی است

مولف «دانستنی‌های محصولات زنبور عسل» در مراسم رونمایی این اثر هدف از نگارش این کتاب را پرکردن خلأ موجود در بیان علمی و نیز مقابله درست با باورهای سنتی و اشتباه موجود نسبت به عسل عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، بهزاد رفاهی در این آیین که امروز (سوم مهرماه) به همت خانه کتاب و ادبیات ایران و با حضور بهزاد بانکی‌پور، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور و حسین اکبرپور، مجری طرح‌های توسعه‌ای صنعت زنبورداری کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه کتاب «دانستنی‌های محصولات زنبور عسل» در هفت فصل و در راستای فرهنگ‌سازی زنبورداری تالیف شده، عنوان کرد: این اثر دومین کتاب من در حوزه زنبورداری و به نوعی تحقق رویای کودکیم به عنوان نسل چهارم زنبورداران خراسان است و در این کتاب تلاش شده پاسخ‌های علمی به پرسش‌های مصرف‌کنندگان محصولات زنبور عسل در حوزه‌های مختلف داده شود.

رفاهی با اشاره به تنوع محصولات زنبور عسل و در عین حال ناکافی‌بودن آشنایی علمی با این محصولات افزود: متاسفانه در دهه اخیر شاهد افزایش اطلاع‌رسانی زرد و غیر‌علمی در شبکه‌های اجتماعی درباره عسل و سایر محصولات زنبور عسل بوده‌ایم و جای یک کتاب علمی که اطلاعاتی صحیح و دقیق بدهد، خالی بوده است.

وی با بیان اینکه بیشتر کتاب‌های موجود در حوزه زنبور عسل دارای منابع قدیمی هستند یکی از امتیازهای اصلی این اثر را استفاده از منابع به روز و تحقیق‌های میدانی و بهره‌گیری از رویکرد پرسمان عنوان کرد و توضیح داد: این کتاب در قالب پاسخ به 238 پرسش مصرف‌کنندگان و زنبورداران به تحریر درآمده و زبان نوشتاری آن عامه‌پسند است که با پرداختن به پرسش‌های جزئی، هر پاسخ اطلاعاتی مستقل را ارایه می‌کند. این کتاب همچنین به توضیح علمی درباره انواع مختلف عسل‌های تک‌گیاه کمترشناخته‌شده در کشور می پردازد.

رفاهی تاکید کرد: این کتاب توفیقی بود که رویای کودکیم محقق شود و تلاش شده دارای حرف‌هایی نو با بیان علمی باشد تا خواننده با مطالعه آن از باورهای اشتباه و قدیمی به عسل در امان بماند. امیدوارم «دانستنی‌های محصولات زنبورعسل» گامی در نگرش علمی‌تر به محصولات زنبور عسل باشد.

همچنین در این مراسم، حسین اکبرپور، مجری طرح‌های توسعه ای صنعت زنبورداری کشور با اشاره به اینکه این صنعت دارای ارزش افزوده بالایی است، عنوان کرد: زنبور عسل دارای نقش بالایی در گرده افشانی محصولات کشاورزی دنیاست و این ارزش افزوده آن 60 تا 140 برابر در دنیا و 90 برابر در ایران است.



اکبرپور افزود: صنعت زنبورداری با 100 هزار بهره بردار یکی از صنایع فراکشاورزی است که بر سر سفره تمام ایرانیان جا دارد.

وی با بیان اینکه زندگی اجتماعی زنبور عسل می تواند الگویی برای فعالان صنعت زنبورداری باشد، گفت: زنبور عسل نماد یک مهندس ممتاز است و زندگی اجتماعی زنبوران بسیار منظم، پرکار و پربرکت است. هر زنبور وظیفه خاص خود را به زیبایی انجام می دهد و همه احترام و ارزشی خاص برای ملکه مادر قایلند.

مجری طرح‌های توسعه ای صنعت زنبورداری کشور با تاکید بر ارزش و اهمیت بالای تالیف کتاب «دانستنی‌های زنبور عسل» تاکید کرد: اهمیت تحقیق و کتابت بر کسی پنهان نیست و خداوند بارها در قرآن کریم به این مهم اشاره فرموده اند.

وی افزود: هنوز نادانسته‌های زیادی در حوزه زنبورداری وجود دارد و امیدواریم شاهد نگارش آثار باارزش بیشتری در این حوزه باشیم.

اکبرپور با اشاره به اینکه در سند راهبردی صنعت زنبورداری کشور هشت هدف و 34 استراتژی در نظر گرفته شده است، گفت: مهمترین هدف در این سند آموزش، فرهنگسازی و اطلاع رسانی است.

بهزاد بانکی پور، مدیرعامل صندوق حمایت از توسعه صنعت زنبورداری کشور نیز در این مراسم با اشاره به اینکه رسالت این نهاد فرهنگسازی و تولید بازار است، عنوان کرد: محصولات زنبور عسل غذادارو هستند و به ارتقای سلامت علمی کمک می کنند. با اینکه میانگین مصرف عسل در ایران از سطح جهانی بالاتر است هنوز با کشورهای توسعه یافته فاصله داریم که امیدواریم بتوانیم این ضعف را با فرهنگسازی و ارایه اطلاعات صحیح از میان برداریم.

بانکی پور تصریح کرد: کتاب «دانستنی‌های محصولات زنبور عسل» پاسخ‌های علمی مفیدی به پرسش‌های مصرف کنندگان می دهد و هر اندازه از کتاب‌های کاربردی این چنینی حمایت شود، شاهد انتفاع دوسویه مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خواهیم بود.

در این مراسم همچنین مولف کتاب به بیان توضیح درباره برخی مباحث اثر از جمله تفاوت عسل طبیعی و تقلبی، فواید موم و کاربردهای پزشکی محصولات زنبور عسل از جمله ژل رویال پرداخت.

کتاب «دانستنی‌های زنبورعسل» در هفت فصل به بیان تعریف عسل، توضیح درباره رنگ، نحوه تولید عسل، معرفی محصولات متنوع زنبور عسل و غیره در قالب رویکرد پرسمان می پردازد.

نویسنده این کتاب را به تمام فعالان صنعت زنبورداری که در بدترین شرایط جغرافیایی به تلاش و کوشش می‌پردازند تا عسل شفابخش و باکیفیت را به سر سفره ایرانیان بیاورند، تقدیم کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها