شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۶
روند انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان در قاب کتاب نشست

پنجمین کتاب از مجموعه تاریخ‌های محلی انقلاب اسلامی به کوشش مسعود مرادی با عنوان «روند انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان» به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کتاب «روند انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان» در هشت فصل با عناوین «ویژگی‌های جغرافیایی استان و نقش آن در معیشت مردم»، «سیاست‌های منطقه‌ای دولت‌های مرکزی و ساختارهای قومی و قبایلی سیستان و بلوچستان»، «تثبیت اوضاع سیاسی استان پس از ورود قشون رضاخان و طلوع عصر جدید»،‌ »شکل‌گیری انقلاب اسلامی و چگونگی روند آن در استان سیستان و بلوچستان»، «روحانیون تبعیدی در استان»، «زاهدان و روند مسائل انقلاب»، «مواضع اهل سنت در قبال انقلاب اسلامی» و «روند تثبیت انقلاب و شهدای پس از پیروزی در استان سیستان و بلوچستان» تنظیم شده است.

به طور کلی مطالب و محتوای کلی این کتاب را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد. چنان‌که در مقدمه کتاب نوشته شده است: «در بخش نخست مسایلی که مورد بررسی و مطالعه قرار می‌گیرد موضوعاتی چون ویژگی‌های جغرافیایی استان و نقش آن در معیشت مردم، روند شکل‌گیری مسایل تاریخی بخش‌های سیستان و بلوچستان به طور جداگانه تا پیدایش شکل نوین آن، نقش رقابت‌های جهانی در شکل‌گیری جریانات سیاسی استان در ابتدای قرن حاضر شمسی،  وجود قومیت‌ها و فرقه‌های مذهبی و نقش حوادث سیاسی داخلی و خارجی در همزیستی یا تعارضات آنها هستند.

در بخش دوم مسایل خاص دوره پهلوی و مواردی چون تثبیت اوضاع سیاسی استان با ورود قشون رضاخانی و طلوع عصر جدید آن، فعالیت‌های سیاسی دولت مرکزی برای رشد استان، سازمان‌های عشیره‌ای و قبیله‌ای و هماهنگی‌های سیاسی بین آنها و دولت مرکزی، توسعه‌های اداری استان و راه‌های مقابله با نفوذ سیاسی فرهنگی بیگانگان در استان مورد بررسی قرار می‌گیرند.

در بخش دیگر کتاب به مسایل و فعالیت‌های مخالفان و ناراضیان با تکیه بر نقش روحانیون تبعیدی یا ناراضی پرداخته می‌شود که عمده مطالب آن دلایل تبعید به استان سیستان و بلوچستان (کلیات)، دلایل تبعید به استان (روحانیون)، روحانیون تبعیدی و سوابق آنها در استان،‌ گروه‌های سیاسی و ارتباط‌های آن‌ها با روحانیون و سیاسیون تبعیدی، روحانیون مقیم و ارتباط آنها با امام و مراکز انقلابی خارج از استان را شامل می‌شود.

بخش آخر کتاب به روند انقلاب از شکل‌گیری تا تثبیت آن در استان اختصاص پیدا می‌کند و مباحثی چون فعالیت‌های خاص روحانیون و سیاسیون برای تنویر افکار انقلاب و گسترش اندیشه‌های امام، همکاری روحانیون محلی و ناراضیان به مجاهدت برای خروج از کشور، نقش مقام معظم رهبری و سایر روحانیون در تنویر افکار عمومی در استان به علاوه سفرهای دانشجویان به استان برای دیدار با روحانیون تبعیدی، روند تظاهرات و اعتراضات مردمی، شکل‌گیری حرکت‌های ضد انقلابی (زمینه‌ها  و شرایط)، چگونگی تثبیت انقلاب و حل مساله ضد انقلاب در استان و چشم‌انداز انقلاب در استان را در بردارد.»

در قسمت پایانی کتاب نیز اسناد، مدارک، منابع شفاهی و تصاویر مربوط به انقلاب اسلامی در استان سیستان و بلوچستان گنجانده شده است.

چاپ نخست کتاب «روند انقلاب اسلامی در سیستان و بلوچستان» نوشته مسعود مرادی در 441 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای 16 هزار تومان از سوی نشر عروج به چاپ رسیده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها