ایبنا

×
جمعه ۱۴ آذر ۱۴۰۴
  • خانه
  • ادبیات
  • هنر
  • بین‌الملل
  • تاریخ‌
  • علم
  • کودک‌ونوجوان
  • دین و اندیشه
  • فرهنگ و نشر
  • میهن و مقاومت
  • ایبنا پلاس
  • استان‌ها
    • آذربایجان شرقی
    • آذربایجان غربی
    • اردبیل
    • اصفهان
    • البرز
    • ایلام
    • بوشهر
    • چهارمحال و بختیاری
    • خراسان شمالی
    • خراسان رضوی
    • خراسان جنوبی
    • خوزستان
    • زنجان
    • سمنان
    • سیستان و بلوچستان
    • فارس
    • قزوین
    • قم
    • کردستان
    • کرمان
    • کرمانشاه
    • کهگیلویه و بویراحمد
    • گلستان
    • گیلان
    • لرستان
    • مازندران
    • مرکزی
    • هرمزگان
    • همدان
    • یزد
  • فیلم و عکس
filterنمایش همه
  • عکسی قدیمی از جبار باغچه‌بان در حال تدریس

    عکسی قدیمی از جبار باغچه‌بان در حال تدریس

    پنجاه‌ونهمین سالگرد درگذشت جبار باغچه‌بان، بنیان‌گذار نخستین کودکستان و نخستین مدرسه ناشنوایان ایران، فرصتی‌ست تا از مردی یاد کنیم که تمام عمرش را وقف کودکان کرد؛ معلمی پیشرو که در تبریز درهای آموزش را به روی ناشنوایان گشود و نخستین کتاب‌های کودک را نوشت. باغچه‌بان با نگاه انسانی و ابتکاری‌اش نسلی تازه را به آینده پیوند زد و نامش همچنان در حافظه آموزش ایران می‌درخشد. عکس بالا جبار باغچه‌بان را در کلاس درس نشان می‌دهد و شمه‌ای از شور و انرژی‌ای را که او در کارش می‌گذاشت می‌نمایاند.

    ۱۴۰۴-۰۹-۰۴ ۱۰:۳۸
  • کندوکاو شاعرانه در ساختار مجموعه‌شعر «دارد هوای تازه می‌آید»

    یادداشت؛

    کندوکاو شاعرانه در ساختار مجموعه‌شعر «دارد هوای تازه می‌آید»

    اغلب شاعران کودک و نوجوان از قالب نیمایی برای سرودن شعر نوجوان استفاده می‌کنند؛ اما پوروهاب خیلی خوب از این قالب برای سرودن شعر کودک بهره برده است.

    ۱۴۰۴-۰۱-۰۴ ۰۹:۴۷
  • بازاندیشی در نظام آموزشی از دریچه یک رمان نوجوان

    یادداشت؛

    بازاندیشی در نظام آموزشی از دریچه یک رمان نوجوان

    «همه‌ی سیب‌ها زمین را دوست دارند» با استفاده از روایتی علمی‌تخیلی و با قراردادن معلمان در موقعیت دانش‌آموزان، نشان می‌دهد که یادگیری، زمانی معنا پیدا می‌کند که نقش‌های سنتی قدرت در کلاس درس بازبینی شوند.

    ۱۴۰۳-۱۲-۲۸ ۱۲:۲۴
  • نقد اجتماعی و بیان تضادهای فرهنگی در یک داستان نوجوان

    یادداشت؛

    نقد اجتماعی و بیان تضادهای فرهنگی در یک داستان نوجوان

    یکی از مهم‌ترین ابعاد کتاب «پشت این پنجره»، نقد اجتماعی و تضادهای فرهنگی است. یاسمن در طول داستان با تضادهایی بین سنت و مدرنیته مواجه است. این تضادها در تصمیم‌گیری‌های او، روابط با خانواده و حتی در نحوه نگرش او به آینده‌اش نمود پیدا می‌کند.

    ۱۴۰۳-۱۲-۲۵ ۱۱:۳۶
  • پایان خوش داستان در ژرف‌ساخت اثر است، نه در ظاهر آن/ مخاطب کتاب فعال است و مخاطب سینما منفعل

    میزگرد نقد کتاب «تابوت سرگردان»- ۲

    پایان خوش داستان در ژرف‌ساخت اثر است، نه در ظاهر آن/ مخاطب کتاب فعال است و مخاطب سینما منفعل

    یاشار هدایی، منتقد ادبی گفت: مسئله ترس در این داستان، صرفاً مسئله صمد نیست، بلکه مسئله‌ای همگانی است که در این کش‌وقوس بین این تکانه‌های به‌اصطلاح روانی، می‌تواند حل شود یا ممکن است حل نشود. ظاهر داستان پایان خوشی ندارد؛ اما در ژرف‌ساخت اثر، پایان خوشی وجود دارد. همه این‌ها به یک تعادل می‌رسند.

    ۱۴۰۳-۱۲-۱۸ ۰۸:۲۰
  • متن رمان باید خودبسنده باشد/ «تابوت سرگردان» از نظر تاریخی، کارکرد رسانه‌ای دارد

    میزگرد نقد کتاب «تابوت سرگردان»- ۱

    متن رمان باید خودبسنده باشد/ «تابوت سرگردان» از نظر تاریخی، کارکرد رسانه‌ای دارد

    حمیدرضا شاه‌آبادی، نویسنده کتاب «تابوت سرگردان» گفت: من معتقدم که متن رمان باید خودبسنده باشد؛ یعنی متن باید خود را کامل کند و توضیح دهد. آوردن پانوشت‌ها را اصلاً به صلاح نمی‌دانم. البته در کار ترجمه، بحث دیگری وجود دارد؛ اما در کار تألیف معتقدم که نباید این‌گونه باشد.

    ۱۴۰۳-۱۲-۱۵ ۱۶:۲۱
  • بازنمایی درست تقابل سنت و مدرنیته/ نقطه ضعف کتاب در شخصیت‌پردازی داستان دوم است

    میزگرد نقد کتاب «پشت این پنجره»- ۲

    بازنمایی درست تقابل سنت و مدرنیته/ نقطه ضعف کتاب در شخصیت‌پردازی داستان دوم است

    کامران پارسی‌نژاد، منتقد ادبی گفت: احساس می‌کنم برای اینکه شخصیت دختر (در داستان دوم) به آن سطح از بلوغ و پختگی برسد، پیش‌زمینه‌های بیشتری لازم بود؛ چه از جنبه عزیز که باید پررنگ‌تر می‌شد و چه از جنبه دختر.

    ۱۴۰۳-۰۹-۰۴ ۱۱:۳۳
  • شخصیت‌های نوجوان کتاب به‌دنبال معنای زندگی و جایگاه خود در جهان هستند

    میزگرد نقد کتاب «پشت این پنجره»- ۱

    شخصیت‌های نوجوان کتاب به‌دنبال معنای زندگی و جایگاه خود در جهان هستند

    یوسف قوجق، منتقد ادبی گفت: بحران هویت در داستان وجود دارد که یکی از جنبه‌های فلسفی این داستان است. یاسمن با تغییرات سریع در جامعه و انتظاراتی که خانواده از او دارد، با پرسش‌هایی مواجه می‌شود و به‌دنبال معنای زندگی است؛ یعنی در جست‌وجوی معنایی است که خودِ زندگی دارد. یاسمن در تلاش است در جهانی که از دیدگاه‌های مختلف تضادهای گوناگونی با هم دارند، جایگاه خود را پیدا کند. او متوجه می‌شود باید خود را بشناسد و تصمیمی بگیرد.

    ۱۴۰۳-۰۸-۳۰ ۱۰:۴۶
  • آرشیو مطالب
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • پیوندها
  • جست‌وجوی پیشرفته
Nastooh Saba Newsroomطراحی و تولید: نستوه