سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۷
رهبر: زبان فارسی توانسته آثار مکتوب و درخشان را حفظ كند

فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران در آیین گشایش هفتمین مجمع بین‌‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی، زبان فارسی را گنجینه عظیم بشری دانست و بر نقش استادان و دانشجویان این رشته در ترویج و گسترش زبان فارسی تاکید کرد. وي افزود: صرف‌نظر از تمام جنگ‌ها، اتفاقات تاریخی و کتاب‌سوزی‌ها، زبان فارسی توانسته است آثاری مکتوب و درخشان را حفظ و یا در دوره نهظت ترجمه این آثار را دوباره احیا کند.\

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آیین گشایش هفتمین مجمع بین‌‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی صبح امروز(28 دی) در تالار علامه امینی دانشگاه تهران و با حضور سیدمحمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسفندیار رحیم مشایی،‌ رییس دفتر رییس جمهور، خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، رییس دانشگاه تهران و جمعی از شاعران و استادان زبان و ادبیات فارسی ایرانی و خارجی برگزار شد.

در بخشی از این مراسم «نرم‌افزار آموزش زبان فارسی به خارجیان» رونمایی شد.

عباسعلی وفایی، دبیر همایش و دبیر شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی در این مراسم به ارائه گزارشی از نحوه برگزاری این همایش پرداخت.

سخنرانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اسفندیار رحیم مشایی، محمدباقر خرمشاد، شعرخوانی محمود اکرامی‌فر و اجرای موسیقی از دیگر بخش‌های این مراسم بودند.

وفایی: حجم مقاله‌ها در هفتمین مجمع دوبرابر شده است
وفایی در ابتدای سخنانش به برگزاری جلسه‌ای در شورای گسترش زبان فارسی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و تصریح کرد: حدود 10 ماه پیش جلسه‌ای با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد و در آن جلسه از برپایی و اقدامات لازم برای برگزاری هفتمین مجمع بین‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی صحبت شد.

وی ادامه داد: پس از این جلسه دبیرخانه شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی و مرکز گسترش زبان و ادبیات فارسی نخستین اقدامات را در برپایی این مجمع آغاز کردند و البته تاکید ما بر تفاوت‌های کمی و کیفی هفتمین همایش با همایش‌های پیشین بود.

دبیر این همایش با تاکید بر دقت در انتخاب و دعوت استادان زبان و ادب فارسی در خارج از کشور اظهار داشت: هفتمین مجمع از نظر پذیرش مقاله و از نظر کمیت استادان خارجی و پراکندگی قاره‌ها دو برابر ششمین مجمع است.

وی درباره تعداد استادان خارجی حاضر در این جلسه توضیح داد: 230 استاد زبان و ادبیات فارسی غیرایرانی از بیش از 50 کشور در این همایش حضور دارند. همچنین حدود 330 مقاله به دبیرخانه این همایش رسید و چکیده 300 مقاله در کتابی منتشر و در اختیار علاقه‌مندان و شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

وفایی با تاکید بر انتشار مجموعه کامل مقالات همایش تا پیش از پایان سال اظهار داشت: در این همایش نرم‌افزار آموزش زبان فارسی به خارجیان با حضور مسوولان و میهمانان حاضر در این مراسم رونمایی می‌شود. تهیه این نرم‌افزار حاصل تلاش دوسالانه شورای گسترش زبان و ادبیات فارسی با مدیریت احمد صفارمقدم است.

وی افزود: پیش‌تر نیز این مرکز بیش از 10 عنوان کتاب برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان تدوین و منتشر کرده است.

دبیر هفتمین مجمع در پایان یادآور شد: دبیرخانه شورای گسترش زبان و ادب فارسی در نظر دارد در تولید منابع آموزشی زبان فارسی برای غیرفارسی‌زبانان که امروز نیاز بسیاری از کشورهای مختلف است اقدامات جدی‌تر و گسترده‌تری را انجام دهد.

رهبر: میراث زبان فارسی در تمام جهان دیده می‌شود
در ادامه مراسم  فرهاد رهبر، رییس دانشگاه تهران به ایراد سخنرانی پرداخت و با اشاره به تمامی فراز و نشیب‌هایی که زبان فارسی در طول تاریخ طی کرده است تشریح کرد: صرف‌نظر از تمام جنگ‌ها، اتفاقات تاریخی و کتاب‌سوزی‌ها که در گذشته وجود داشته اما زبان فارسی توانسته است آثاری مکتوب و درخشان را حفظ و یا در دوره نهظت ترجمه این آثار را دوباره احیا کند.

وی فارسی‌زبانان و ایرانیان را میراث‌دار این گنجینه عظیم بشری دانست و اظهار داشت: زبان فارسی یک گنجینه عظیم بشری است و میراث‌داران آن که ایرانیان و فارسی‌زبانان هستند موجبات تاثیرات و تغییرات را در این زبان و در طول تاریخ به‌وجود آورده‌اند. از سوی دیگر به عنوان بزرگ‌ترین دانشمندان جهان اسلام شناخته شده‌اند.

رهبر از تاریخ به عنوان گواه بسیار معتبر و ارزنده‌ای یاد و تصریح کرد: براساس اسناد تاریخی و به شهادت تاریخ متوجه می‌شویم زمزمه شعر و نثر فارسی تمام جهان از چین و دیگر سرزمین‌های شرقی تا ممالک عربی را زیرپا گذاشته است.

وی ادامه داد: همچنین وسعت ایران قدیم و ممالک و سرزمین‌هایی را که دربرمی‌گرفته است چون هند، افغانستان و ترکیه امروزی، سبب شده است که بزرگان زبان و ادب فارسی این مرز و بوم‌ها را نیز در خود جای دهد.

رییس دانشگاه تهران سعدی، مولانا و دیگر عارفان و شاعران نامدار ایرانی را شخصیت‌هایی معرفی کرد که تمامی قلمروها را درنوردیده‌اند و توضیح داد: بزرگان زبان و ادبیات فارسی میراث این زبان را در نقاط مختلف جهان بر جای گذاشته‌اند. نسخه‌های خطی به زبان فارسی که در کتابخانه‌های مختلف جهان موجود است خبر از رخنه زبان فارسی در دل مجذوبان این زبان در دیگر نقاط جهان می‌دهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: امروز استادان زبان و ادبیات فارسی از فرامرزهای ایران مشعل‌دار این گنجینه بزرگ بشری هستند و به عنوان سفیران بزرگ زبان فارسی چراغ این زبان را روشن نگه داشته‌اند.

رهبر در پایان بر نقش استادان زبان فارسی تاکید کرد و افزود: این استادان نقش عظیمی در ترویج زبان فارسی داشته‌اند. همچنین دانشجویان این رشته از امیدهای درخشان آینده زبان فارسی در فراسوی مرزهای آن هستند.

پیش از اجرای موسیقی که بخش پایانی مراسم افتتاحیه این همایش بود محمدباقر خرمشاد، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت و پس از آن محمود اکرامی‌فر قطعه شعری را قرائت کرد.

متن کامل سخنرانی خرمشاد متعاقبا منتشر می‌شود.

آیین گشایش هفتمین مجمع بین‌‌المللی استادان زبان و ادبیات فارسی صبح امروز(28 دی) در تالار علامه امینی دانشگاه تهران با حضور مسوولان و استادان و دانشجویان این حوزه برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط