شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۲
رونمايي از مصحف زرين بشري؛ منحصر به فردترين كتاب چوبي جهان

محسن فولادي، خالق اثر مصحف زرين بشري در مراسم رونمايي از منحصر به فردترين كتاب چوبي جهان كه عصر امروز (شنبه؛ 13 آبان ماه) در سالن اجتماعات معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، گفت: اين اثر نه تنها به عنوان منحصر به فردترين كتاب بلكه به عنوان بي‌نظيرترين قرآن چوبي جهان در كتابخانه ملي وزارت ارشاد به ثبت رسيده است./

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، در اين مراسم كه با حضور حجت‌الاسلام و المسلمين حميد محمدي، قايم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني و جمعي از مسوولان و فعالان و خادمين قرآني در سالن اجتماعات معاونت سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد، فولادي با بيان اين مطلب اظهار داشت: علاوه بر ثبت اين اثر به عنوان منحصر به فردترين قرآن چوبي جهان، مراحل مقدماتي ثبت آن در كتاب ركودهاي گينز نيز در حال انجام است.

خالق اثر مصحف زرين بشري تصريح كرد: طرح، برنامه و تحقيقات لازم براي اجراي اين پروژه را از اوايل سال 84 پايه‌ريزي كردم تا اينكه در سال 87 با توجه به نامگذاري رهبر معظم انقلاب اسلامي با عنوان سال نوآوري و شكوفايي، تمامي عشق و هنر خود را در اختيار ساحت قرآن كريم گذاشته و در روز ولادت پيامبر گرامي اسلام(ص)، فعاليت خود را با روزانه حداقل 12 تا 15 ساعت كار آغاز كردم.

فولادي افزود: اين اثر با ديگر آثار به ثبت رسيده در حوزه قرآن بسيار متفاوت است كه تركيب و تلفيق زير ساخت‌هايي مانند انواع چوب، فلز، سنگ و نخ ابريشم، ابعاد و وزن كم، تفكيك مجلدات به صورت جزء به جزء، به كارگيري از اصول نگارش و كتابت و اعراب‌گذاري براي سهولت در قرائت، استفاده از خطوط نسخ، نستعليق، ثلث و معلي از جمله اين تفاوت‌هاست.

وي ادامه داد: مصحف زرين بشري، نخستين مصحف چوبي است كه از تطبيق هفت هنر اصيل ايراني در شاخه‌هاي صناعي و تجسمي مانند معرق‌كاري، مشبك‌كاري، منبت‌كاري، قلمزني، حكاكي، سوخته‌كاري و فرش‌بافي خلق شده است.

خالق اثر مصحف زرين بشري خاطر نشان كرد: در اين اثر براي نخستين بار با تكنيك قلم زني 900 اسماء‌الله را از  قرآن كريم و دعاي جوشن كبير به صورت زير پنجره‌هايي نمادين به كار برده‌ام؛ به گونه‌اي كه هر جزء قرآن 30 اسم و صفت خداوند را دربرگرفته است.

فولادي عنوان كرد: پشت جلد اين اثر از يك شَرفه‌اي تشكيل شده كه ذكر «سبحان‌الله» را پوشانده، اين شرفه از 12 گل سرخ به نيت 12 امام و يك گل نرگس به نيت حضرت صاحب الامر(عج) طراحي شده است. 

وي تصريح كرد: تكنيك ديگري كه در اين اثر به كار رفته و در نوع خود منحصر به فرد است، عمل سوخت بر روي چوب است. تكنيك سوخت چوب به صورت خط  يا تصاوير در آثار ديگر به كرات مشاهده مي‌شود اما عمل سوخت چوب به صورت تذهيب براي نخستين بار در اين اثر به چشم‌ مي‌خورد به گونه‌اي كه تمامي صفحات آن به صورت في‌البداهه اثرگذاري و سوخته شده است.

خالق اثر مصحف زرين بشري خاطر نشان كرد: استفاده از چوب عناب قرمز در 114 آيه شريفه «بسم الله الرحمن الرحيم» و 15 آيه سجده دار براي نشان دادن ذات اقدس احديت قرآن كريم و استفاده مكرر از اعدادي چون 5، 6، 7 ،12 ، 14، 18 و 113 كه نزد مسلمانان از قداست ويژه‌اي برخوردارند به عنوان رمز‌الاعداد از ديگر ويژگي‌هاي اين اثر به شمار مي‌روند.

وي در پايان ضمن تشكر از مديران و استادان عرصه هنري و صنايع دستي گفت: اين اثر نمونه‌اي از ايستادگي در برابر هتاكي به ساحت مقدس قرآن كريم به شمار مي‌رود كه جاويدان بودن قرآن مجيد را در هر مكان و زمان به نوعي ويژه و منحصر به فرد نشان مي‌دهد.

حجت‌الاسلام و المسلمين حميد محمدي، قايم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني، سخنران بعدي اين مراسم بود كه ضمن تقدير و تشكر از خالق اين اثر بيان داشت: جامعه اسلامي به عنوان حكومتي كه پايه‌هايش را بر اساس قرآن نهاده، بايد در تمام تحركاتش از قرآن و مضامين آن اطاعت كند.

قايم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني تصريح كر د: متصديان اين امر بايد همچنان كه از ظاهر قرآن تمجيد و تقديس مي‌كنند از باطن و عمل به مضامين قرآني نيز حمايت همه جانبه داشته باشند كه در اين مسير تمام كساني كه تلاشي را انجام دهند، مورد تقدير مادي و معنوي قرار خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام و المسلمين حميد محمدي بيان داشت: قرآن كريم با حقايق، در عقل‌ها نفوذ مي‌كند و عقل‌ها را تحت تاثير قرار مي‌دهد و با هنرهايش در قلب‌ها نفوذ كرده و قلب‌ها را فتح مي‌كند، اگر كسي بتواند به حقايق قرآن دست يابد از نظر تئوريك و نظري مي‌تواند مقاصد بلند الهي را نيز بدست آورد همانطور كه اگر به هنرهاي لطيف قرآني چنگ زند قلب و روحش نيز مجذوب قرآن كريم خواهد شد.

وي ادامه داد: هنرهاي قرآن بسيار متنوع است و بسياري از حقايق از طريق اين هنرها بيان شده ‌اند و آنچه ما امروز به شدت به آن محتاجيم و بايد بر آن تاكيد كنيم، اين است كه بايد از تمام ظرفيت‌هاي قرآن كريم و ظرفيت‌هايي كه در هنر وجود دارد، استفاده كنيم و حقايق قرآني را به عموم مردم برسانيم.

در پايان اين مراسم، با حضور استادان، محسن فولادي، خالق اثر مصحف زرين بشري و حجت‌الاسلام و المسلمين حميد محمدي، قايم مقام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در امور قرآني از اين اثر منحصر به فرد رونمايي شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط