دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۶
«رابطه اخلاق و سياست» در آستانه نشر

مولف كتاب «انقلاب و مباني باز توليد آن» از تاليف كتاب ديگري با عنوان «رابطه اخلاق و سياست» خبر داد و گفت: اين كتاب به دنبال پاسخگويي به مساله جدايي اخلاق از سياست است.

عماد افروغ با اعلام اين خبر به خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) گفت: كتاب «رابطه اخلاق و سياست» نتيجه تحقيقي دو ساله است كه در ابتدا به صورت مقاله‌اي با عنوان «پرسش‌هاي اساسي رابطه اخلاق و سياست» در يكي از مجلات علمي دانشگاهي به چاپ خواهد ‌رسيد و بعد از آن با پرداخت به مباحث بيشتر، به صورت كتاب منتشر خواهد شد.

افروغ ادامه داد: مقدمه اين اثر با اين سوال آغاز مي‌شود كه آيا جدايي اخلاق از سياست امكان‌پذير‌ست يا خير. آنچه در پاسخ به اين سوال مطرح مي‌شود، ارتباط اين دو با يكديگر است. اگر معني اخلاق را مثبت و منفي را در نظر بگيريم، درمي‌يابيم كه اخلاق از سياست جدا نيست. حتي آنهايي كه مدافع جدايي اخلاق از سياست‌اند، نسخه‌اي اخلاقي براي اثرات بي‌توجه‌اي به اخلاق مثبت در سياست مي‌پيچند كه بيانگر رابطه اخلاق و سياست است. 

افروغ با اشاره به حالت گسست به عنوان رابطه سوم در اين بحث تصريح كرد: رابطه سوم بين اخلاق و سياست، حالت گسست است، كه در كوتاه‌مدت به وجود مي‌آيد، اما در دراز مدت تداوم نخواهد داشت، زيرا اين جدايي حكايت از نااميدي، ناتواني، دلزدگي، ترس، منفعت يا مصلحت‌انديشي فرد اخلاقي در توجه به ابعاد و دلالت‌هاي سياسي و اجتماعي دارد.

وي افزود: موضوع ديگر اين كتاب درباره چيستي فعل اخلاقي است كه در ادامه آن، نظريات وظيفه‌گرايي و نتيجه‌گرايي به تفكيك مورد بحث قرار مي‌گيرد. همچنين اين موضوع كه فعل سياسي چيست، مطرح و بعد از آن بحث وارد فعل سياسي مي‌شود. 

مولف كتاب انقلاب اسلامي و مباني باز توليد آن ادامه داد: بعد از اين كه فعل سياسي به عنوان فعلي مشروط و ابزاري و معطوف به نتيجه و پيامد تعريف مي‌شود، بحث وارد رابطه فعل اخلاقي و فعل سياسي و نتيجه‌اي كه فعل سياسي در بهترين حالتش فعلي مشروط و ابزاري است، مي‌شود كه البته هدف به حساب نمي‌آيد، زيرا فعل اخلاقي، فعل مطلق نيست و اگر بخواهيم سياستي اخلاقي داشته باشيم، هيچگاه نبايد به قدرت يا فعل سياسي به مثابه يك هدف نگاه كنيم، زيرا اگر به قدرت مانند يك هدف نگاه شود، سر از ماكياوليزم درخواهيم آورد.

افروغ ادامه داد: اين كتاب در نهايت يك شاخص براي تفكيك سياست غيراخلاقي از سياست اخلاقي مطرح مي‌كند كه اگر فعل سياسي يا قدرت بيشتر گرايش به زور، تهديد، اغوا يا فريب داشته باشد، سياست غير اخلاقي است، اما اگر گرايش‌هاي فعل سياسي يا قدرت به سمت نفوذ و اغنا بيشتر باشد، سياست اخلاقي‌تر خواهد بود. 

نويسنده كتاب «رابطه اخلاق و سياست» در پايان گفت: اين كتاب با همكاري انتشارات سوره مهر چاپ و در اختيار مخاطبان قرار داده خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط