عضو هيات مديره انجمن كتابداري و اطلاعرساني ايران گفت: دلپذير كردن كتابخانه فراتر از استاندارد كردن فعاليت و امكانات آن است، چرا كه استانداردسازي لحاظ كردن حداقل مطلوب و دلپذيرسازي ايدهآل كردن شرايط كتابخانه است.\
دكتر مهدي عليپور حافظي افزود: اگر محيط كتابخانه جذاب نباشد و خدمات متناسب با نياز اقشار مختلف در آن ارايه نشود، كاربران خود را از دست ميدهد. اين مساله درباره كتابخانه عمومي كه مخاطبان آن را اقشار مختلف با سطح تحصيلات و موقعيت اجتماعي گوناگون تشكيل ميدهند، بيشتر صدق ميكند.
وي خاطرنشان كرد: ساختمان، نماي بيروني و داخلي، نحوه پوشش كتابداران، تزيينات داخلي و چيدمان قفسههاي كتابخانه در دلپذيرسازي آن موثر است. از سوي ديگر بايد خدمات كتابخانه با نياز مخاطبان مختلف از جمله معلولان و نابينايان متناسب باشد.
عليپور حافظي گفت: بيشتر كتابخانههاي عمومي ايران فاقد ويژگي مطلوبيت و متناسبسازياند. بيشتر كتابداران كتابخانههاي عمومي ما متخصص رشته كتابداري نيستند و منابع موجود نيز نياز مخاطبان را تامين نميكند.
وي افزود: براي دلپذيرسازي كتابخانههاي عمومي بايد به ارتقاي شرايط فيزيكي و خدماتي آنها فراتر از استاندارد توجه شود. اين امر در افزايش مراجعان و اعضاي فعال كتابخانهها موثر است.
عليپور حافظي گفت: دلپذيرسازي كتابخانه ايدهآل كردن آن است.
نظر شما