سه‌شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۳
دفتر شعر جدید اکسیر مجوز انتشار گرفت

چهارمین مجموعه شعر اکبر اکسیر با عنوان «ملخ‌های حاصل‌خیز» مجوز انتشار دریافت کرد و تا دو ماه دیگر توسط نشر مروارید منتشر می‌شود. اکسیر ویژگی شعرهای این دفتر را طنز وحشی و زبان ساده آن‌ها می‌داند.\

اکسیر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره چهارمین مجموعه شعرش توضیح داد: این دفتر دربرگیرنده 78 قطعه شعر کوتاه در حوزه طنز فرانویی است که با سوژه‌های متنوع، طنزی وحشی و زبانی ساده به مشکلات انسان شهری و محیط زیست می‌پردازد.

وی درباره ویژگی‌های شعرهای این مجموعه اظهار داشت: این دفتر به نوعی ادامه مجموعه‌های پیشین من است اما به‌طور کلی می‌توانیم بگوییم این شعرها نسبت به مجموعه‌های قبلی ملموس‌تر و عینی‌تر به پدیده‌های پیرامون ما پرداخته‌اند.

طرح جلد این دفتر توسط یاشار صلاحی و با همکاری جواد آتش‌باری انجام شده است.

اکسیر در تیر 1389 در گفت‌وگو با ایبنا به بیان ویژگی‌ها و فضای این مجموعه شعر که در آن زمان به تازگی آن‌را برای طی مراحل ادرای انتشار به نشر مروارید سپرده بود پرداخت و شعرهای این دفتر را طنزآمیز، ساده و شعرهایی پیرامون مسایل مرتبط با محیط زیست، میراث فرهنگی و به‌طور کلی اجتماع و انسان معرفی کرد.

نزدیک بودن زبان سروده‌های این مجموعه به زبان محاوره، فضای طنزآمیز و لحن صمیمی مهم‌ترین ویژگی‌هایی بودند که اکسیر در ارتباط با شعرهای این دفتر برشمرد.

وی در ادامه از ارائه نخستین پایان‌نامه دانشجویی با محوریت «شعر فرانو» خبر داد و گفت: این پایان‌نامه با عنوان «بررسی جریان‌های شعری دو دهه‌ اخیر با تكیه بر شعر فرانو» توسط نورالدین پیدا، دانشجوی كارشناسی‌ارشد دانشكده‌ ادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلی استان اردبیل دفاع و پذیرفته شده است.

احسان شفیقی و خدابخش اسدللهی به ترتیب استاد راهنما و استاد مشاور این رساله بوده‌اند.

اکسیر یادآور شد: این پایان‌نامه همراه با دو مقاله در 300 صفحه به شعر فرانو، نقدها و نظریه‌هایی که در این حوزه مطرح می‌شود و تفاوت‌ها و ویژگی‌های موضوعی آن پرداخته است.

اکبر اکسیر متولد سال 1332 در محله آبروان شهرستان آستارا است. از این شاعر به تازگی چاپ سوم مجموعه شعرهای «بفرمایید بنشینید صندلی عزیز» و «پسته لال سکوت دندان‌شکن است» و چاپ ششم دفتر «زنبورهای عسل دیابت گرفته‌اند» نیز توسط انتشارات نیم‌نگاه، مروارید و ابتکارنو منتشر شده‌اند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط