سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۷
همايش «موسيقی در شعر حافظ» برگزار شد

اولين روز همايش دو روزه «موسيقي در شعر حافظ» شب گذشته با حضور محمدعلي اسلامي ندوشن، حسن بلخاري، دره دادجو و شهرام ناظری كه از اواسط اين برنامه در بين حاضران حضور يافت، در مركز فرهنگی شهر كتاب برپا شد.\

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مراسم عصر ديروز(دوشنبه، 19 مهر)، با سخنان علي‌اصغر محمدخاني و كورش كمالي‌سروستاني آغاز شد. 

سپس محمدعلي اسلامي‌ندوشن، در مقاله‌اي با عنوان «چرا از حافظ فال مي‌گيرند؟» سخناني را ايراد كرد و گفت: حافظ از زندگي حرف مي‌زند و زندگي معماست و بيان حافظ نيز از اين‌رو معمايي و راز‌گونه است. 

وي افزود: شايد بيشتر خصوصيات حافظ به فال گرفتن درباره او گره بخورد. ديوان حافظ تنها كتابي است كه با آن فال گرفته مي‌شود و ما در هيچ زباني كتابي نداريم كه بتوان با آن فال گرفت و اين مهم است كه چنين ماموريتي به عهده ديوان اين شاعر ايراني نهاده شده است.
 
بعد از سخنان اين اديب و پژوهشگر پيشكسوت، اين برنامه با قطعه‌اي از اجراي زنده موسيقي سنتي همراه بود. 

سيدجواد مرتضايي و دره دادجو با مقاله‌اي با نام «نقش موسيقي‌آفريني واژگان در غزل حافظ»، «محمدجواد عظيمي در مطلبي با عنوان «مختصات موسيقي در شعر حافظ» و حسن بلخاري با مقاله‌ درباره «ظهور خودانگيخته هنر و نقد محاكات در شعر حافظ» از ديگر سخنرانان اين همايش بودند.

شهرام ناظري نيز كه به دعوت دبير جلسه به جايگاه سخنراني راه يافت، درباره نقش موسيقي شعر حافظ در آواز ايراني دقايقي براي حاضران صحبت كرد. 

همچنين قطعه‌اي مربوط به كنسرت شهرام ناظري كه در سال 77 در حافظيه شيراز به اجرا در آمده بود، ‌نيز براي حاضران پخش شد. 

گزارش تكميلي اين همايش متعاقبا در «ايبنا» منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها