سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰
عرفان سبك هندي مهجور مانده است

مولفان «باز كن گره از جبين» چهل غزل از صائب تبريزي را در اين كتاب شرح داده‌اند. به گفته يكي از اين مولفان، عرفان موجود در اشعار سبك هندي به دليل مهجور ماندن اين سبك، چندان مورد توجه قرار نگرفته است.\

عفت نوبري، عضو هيات علمي دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و يكي از مولفان اين اثر، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، صائب را شاعري عارف برشمرد و گفت: موضوعات عرفاني بسياري در غزليات او به چشم مي‌خورند كه در اين كتاب به طور كامل شرح داده شده‌اند.

وي كه به همراه محمدرضا عباسپور اين كتاب را تاليف كرده است، عرفان را يكي از شاخه‌هاي اصلي سبك هندي برشمرد و گفت: صفويه، بنيان‌گذار اين سبك، سلسله‌اي شيعي بود، بنابراين پايبندي به اخلاق و موضوعات مذهبي و در نهايت گرايش به عرفان از شاخه‌هاي اصلي اين سبك كه در قرون دهم تا دوازدهم رايج بود، به شمار مي‌آيد.
اين مدرس ادبيات با اشاره به ناشناخته بودن اشعار و شاعران سبك هندي، درباره دليل اين مهجوريت گفت: شاعران قرون بعدي چندان اين سبك را نمي‌پسنديدند، بنابراين عرفاني كه در اين اشعار نهفته بود نيز مهجور ماند و شرح نشد.

نوبري معيار انتخاب غزليات اين كتاب را دربرداشتن زيبايي‌هاي فكري و بياني صائب ذكر كرد و گفت: اين اشعار به‌خوبي نشان‌دهنده اوج هنرنمايي‌هاي شعري صائب‌اند.

اين كتاب كه در 208 صفحه تدوين شده و قرار است در دانشگاها تدريس شود، در مرحله اخذ مجوز است و در آينده‌اي نزديك از سوي انتشارات طراوت منتشر مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط