چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۵:۱۲
«حقوق اديان و دينداري» تدوين شود

مدتي است موج هجوم به قرآن كريم كه از كتاب‌هاي آسماني و مقدس‌ترين، آخرين و مهم‌ترين كتاب آسماني در اختيار بشر است، آغاز شده و اين هجمه شايد منشا و علل مختلفي داشته باشد كه از جمله آنها، نگراني از گسترش آموزه‌ها و تعاليم اين كتاب آسماني است. اين رفتار، رفتاري است كه از زواياي مختلف قابل نقد و تأمل است._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) به نقل از روابط عمومي پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، حجت‌الاسلام علي‌اكبر رشاد، رييس پژوهشگاه فرهنگ و انديشه اسلامي، درباره ريشه‌هاي و علل وقوع هتك حرمت قرآن كريم، ضمن بيان مطلب فوق، افزود: هتك حرمت و حمله به يك كتاب آسماني كه آكنده از دعوت به عدالت، صلح، علم، معرفت، تقوا، معنويت، اخوت و وحدت بين بشريت و انسان‌هاست و همچنين مبنا و منشأ پديداري يكي از تمدن‌هاي بزرگ در تاريخ بشر است، حمله به ارزش‌هاي متعالي انساني به حساب مي آيد.
 
وي ادامه داد: از ديگرسو، هجوم و توهين به چنين پديده ارزشمند و مهمي كه مورد علاقه عميق يك‌چهارم انسان‌هاي ساكن كره خاكي و براي جمعي وسيعي نيز محترم است، موجب جريحه‌دار شدن عواطف ميلياردي انسان‌ها خواهد شد. 

نويسنده و پژوهشگر حوزه دين و عضو هيات علمي گروه منطق فهم دين همچنين گفت: اين حركت، يك حركت جاهلانه نيز هست. افرادي در سرزمين آمريكا كه در ظاهر مدعي فرهنگ و تمدن و علم و فن‌آوري‌اند، به قرآن اهانت كردند. بهانه آنان اين بود كه كساني خود را منسوب به قرآن مي‌دانستند، فاجعه‌اي مانند حمله به برج‌هاي تجارت جهاني را مرتكب شدند! آنان نمي‌دانند كه نخست، قرآن هرگز انسان را به جنگ و خون‌ريزي و به خطر افكندن جان شهروندان يك كشور كه بي‌طرف و بي‌دفاع‌اند، دعوت نكرده است و دوم آن كه به ‌وجودآورندگان حادثه 11 سپتامبر در حقيقت دست‌پروردگان و دست‌آموختگان خود آمريكايي‌ها هستند. 

رييس هيات حمايت از كرسي‌هاي نظريه پردازي، نقد و مناظره درباره عوامل ديگر وقوع اين واقعه بيان داشت: اين احتمال نيز وجود دارد كه قدرت‌هاي بزرگ اقتصادي كه در معرض يك بحران عظيم مالي قرار داشتند، با سياست جنگ‌افروزانه مي‌خواستند از اين بحران مالي خارج شوند. لذا بهانه‌سازي كردند و شايد هم خودشان مرتكب اين حمله شدند كه بهانه‌اي براي پاره‌اي جنگ‌هاي منطقه‌اي به وجود آورده باشند و در عمل هم چنين شد تا قدرت‌ها بتوانند بر سر چاه‌هاي نفت حضور پيدا كنند و بر سرمايه‌هاي يك منطقه مسلط شوند.
 
حجت‌الاسلام رشاد تصريح كرد: رفتارهاي مبتذل و وحشيانه، غيرانساني و جاهلانه در برابر يك منطق، نشانه ضعف رفتاركنندگان است. اگر در برابر سخنان و مطالبي كه در قرآن كريم مطرح شده است، پاسخ علمي و منطقي داريم، مطرح كنيم. با سوزاندن و اهانت كردن كه مشكلي حل نمي‌شود. كسي كه در وادي و صحنه منطق كم مي‌آورد و دچار مشكل است، با حمله و هجمه و ناسزا و اهانت و افترا مي‌خواهد خلاء اين ضعف را پر كند. 

عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي همچنين گفت: اين عمل نوعي نقض آزادي بيان قلمداد مي‌شود. قرآن يك كتاب است كه مجموعه مطالب و تعاليمي انساني، الهي و قدسي را دربر دارد. قرآن انسان را به علم، عدالت، حق‌طلبي، عاطفه، اخوت، وحدت، معرفت، تقوا و معنويت دعوت مي‌كند. وقتي به اين كتاب اهانت مي‌كنيم، به اين معناست كه نمي‌خواهيم اجازه بدهيم اين حقايق بيان شوند و اين خلاف آزادي بيان است، چراكه منشأ آزادي بيان، كرامت انسان است. انسان چون داراي كرامت است، بايد آزاد باشد و سخن بگويد. 

وي ادامه داد: حمله به قرآن و اهانت به مقدسات همچنين نقض يكي از حقوق اساسي بشر است، چون انسان داراي فطرت است و در درون، سرشت و ذات آدمي پاره‌اي ارزش‌ها، مانند حق‌طلبي، عدالت‌جويي، كنجكاوي، علم‌خواهي، صلح‌دوستي، معنويت‌خواهي و دين‌گرايي نهادينه است. وقتي به دين اهانت مي‌كنيم، به يكي از ارزش‌هاي ذاتي و فطرت بشر حمله و يكي از حقوق قطعي و مسلم بشر را نقض مي‌كنيم. لذا اين حركت نقض حقوق بشر نيز قلمداد مي‌شود. 

حجت الاسلام رشاد در پايان يادآور شد: به عنوان يك روحاني مسلمان پيشنهاد مي‌كنم مجامع جهاني و عقلاي قوم بشر جمع شوند و در كنار ساير حقوق اساسي، بنيادين و ذاتي بشر، به حقوق ديني او هم اعتراف كنند و مقوله‌اي به نام حقوق اديان تنظيم و تدوين شود و تمامي دولت‌ها و ملل ملتزم باشند از اين اعلاميه و ميثاق كه مي‌توان آن را به عنوان «حقوق اديان و دينداري» نام‌گذاري كرد، دفاع كنند. كسي نبايد به هيچ ديني هجمه و اهانت كند و بايد اهانت و افترا ممنوع باشد. پيشنهادم اين است كه اهانت و افترا و توهين به مقدسات، نوعي نقض حقوق بشر با عنوان «نقض حقوق اديان» قلمداد شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط