جمعه ۱۱ تیر ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۸
یوسفی شعرهای کلاسیک و سپیدش را آماده انتشار می‌کند

ناهید یوسفی، شاعر، دو مجموعه شعر سپید و کلاسیک که دربرگیرنده سروده‌های او از سال 1384 به بعد هستند را در دست آماده‌سازی برای انتشار دارد. ناشر احتمالی این دو مجموعه شعر انتشارات تکا است.

یوسفی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره آماده‌سازی مجموعه شعر جدیدش در قالب‌های کلاسیک گفت: این دفتر پنجمین مجموعه شعر من به حساب می‌آید و شعرهایی از سال 1384 به بعد را شامل می‌شود که در قالب‌های دوبیتی، رباعی، غزل و مثنوی سروده شده‌اند.

وی ادامه داد: حدود 60 قطعه شعر را برای این مجموعه در نظر گرفته‌ام. اما نمی‌توانم از نظر محتوایی این مجموعه را در گونه ویژه‌ای معرفی کنم؛ چراکه هر مسئله‌ای از هستی، زندگی روزمره‌ و محیط پیرامونم دست‌مایه‌ای برای سرودن این شعرها بوده است.

این شاعر با تاکید بر تعریف کلی شعر که آن‌را یک اتفاق ناگهانی معرفی می‌کند اظهار داشت: آن‌چه در ناخودآگاه وجود دارد به خودآگاه شعر می‌رسد. برهمین اساس تاثیرپذیری از اتفاقات پیرامونم در شعر با تلاش قبلی صورت نگرفته و با ذهنیتی از پیش تعیین شده نبوده است.
وی در ادامه به مجموعه شعر دیگری در قالب سپید اشاره و تصریح کرد: مجموعه شعر دیگری را برای چاپ در دست آماده‌سازی دارم. این دفتر حدود 150 قطعه شعر سپید کوتاه را شامل می‌شود.

یوسفی فضای این دفتر شعر را متفاوت از مجموعه شعر سپید پیشینش با عنوان «عطسه‌های عصبانی» که در سال 1384 منتشر شده است معرفی کرد. وی توضیح داد: تفاوت این دو مجموعه در تغییر نگاه من است؛ چراکه در آن سال زندگی من بیشتر در فضای بیرون و محیط اجتماع می‌گذشت اما از سال 1384 به بعد زندگی‌ام درونی‌تر شد.

این شاعر افزود: می‌توانم بگویم سروده‌های مجموعه شعر سپید جدیدم ذهنی‌تر و فلسفی‌تر هستند.

یوسفی هنوز عنوانی برای این دو مجموعه شعر در نظر نگرفته است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این‌که ارزیابی‌اش از فعالیت شاعران زن چیست تشریح کرد: اگر شاعران زن جهان‌بینی‌کلی‌تر و وسیع‌تری پیدا کنند و از احساس مطلق در فضای شعر خارج شوند، شاهد کارهای بهتر و سروده‌های ارزشمندتری از آن‌ها خواهیم بود.

این شاعر در پایان افزود: متاسفانه در حال حاضر اغلب زنان شاعر از دنیای خود خارج نمی‌شوند و تنها پیرامون موضوعات و مضامین عاطفی به سرایش شعر مشغول هستند.

ناهید یوسفی متولد 20 تیر 1326 در تهران است. مجموعه‌های شعر «هر كس به طریقی دل ما می شكند»، «گزیده ادبیات معاصر» و «عطسه‌های عصبانی» و «گل‌ها به هوش نمی‌آیند» پیش‌تر از این شاعر منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط