چهارشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۸۹ - ۱۳:۲۴
وفایی: عشق با عطار به عرفان آمد

عباسعلی وفایی، ريیس دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی، عطار را یکی از تاثیرگذارترین شاعران ایرانی می‌داند که ناب‌ترین اندیشه‌های عرفانی و نیز، عشق عرفانی را در ادبیات فارسی جای داده است و بدین ترتیب، موجب اعتلای فرهنگ عرفانی – ایرانی شده است./

وفایی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، با اشاره به این که عطار در طول زمان الهام‌بخش بسیاری از آثار شعری شاعران پیشکسوت ادب فارسی بوده است، گفت: شعر، آثار عطار و شخصیت او را از جنبه‌های مختلف می‌توان بررسی کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های او این است که ظرف شعر و زبان را ساحتی برای بیان اندیشه‌های عرفانی قرار داده است.

وی با تاکید بر این امر که زبان شعر زبانی رسا و ماندگار است، افزود: عطار این زبان را در تبیین بسیاری از مسائل عرفانی و مضامین مرتبط با سرشت آدمی به‌کار گرفته است. کثرت آثار او در این زمینه که اغلب پیامی متحد و ویژه را القا می‌کنند نیز این موضوع را نشان می‌دهند.

وفایی ادامه داد: عطار در حوزه عرفان، شخصی والا مقام بوده و تمام سعی خود را در بیان ویژگی‌های انسان، هستی، معشوق، معبود و محبوب در آثار خود به‌کار بسته است. اندیشه‌های عرفانی عطار در تمامی آثارش نمایان است؛ اما برجسته‌ترین اثر او یعنی «منطق‌الطیر» به طرز ویژه‌ای این اندیشه‌ها را نشان می‌دهد و حتی بر ادبیات دیگر ملت‌ها نیز تاثیر گذاشته است.

وی از شاعر و عارف ترک زبان «امیرعلی‌شیر نوایی» یاد و تصریح کرد: این شاعر در 6 سالگی «منطق‌الطیر» عطار را حفظ کرده و این اثر عرفانی او را در رسیدن به کمال یاری رسانده است. همچنین، اثری در زبان ترکی دارد که برگردان عنوان آن به زبان فارسی همان «منطق‌الطیر» یا «زبان پرندگان» است.

این نویسنده به تعبیر مولانا از عطار اشاره کرد و توضیح داد: مولانا می‌گوید «عطار روح ساحت عرفان است». این شاعر ویژگی‌های ناب و عاشقانه‌ای را در حوزه عرفان وارده کرده است. دلیل دیگر جذابیت آثار عطار تاثیرات فراوانی است که این شاعر از قرآن و احادیث داشته و البته کتاب‌های متعددی که حاصل پژوهش‌هایی در بررسی همین تاثیرپذیرفتن‌ها بوده، منتشر شده اند.

وی با تاکید بر «منطق‌الطیر» تشریح کرد: با دقت در این اثر که شاخص‌ترین اثر در حوزه عرفان است، درمی‌یابیم که هریک از پرندگان نمادهایی از انسانند و سیر و سلوک انسان از مبداء و رسیدن به کمال به شیوه‌ای نمادین از زبان این پرندگان بیان شده است. البته این طی طریق کاری دشوار است؛ چراکه نیاز به جدال انسان با نفس شیطانی دارد که مانع از وصال می‌شود.

این استاد دانشگاه در پایان افزود: روز بزرگداشت عطار روزی برای تکریم جایگاه معرفتی و عرفانی این شاعر است که خدمات راستینی را در اعتلای فرهنگ و ادب عرفانی – ایرانی ارائه کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط